Gå til innhold

Ta ut batteri ut av PC'en ?

Anbefalte innlegg

Heisann ;)

Jeg har akkurat kjøpt meg en HP Pavilion 9083A, men jeg bruker jo den mest med ledning. Gjør det noe i forhold til batteriet, om det er skadelig liksom ? For da kan jeg jo ta det ut, men om det ikke har noe så si kan det jo bare stå. :hmm: Fant ikke noe info i bøkene som fulgte med heller.

På forhånd, takk :ph34r:

Endret av Jeracan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal normalt ikke gjøre noe å ha i batteriet..

Jeg har en acer hvor batteriet har stått i i halvanne år nå med ledning 97 prosent av tiden.. Greit med batteriet når du får strømbrudd og lignende..

Batteriet går automatisk over på vedlikeholdslading.

:hrm:

Lenke til kommentar
Skal normalt ikke gjøre noe å ha i batteriet..

Jeg har en acer hvor batteriet har stått i i halvanne år nå med ledning 97 prosent av tiden.. Greit med batteriet når du får strømbrudd og lignende..

Hva skjer når du faktisk ikke kan bruke ledning? "Levetiden" på batteriet kan vel ikke være allverden?

Min erfaring er at batteriet holder kortere ut etter lang tid med ladning over lengre tid.

Lenke til kommentar
Er jo en helt splitter ny pc så hadde håpet at var en slik funksjon at ikke skal være nødvending å måtte ta ut batteriet liksom...nå ble jeg usikker, skal jeg la det være da ?  :ermm:

7683588[/snapback]

Ny maskin eller ikke, levetiden på battericellene blir uansett bedret om batteriet befinner seg i et kjølig miljø.

Om du bruker den som en stasjonær, så ser jeg ingen grunn til å la batteriet stå i, med mindre du plutselig skal bestemme å flytte deg.

Er det derimot hyppige strømbrudd, kan det være en fordel å la det stå i, eller hvis du er klønete med laderkabelen.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar, men ble ennå mere usikker :p Men, har tenkt litt...jeg lar det stå i og skulle batteriet bli 'litt' dårligere over tiden får det ikke hjelpe. Jeg regner med teknologien innen batteri har blitt bedre over årene og at dem tåler litt :) Men kan jo ta ut ledning sånn innimellom og bare tømme det over par timer kanskje ?

Endret av Jeracan
Lenke til kommentar
Takker for mange svar, men ble ennå mere usikker :p

7683858[/snapback]

Er egentlig ikke så mye å være usikker på hvis du leser f. eks her og her. Utdrag fra en av linkene:
Remove the battery if the notebook will be plugged into AC power continuously (via a wall adapter or docking station) for more than 2 weeks.
Batteriet vil selvsagt ikke bli dårlig bare av at du bruker maskinen med laderen tilkoblet over en viss tid, men hvis du ønsker lengst mulig levetid for batteriet, så fjerner du det (hvis du primært bruker den med laderen tilkoblet).
Lenke til kommentar

Selv toemmer jeg batteriet minst en gang i maaneden. (noe som ble anbefalt i instruksjonen som fulgte med fra altitec.

om det hjelper, er usikkert da batteriet er nettopp rundet 2.5 maaneder, men har ikke mistet noe kraft saa vidt jeg ser til naa...

Lenke til kommentar

Batterier mister i hovedsak kapasiteten sin når det blir varmt under lading. Mer eksakt mot slutten av ladetiden, rett før det er fullt, fordi det er først da temperaturen på batteriet øker. De fleste ladere har en funksjon som skal koble ut før batteriet blir FOR varmt, men det blir likevel betydelig varmere mot slutten av ladingen.

Laptop batterier vil stå i den farlige modusen og kun "topplade" hvis de er koblet til strømnettet. Og da blir batteriene varme, fordi de hele tiden jobber i det farlige området mot slutten av ladingen, hvor batteriet blir varmt.

De fleste har en funksjon som heter vedlikeholdslading. Denne kobler ut ladingen og lader litt og litt når maskinen er tilkoblet nettet, for å unngå at batteriet blir for varmt. Men dette funker ikke alltid i praksis. Batteriet vil alltid bli noe varmere av lading, uansett. I tillegg blir maskinen også varm av bruk (varme fra cpu, disker ++), som igjen varmer opp batteriet...

Tips 1: Kjenn på batteriet om det er merkbart varmt når det er fulladet og står i maskina med strømmen på. Er det varmt så har ikke batteriet det noe godt. Det vil ikke bli noe bedre av å stå og "vedlikeholdslades", så da er det bedre å nappe det ut. Om batteriet er kaldt, så skal det ha mindre å si om det står i.

Tips 2: Løft opp maskina litt fra underlaget så batteriet får bedre/raskere kjøling når det lades, evt når maskina står med ledningen i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har bestilt meg nytt batteri til min 1557A. Skal jeg da lade opp det nye og la det ligge i skapet til jeg trenger det på tur eller noe, mens jeg lar det gamle stå i maskinen ellers?

Eller er det minimalt å tjene på å drive på slik? 700kr for et batteri hver år/halvannetår er vel ikke å forakte heller....

Lenke til kommentar

Hei. Selv bruker jeg å anbefale folk som stortsett bruker laptoper på strøm om å ta ut batteriet. Dette fordi at jeg selv har tatt råtta på iallefall et batteri pga overlading. Laptopen min har ikke hatt batteriet sitt inni seg på flere år. Bruker den bare på strøm. En av grunnene til at ikke batteriet står i er pga at batteriet ikke varer noe særlig før den lader seg ut. Så egentlig: Hvis du skal bruke PC`en på vanlig strøm så anbefaler jeg deg å ta ut batteriet. Heller legge batteriet i veska si eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Har selv nettop kjøpt helt ny bærbar, og kommer til å bli mest brukt med strøm påkoblet. Kom selv til den konklusjonen at det er bedre å ha det liggende i veska, evt. bare smette det inn om jeg skal flytte meg en snartur.

Hvorfor kan det ikke ligge fullt oppladet? istedetfor halvveis som noen skriver over her?

Lenke til kommentar
Min ASUS kopler ut ladningen når batteriet er fullt akkurat som de fleste kamera og vanlige batteriladere, og tro at denne simple teknologien ikke finnes i en laptop er vel noe naivt?

8103615[/snapback]

Hjelper lite det så lenge prosessor og skjermkort og harddisken produserer varme som egentlig tar knekken på batteriet over tid!

Lenke til kommentar

Hei gutter! Det er ikke ladningen som er ett problem for batteriet! Det skal brukes litt batteriet for å holde det i form. Problemet er maskinen i seg selv blir varm, og det er dette som skader batteriet. Trådstarter, lar du batteriet stå i, kommer du til å ødlegge batteriet tilslutt. Du kan da f.eks. vurdere en laptop kjøler, det kan senke temperaturen og øke leve tiden.

Altså, det er ingenting med ladingen som gjør at batteriet blir skadet. Det er den konstante varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...