Gå til innhold

Hvordan linux distro til serverbruk?

Anbefalte innlegg

Jeg har før satt opp windows 2k3 på skolen i faget service elektronikker, og har fagbrev i dette. Men nå har jeg og en kompis fått i oppgave å sette opp en server med linux. Jeg vet enda ikke hva serveren skal brukes til, men regner med det blir print\filserver\mailserver. Hvordan distro fungerer best til server bruk? Jeg installerte i går fedora core 6, men det endte med at jeg heller lekte meg med aiglx. Noe som var veldig fett :p men bruker man pålogging på samme måte som med 2k3 med linux? at brukere logger på og får egen mappe på filserveren osv? er alt dette standard ja? og hvordan program brukes til mailserver?

Endret av lin22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er nesten ett fett hvilken distro du bruker. Alle programmene er de samme og fungerer på samme måten uansett. Velg en av de ti store (http://www.distrowatch.com). Selv har jeg Fedora Core 4 på serveren. Den har snurret og gått i 500 dager nå, uten avbrudd.

2. Postfix er greiest til mailserver syns jeg. Vissnok lettere å konfigurere enn Sendmail (som er mest utbredt).

3. Hva som skal deles som filserver bestemmer administratoren. Men alle brukere får en mappe under /home/, så det er vanligvis den man gis tilgang til når man kobler seg opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...