Gå til innhold

Canon S45 vs. Olympus C-50

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til anskaffelse av et digitalt kamera og valget står mellom Canon S45 og Olympus C-50 slik det ser ut nå.

Ønsker innvendinger, anbefalinger, positive, negative sider, linker til tester eller andre erfaringer blant dere.

[ Denne Melding var redigert av: JIP på 2002-11-26 08:58 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det finnes en test på Steve's Digicams:

http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c50.html

Var i butikken i dag og kikket litt på det. Det er noe mindre (kortere) enn S45. Jeg går og lurer på det samme valget...

Uansett, dpreview.com ranker S45 som det beste 4mp kameraet (i kompaktklassen vel å merke). Men han har ikke testet C50, tror jeg.

http://www.dpreview.com/reviews/canons45

Lenke til kommentar

Hei!

Har et Canon S45 selv og er godt fornøyd. For meg ser det ut til at spesifikasjonene til de to kameraene er temmelig lik, med unntak av at Olympus kameraet har 5 Mpix mot Canons 4. Dette har vel kanskje størst betydning dersom du skal skrive ut bilder som er større enn A4...

Uansett tror jeg personlig dette blir et valg mellom "bildetypene" de to kameraene produserer. Hvis du går inn på galleriene lagt ut på akamera.no som sammenligner S45, G3, HP og Olympus kameraer, vil du se hvordan de ulike kameraene oppfører seg. Du vil helt sikker se at kameraene gir noe ulik gjengivelse av virkeligheten, og da blir det smak og behag.

Jeg vet ikke noe om Olympus kameraet, men hvis du ser på bilder tatt av andre Olympus kameraer, ser du at disse gjerne skiller seg litt fra de andre. Jeg synes de overeksponerer litt (ikke at jeg er noen ekspert, men endel lyse partier har en tendens til å brennes bort i Olympus kameraet (autoinnstilling), men dette kan sikkert justeres ved manuelle innstillinger). Her liker jeg bedre Canon's gjengivelse, men dette er altså smak og bahag, kanskje det nye til Olympus ikke oppfører seg slik som de andre heller...

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, lykke til med valget.

mvh

Jonia

Lenke til kommentar

Kvaliteten på optikken er enda viktigere enn om kompaktkameraet har 4 eller 5 Megapiksler. Fordelen ved å ha 5 Megapiksler blir fort "spist bort" hvis kameraet ikke har skarp nok optikk.

Jeg skal teste S45 litt mer på autofokus om få minutter, men foreløpig virker det som om Olympus C-4000 har bedre autofokus. C-4000 er et stort kamera, så det kan hende at autofokusen til C-50 ikke er like god.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...