Gå til innhold

Hip Hop og poesi.

Soondreee

Anbefalte innlegg

Poenget er at man ikke får presset inn god gramatikk i en raptekst. Ting skal stemme med beaten og flowen. Hvis man henger seg opp i gramatikken blir det lite flyt i låta, noe som igjen fører til at man er en dårlig rapper.

Rap er undergrunnens diktform ville jeg kalt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hvor du vil hen, Mixel, men det er likevel ikke helt riktig. Om du får flowen til å stemme med beaten har ikke så mye med grammatikken å gjøre. Det er i grunn vanskelig å forklare hva som skal til for at det blir bra(jeg klarer det ikke, som du ser), men jeg mener at dette med grammatikken er et sidespor. :)

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Hvis du skulle kuttet ut alt av forkortelser og "egenlagde" ord for at det skulle bli gramatisk riktig, ville du sliti med å få ting til å passe beaten tror jeg.

Cos I`m black - er mye lettere å si, og tar kortere tid å si enn:

Because I am Black - Den ga meg bare tungekrøll.

Vanskelig å si, men jeg skriver endel tekster selv når jeg kjeder meg, og bruker fulle og riktige ord hvis linja bli kort, men korter ned ting hvis det blir for langt.

Et ord jeg liker er Fofo. Forstår jeg det rett er det slang for Fourty Caliber (mulig jeg er langt bak mål), noe som er tungvindt å rappe, spesielt hvis det går fort.

Lenke til kommentar
Whilst his technique is often straightforward in terms of avoiding similies, he actually uses metaphor to a huge extent in his songs. This has been prevalent since the early days of his solo career, and really came to fruition during Death Certificate. Lambasted for the song 'Horny 'Lil Devil', which contains the lines 'Horny Lil Devil must be a f-a-g' and 'and (you) defintely can't play with me, you fuckin' homo!' he was asked whether he was homophobic or anti gay. He replied that he wasn't really (mainly) talking about homosexuals - he was using sexual exploitation as a metaphor for economic exploitation. (Q Magazine, UK, Fall 1991). Ice Cube's lyrics and themes are rich with metaphor.
Lenke til kommentar

Grammatikk er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å være noe krav i diktning. De aller fleste diktere har mange grammatiske feil i diktene sine, da også rappere. Dette er en helt uvesentlig ting, som dere har hengt dere opp i!

Hovedforskjellen på dikt og raptekster, er vel at sistnevnte skal fremføres med "beat". Derfor mister den endel verdi, med teksten på trykk, i hvertfall ODB :D Ellers så kan raptekster, som andre sangtekster ha høy lyrisk verdi.

Whilst his technique is often straightforward in terms of avoiding similies, he actually uses metaphor to a huge extent in his songs. This has been prevalent since the early days of his solo career, and really came to fruition during Death Certificate. Lambasted for the song 'Horny 'Lil Devil', which contains the lines 'Horny Lil Devil must be a f-a-g' and 'and (you) defintely can't play with me, you fuckin' homo!' he was asked whether he was homophobic or anti gay. He replied that he wasn't really (mainly) talking about homosexuals - he was using sexual exploitation as a metaphor for economic exploitation. (Q Magazine, UK, Fall 1991). Ice Cube's lyrics and themes are rich with metaphor.

Haha, så tragisk. "Ånei, mente han ikke at han var homo?!! Da er han jammen rå på metaforer."

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Grammatikk er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å være noe krav i diktning. De aller fleste diktere har mange grammatiske feil i diktene sine, da også rappere. Dette er en helt uvesentlig ting, som dere har hengt dere opp i!

7686836[/snapback]

Kan du linke til et publisert, som i utgitt i bok, dikt som inneholder masse skrivefeil?

Lenke til kommentar

7686836[/snapback]

Kan du linke til et publisert, som i utgitt i bok, dikt som inneholder masse skrivefeil?

7687345[/snapback]

Trodde det var andre grammatikkfeil det var snakk om en skrivefeil. Skrivefeilene kommer, som flere har vært inne på, av dialekter og moderne slang. Dette skulle være helt innlysende og blir på samme måte som når norske diktere publiserer dikt på annet enn korrekt bokmål eller nynorsk.

Lenke til kommentar
Så lurer jeg på om noen har noen synspunkter om språkligevirkemidler, om det er noen forskjeller mellom de to sjangerene der?

Jeg sliter med å finne gode metaforer i rap. Norsk rap i allefall siden det er særemne i norsk sentrerer oppgaven min seg rundt det.

Er det ikke temmelig syltynt å be forumet om å gjøre særemnet for deg? Du har jo ikke bidratt til diskusjonen i det hele tatt, ikke et kløyva ord om hvordan din forståelse av emnet er.

Og om du sliter med å finne metaforer i norsk rap (eller rap i det hele tatt) så tror jeg kanskje du har valgt feil emne. Det blir litt som å velge Ibsen som emne men slite med å finne gode eksempler på samfunnskommentarer og problematisering av kvinnens rolle.

Du burde rett og slett bruke litt mer tid på å lese og lytte, og tilsvarende mindre tid på å satse på at andre gjør arbeidet for deg.

Lenke til kommentar

Tupac - Me and My Girlfriend og Common - I used to love H.E.R har masse metaforer (er metaforer), hør på de!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
every time when spring comes and the first roses flower

the boy recalls the face and that single hour

when she smiled in his direction whispered and said

this prison is hell, pray for me while I put my wish in the well

She took the last piece of the crumb ate it and wept

she'd made it to death and her last quest saved her the rest

a depraved teen, eighteen with an urge to be seen

class mates serving her mean remarks in this scene

alone in the classroom, blocking the stares with the desk

cornered by pupils not baring the prayers off her chest

finding words curing, a bookworm letting fantasy loose

releasing this leech of the surrounding cancerous abuse

refusing to loose, this malnourished bookworm will flower

crooked by power, she's finding strength from the prose

to later be putting pen to the paper quenching this rose

her petals is chubby, the glasses reflect beauty when seen

the next verse will put you in the most beautiful scene

where this dandelion will become the head of the pack

rising from the concrete not to be heading right back

learning to stand up for her self by beheading attacks

The thorns got clipped and the rose got watered down

soaked in comments about relief but it sorta frowned

she put the crumbs down, she refused to eat and sleep

read and weep, this flower hungers for social contact

hook

but she tried to take her life, despite the vanity in sight

it's insanity right, but this flower reached the fall

the season called her away from cloud nine into heaven

and the boy still remember that September eleventh

the emotional come back came as a sudden impact

just when she wished her fathers rubbers wasn't intact

this lonely scrawny boy caught by her very shy vision

the first smile in three years breached her mind prison

she was a fine Christian, by the words from the book

this boy caught her eyes as a simple nerd by the look

observed by the crooks n bully's she made a move

sent a simple note that a bit later proved to improve

a week later a shy boy called her house over the phone

her father answered and the boy asked if she was home

she sat on her bed all alone reading her scribbled journal

she answered and it brought light to this little infernal

the date was a fact and this weak flower was blooming

but all the joy caused her low powers to be consuming

even though the sun seemed to shine in her direction

she still had demons in her head from all the past neglection

the lack of love n affection from role models throttled

even though he loved her dearly she downed a whole bottle

she blacked out, fell to the floor grasping for air

this frail girl was thought as the one lacking despair

hook

she tried to take her life, despite the vanity in sight

it's insanity right, but this flower reached the fall

the season called her away from cloud nine into heaven

and the boy still remember that September eleventh

Du finner vel muligens en del metaforer der også.

Ville du ha noe på norsk må jeg nok tenke meg litt om først (hvertfall for å finne gode eksempler).

edit: Lastet opp litt norsk rap du kan høre på, er flere eksempler på metaforer i låtene jeg har lastet opp, bare for deg å høre på. (måtte jo laste opp lovlige greier, så kvaliteten varierer litt her).

Tracklist:

Gandhji og Ænndi - Kampen for tilværelsen

THC (Ænndi?) - Angelica

Paws feat. Morex - Å Please

Jay og Paws - Hva kan man si?

Jay - Savnæ de

Jay - By by Johnny

Trykk her, da...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...