Gå til innhold

Hip Hop og poesi.

Soondreee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rap er dikt med ekstrem dårlig grammatikk, for å sette det på spissen. Det du kan ta med er at både dikt og rap har rytme og enderim.

7682526[/snapback]

Hvorfor snakker du om ting du ikke har peiling på?

For det første så er det ufattelig mange dikt med dårlig grammatikk. Og all rap har ikke det, hvis det er din oppfatning har du ikke hørt mye på rap, hvertfall ikke god rap.

For det andre så trenger dikt absolutt ikke ha noe enderim, eller rim i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Rap er dikt med ekstrem dårlig grammatikk, for å sette det på spissen. Det du kan ta med er at både dikt og rap har rytme og enderim.

7682526[/snapback]

Ehehee

Uansett,

Ikke all rap har så mye med dikt å gjøre, men tekstene til rappere som feks Aesop Rock og Sage Francis ville jeg sjekka opp :)

Lenke til kommentar

7682526[/snapback]

Den grammatikken gjøres nok med vilje. Det er slang. Det er ikke sånn at rappere er ekstremt "dårlige" å skrive e.l.

Lenke til kommentar
Rap er dikt med ekstrem dårlig grammatikk, for å sette det på spissen.

7682526[/snapback]

Slik er det masser av innenfor all musikk, eller innenfor dikt for den saks skyld, nettopp fordi man ønsker at teksten skal passe best mulig til rytmen den blir fremført med, og da kan det være lett å kutte ut noen endelser her og der, eller putte inn ord som egentlig ikke skal skrives sånn ... Cos' er et særdeles vanlig eksempel på dette.

:)

Lenke til kommentar

7682526[/snapback]

Den grammatikken gjøres nok med vilje. Det er slang. Det er ikke sånn at rappere er ekstremt "dårlige" å skrive e.l.

7684326[/snapback]

Jeg har ikke sagt noe annet. Men det er fortsatt fakta. Slang eller ikke, det er grammatisk rett i dass.

@Arbakadarba:

Hahahahahha, så du påstår at rap har god grammatisk korrekt het? Dæven, da må du ha verre dysleksi enn de fleste. Får du dette til å bli god engelsk

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Yeah, yo, aight

Pass the meth!

(nizzuh nzza punk nigguh, yeah!)

Yeah, aight

kick the raw style, yeah

Fly that fuckin sack

[Chorus:]

Shame on a nigga who try to run game on a nigga

Wu buck wild with the trigger!

Wu buck- I FUCK yo' ass up! What?

(HUT ONE, HUT TWO, HUT THREE, HUT!)

[Verse One: Ol Dirty Bastard, Method Man, Raekwon the Chef]

Ol' Dirty Bastard, live and uncut!

Styles unbreakable, shatterproof

To the young youth, ya wanna get gun? Shoot!

BLAOW! How you like me now? Don't fuck the style

Ruthless wild!

Do ya wanna getcha teeth knocked the FUCK out?

Wanna get on it like that, well then shout!

Yo RZA, yo razor!

Hit me with the major

The damage, my Clan understand it be flavor

Gunnin, hummin comin atcha

First I'm gonna getcha, once I gotcha, I gat-cha

You could never capture the Method Man's stature

For rhyme and for rapture, got niggaz resigning, now master

my style? Never! I put the fucking buck in the wild kid, I'm terror

Razor sharp, I sever

the head from the shoulders, I'm better

than my compeda, you mean competitor, whadeva!

Let's get together

(Shame on a nigga who try to run game on a nigga

Wu buckwild with the tri-BLAOW!)

I react so thick, I'm phat, and YO!

Rae came blowing and blew off ya headphones black

Rap from yo Cali to Texas

Smoother than a Lexus, now's my turn to WRECK this

Brothers approach and half step, but ain't heard

HALF of it yet, and I bet you're not a fuckin vet

So, when you see me on the real, formin like Voltron

Remember I got deep like a Navy Seal!

[Chorus:]

(Shame on a nigga who try to run game on a nigga

Wu buck wild with the trigger!

I'll FUCK YOUR ASS UP!)

[Verse Two: Ol Dirty Bastard]

Yo...!

I come with that ol' loco

Style from my vocal

Couldn't peep it with a pair of bi-focals

I'm no joker! Play me as a joker

Be on you like a house on fire! Smoke ya!

Crews be actin like they gangs, anyway

Be like, "Warriors! Come out and playiyay!"

Burn me, I get into shit, I let it out like diarrhea

Got burnt once, but that was only gonorrhea

Dirty, I keep shit stinks in my drawers

So I can get fzza-funky for yah

Murder, taste the flame of the Wu-Tang RAHH!

Here comes the Tiger verse Crane!

Ow, be like wild with my style

Punk! You playing me, chump, you get DUMPED

WU! Is comin THROUGH! At a theatre near YOU!

And get funk like a SHOE!

What?!

er du nok langt på jorde.

De andre kommentarene dine var rett og slett idiotiske. Trådstarter spør hva som kan være likt mellom dikt og rap, jeg svarer. RIM og RYTME! Det er et RIKTIG svar. Rim og rytme er to ting dikt og rap har felles. Å kaste seg over det utsagnet med "uhuhuhuhuhuhuh !one111!! ikke alle dikt har rim eller god grammatikk!!one!11!one" blir for dumt. Men å komme med "ikke alle rim har god grammatikk" bablinga di tok kaka. For å være forfatter å få publisert det du skriver, ligger det litt i kortene at rettskrivningen er riktig. Om den ikke er det er det ofte for å symbolisere noe. Slikt er det ikke innen rap. Det er skrivefeil etter skrivefeil, med vilje selvfølgelig og det får du ikke endret på.

Dessuten er rap dikt. Jeg pratet med en kar på forumet mitt om nøyaktig det her og han sa noe kjempe smart. Fjerner du beaten i rap har du igjen et dårlig grammatisk dikt, som kunne gjort det stort på 1700tallet.

Det er slike virkemidler du kan bruke trådstarter. Å faktisk hoppe litt fram og tilbake slik, sette ting litt på spissen. For husk, å si at rap kunne vært dikt fra 1700tallet betyr ikke det samme som at det er dårlig musikk. Så klin til med sammenligninger i hytt og gevær, bare de er relevante. Min errfaring med lærere er ihvertfall at de liker stiler de husker. Og om du setter dette på spissen og kanskje krydrer med litt ironi er du på god vei mot en fin karakter.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Ro ned på hersketeknikken her og hold en høflig tone ;)

Nå er det tross alt ikke grammatikken som er viktigst i rapping, men fremførelsen, tempo, flow, rim og litt bruk av versemål. Dikt bruker versemål mye mer enn rapping, f.eks.

Å påpeke grammatikken som en vesentlig forskjell mellom rapping og dikt er etter min mening litt overfladisk, men det kan jo selvfølgelig nevnes.

Lenke til kommentar

Rap er ikke dikt med ekstremt dårlig grammatikk hvis dikt også kan ha dårlig grammatikk. Dessuten blir det vel feil å sammenligne dårlig rap med gode dikt, syns du ikke? Rap er forresten ikke skriftlig, men muntlig, og da blir det vel ikke mange skrivefeil.

Greit nok at det meste av rap du hører på tv/radio er dårlig gramatisk, uten handling/mening og over helt like beats, men det finnes dårlige ting innenfor alle sjangre, også dikt. Rap har bare vært så uheldig at det er det dårlige som blir populært.

Rim og rytme er ting rap og dikt kan ha til felles, men ikke alltid. Var bare det jeg ville si.

Ved å si at rap kunne vært dikt fra 1700-tallet viser du kun at du har null peiling på rap (muligens dikt også). Men læreren din blir nok fornøyd, siden hun/han heller ikke har peiling og derfor sikkert er enig.

Lenke til kommentar
Nå er det tross alt ikke grammatikken som er viktigst i rapping, men fremførelsen, tempo, flow, rim og litt bruk av versemål. Dikt bruker versemål mye mer enn rapping, f.eks.

7685758[/snapback]

Jeg har nå aldri sagt at det er det heller. Det er halve morroa med slike diskusjoner, folk tror alltid at alt er angrep mot "deres" musikk. Jeg har ikke skrevet noe "slemt" mot rap i det hele tatt.

Btw, du ødelegger cun! Diskusjonene blir ikke like festlige når en ikke kan herske i vilt tempo. ;)

edit:

Ikke for å starte noe krangel Arbakadarba, men kan du linke til en rap meg _GOD_ grammatikk? Btw, er Tupac, Biggie, NWA osv dårlig rap? i såfall, ja, da har jeg kun hørt dårlig rap. Men da har også den dårlige rappen jeg nettopp nevnte også elendig grammatikk.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Jeg har nå aldri sagt at det er det heller. Det er halve morroa med slike diskusjoner, folk tror alltid at alt er angrep mot "deres" musikk. Jeg har ikke skrevet noe "slemt" mot rap i det hele tatt.

Nei, det får så være. Jeg bare reagerte litt på vektleggingen av påstanden, den var jo tross alt litt provoserende fra første sekund :--)

Btw, du ødelegger cun! Diskusjonene blir ikke like festlige når en ikke kan herske i vilt tempo.

7685846[/snapback]

De gode gamle Vill Vest-tider er omme for musikkforumet, dessverre ;)

Lenke til kommentar

-Nyhus-, du uttaler deg om ting du overhodet ikke har den minste peiling på.

For det første. Det er slang, man snakker ikke ugrammatisk med vilje, men det er sånn Ol' Dirty Bastard snakker, for å ta utgangspunkt i eksemplet ditt. Dessuten er ikke korrekt grammatisk språk mer høyverdig, korrekt og derfor "bedre" enn slang. Det er elitistisk tull. Og om ODB skulle ha ytret seg à la Shakespeare ville det bare blitt latterlig.

"Rap er dikt med ekstrem dårlig grammatikk, for å sette det på spissen."

Iron Maiden er Ole Ivars på nedtur.

:)

Én ting til. Ja, det er god engelsk i den låta. Du, eller jeg, ville aldri ha klart å bruke det engelske språket på samme måte som ODB.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...