Gå til innhold

Digitalkamera som ikke gir røde øyne?

Anbefalte innlegg

Noen som kan tipse om digitale kamera(kompakt) som sjeldnere enn andre gir røde øyne? Etter hva jeg har lest så avtar risokoen for røde øyne når blits'en er plassert lenger bort fra linsen. Kamera med blits sko gir vel færre røde øyne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Men problemet er ikke større enn at det går an å gjøre noe med:

Takker for svaret, Knut!

Mitt problem er at jeg fotograferer unger, mange av dem og ofte, gjerne innedørs. Dette betyr at hvert eneste bilde har mange par med røde øyne. Jeg har nok kjøpt feil kamera til mitt bruk(V3) og jeg vurderer å bytte det ut med et som i minst mulig grad gir røde øyne. Tiden jeg må bruke på å redigere bildene representerer også en verdi og dermed er jeg villig til å betale noen lapper ekstra for å bøte på dette. Så, har du eller andre noen gode tips? Jeg trenger et kamer som fungerer høvelig bra under litt svakere lysforhold...

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Beste måte å unngå dette på er å kjøpe kamera med blitz-sko for "ekstern" blitz, men dette gjelder vel bare dyrere kamera. Anti-røde øyne gir etter min erfaring svært begrenset forbedring, og spiser batterier i tillegg....

Min Oly C220Z har blitz som spretter opp, og dermed reduserer røde øyne. Dette er ett mindre problem her enn på min C1, som hadde fast blitz. Dette er imidlertid ikke noe særlig problem, da man relativt enkelt og ganske vellykket kan fjerne røde øyne etterpå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 18:06, skrev oil:

Jeg vil anbefale et Canon s45. Jeg har tatt mange bilder av barn innendørs med blits etter at jeg fikk dette kameraet og har enda ikke fått ett eneste bilde med røde øyne!

Høres fristende ut, mitt gir så godt som alltid røde øyne, men ellers blir det fabelaktig gode bilder. Snakket med en G2 eier i går(som mlWirak anbefaler), og han hadde samme konklusjon som mlwirak.

Ellers, hva med Nikon CP4500? Den har pop-up blits som da kommer litt lenger bort fra linsa. I tillegg kan en benytte ekstern blits samt den har gjenger på linsa.

Lenke til kommentar

Jeg har et S45, et godt kamera forresten. Men her sitter også blitzen nære linsa, og joda, du får røde øyne her også... sorry mac..

Tror jeg hadde gått for et kamera med ekstern blitz for å unngå røde øyne, dessuten blir jo blitzen bedre med denne løsningen. Dette kommer til sin rett når bilder tas innendørs, og det gjør du ettersom jeg forstår ganske mye....?

Hva med G3? Det er en oppgradering av G2 som visstnok er et fabelaktig kamera!

mvh

Jonia

Lenke til kommentar

En annen måte å prøve å unngå problemet midlertidig på hvis du fortsetter å bruke det kameraet du har, er rett og slett og øke lysmengden i rommet før du tar bildet. Røde øyne kommer av at pupillen i øyet ikke klarer å trekke seg sammen fort nok slik at for mye av blitslyset blir reflektert i bakre del av øyet. Jo lysere det er i rommet før du tar bildet jo mindre blir pupillen og dette kan kanskje hjelpe på litt. Det er jo dette røde-øyne funksjonen på et kamera prøver å gjøre, den sender ut lys på forhånd slik at øyet stiller seg inn på en økt lysmengde.

Lenke til kommentar

Coolpix 4500 er et litt merkelig kamera, men kan sikkert passe glimrende for de litt mer spesielt interesserte. Medarbeideren i Hardware.no som kjøpte kameraet er godt fornøyd.

Jeg lånte kameraet bare i noen få dager, men likte ikke kameraet særlig godt. Les testen min her på Akamera.

Jeg ville heller valgt et S45 eller et G3.

MLW

Lenke til kommentar

Hadde et Fuji som lett ga røde øyne. Har nå et Olympus C220Z som sjelden gir røde øyne. Ulempen er at det ikke lenger går an å ta bilder av katta med blitz! Katta myser hver gang. Så min teori er at Olympus fyrer av blitzen tidligere (dette er uten bruk av "røde øyne blitz), tror blitzen kommer på litt før bildet blir tatt.

Kanskje andre har noen teorier/ erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det må være feil på katten din :smile: Har selv både katt og C220Z, og bildene blir bra. Kanskje katten din er så smart at den skjønner at nå kommer det snart et blink.

Røde øyne er et betydelig mindre problem på C220 med pop-up blitz enn andre kamera med fast blitz. Allikevel blir det røde øyne på noen bilder, men den medfølgende programvaren fra Olympus fjerner dette enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Leste et sted at man er rimelig sikker på å unngå røde øyne hvis senteravstanden mellom blits og linse var 55mm eller mer. På Canons S-serie er den ca. 43mm. Har ikke sjekket kameraet som AnderFo på to uker ikke har fått et eneste rødt øye med(Olympus C-730UZ), men det kan jo tenkes at avstanden der på pop-up blitsen er gunstig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...