Ezzie Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Foretrekker TV'en din progressiv er det kun en fordel at signalet er det også. Men som med alt annet, vet man ikke hva materialet er scannet på, så kan man ikke uttale seg bastant om at det ene er bedre enn det andre. Progressiv er i prinsipp uten tvil bedre enn interlaced, det siste vil gi en loddrett sagtannaktig effekt ved side til side panorering, og egner seg lite til æksjonfylt innhold. Denne effekten forsvinner ikke om signalet siden gjøres om til progressiv, ikke om man ikke har transkoder utstyr til flere millioner dollar. 1080i gir bedre oppløsning enn 720p, men har du ikke en 1920/1080 skjerm så får du ikke utnyttet den fordelen. Og enhver omkonvertering vil ikke forbedre billedkvaliteten. Derfor er det en fordel å vite hva materialet er orignalt scannet på, og sørge for at om det må konverteres så skjer det kun en gang, da helst i TV'en, chip'en i den er normalt dyrere (for tiden) enn i en spillkonsoll eller mottager etc. P.S. Flatskjermer for TV er i sin natur progressive, for PC bruk er LCD'er som oftest interlaced. Materialets scan-mode er da avgjørende for om det ser best ut på den ene eller den andre. Endret 10. januar 2007 av Ezzie Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Men når det gjelder 720p/1080i så er oppløsningen på LCD TV'ene dine 768p. TV'n din kan bare vise denne oppløsningen. Så hvis kilden din er i 1080i format så vil TV'en 1) Gjøre om signalet fra i til p (deinterlace) Dette kan gjøres på mange måter med veldig varierende kvalitet. En av de dårligste måtene er å ta de 1080 linjene og klemme de sammen til et 540p bilde. De billigste TV'ene gjør dette. 2) Deretter vil den reskalere resultatet fra 1) til TV'ens egen oppløsning som er 768p i ditt tilfelle. Steg 1 vil alltid innføre kvalitetstap i større eller mindre grad. Derfor burde det være teoretisk umulig at bildet er bedre når du bruker 1080i kontra 720p. I tillegg så er det jo velkjent at hvis et PS3-spill rendres i 720p så klarer ikke PS3 å gjøre det om til et 1080i signal slik 360'n kan. PS3'n velger da automatisk den høyeste oppløsningen TV'n din støtter (så lenge det huket av for 720p i innstillingene, har du ikke gjort det så går den ned til enten 480p eller 480i). Så når det gjelder PS3 enten har du sett på akkurat det samme bildet begge ganger og alikevell merket forskjell (blindtester er no herk ). Eller så har du sett på et 720p vs 480p/i signal og syntes at 480 signalet er bedre. Altså er det veldig rart at du opplever det du gjør. Kanskje øynene dine spiller deg et puss Beklager å måtte si det, men dette kan nesten ikke stemme =) Altså jeg vet ikke så mye om tv'er... det er mulig det er slik at de kun kan vise den ene oppløsningen. Men jeg opplever det samme som trådstarter. Jeg kan sitte og switche mellom 1080i og 720p på min PS3 (HDMI) og SE at oppløsningen på inn-dataen endrer seg. Dermed blir tekst mer leselig i 1080i fordi den blir mindre/tydeligere akkurat som på en pc skjerm. Med 720p blir den større. Tv'en min støtter også 1366x768. Det må være klart at vi nå snakker om MENYEN i ps3 ... altså ikke under filmavspilling eller liknende. Jeg kan nok være enig i at det teoretisk skal være bedre kvalitet på bildet i 720p om du sier så, dette har jeg ikke nok peiling på, men jeg tror bildet oppfattes bedre (pga høyere oppløsning fra ps3) i menyen. Riktignok sliter jeg litt med å forstå meg på min egen tv siden den forteller meg at den viser 1280x720p når jeg kjører 720p, men forteller meg samtidig at den kjører 1920x1080i når jeg kjører 1080i selvom det står i manualen at skjermen er på 1366x768 .... (vil det si at jeg misforstår den, og at det den forteller meg er hvilket bildeformat den tar imot og ikke viser, fordi den hele tiden viser meg 1366x768?) Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Men når det gjelder 720p/1080i så er oppløsningen på LCD TV'ene dine 768p. TV'n din kan bare vise denne oppløsningen. Så hvis kilden din er i 1080i format så vil TV'en 1) Gjøre om signalet fra i til p (deinterlace) Dette kan gjøres på mange måter med veldig varierende kvalitet. En av de dårligste måtene er å ta de 1080 linjene og klemme de sammen til et 540p bilde. De billigste TV'ene gjør dette. 2) Deretter vil den reskalere resultatet fra 1) til TV'ens egen oppløsning som er 768p i ditt tilfelle. Steg 1 vil alltid innføre kvalitetstap i større eller mindre grad. Derfor burde det være teoretisk umulig at bildet er bedre når du bruker 1080i kontra 720p. I tillegg så er det jo velkjent at hvis et PS3-spill rendres i 720p så klarer ikke PS3 å gjøre det om til et 1080i signal slik 360'n kan. PS3'n velger da automatisk den høyeste oppløsningen TV'n din støtter (så lenge det huket av for 720p i innstillingene, har du ikke gjort det så går den ned til enten 480p eller 480i). Så når det gjelder PS3 enten har du sett på akkurat det samme bildet begge ganger og alikevell merket forskjell (blindtester er no herk ). Eller så har du sett på et 720p vs 480p/i signal og syntes at 480 signalet er bedre. Altså er det veldig rart at du opplever det du gjør. Kanskje øynene dine spiller deg et puss Beklager å måtte si det, men dette kan nesten ikke stemme =) Altså jeg vet ikke så mye om tv'er... det er mulig det er slik at de kun kan vise den ene oppløsningen. Men jeg opplever det samme som trådstarter ..... At du opplever noe annet betyr ikke at det ikke stemmer. Er nok TVn din som gjør om signalet slik at 1080i føles bedre. Ellers så blir signalet "ødelagt" igjennom kabler/switcher. Det er umulig å se noe høyere oppløsning en hva skjermen fysisk kan gi, og som sagt de aller, aller fleste billige LCD skjermer klarer bare 1366x768, som er 768p. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Til trådstarter: Denne diskusjonen kommer nok som vanlig strekke seg over flere sider med all slags mening og synsing, noe mer begrunnet enn annet. Gjør det du synes er best for deg. Det er dine øyne som ser. Og selv om jeg kanskje finner din opplevelse av dette litt overraskende, så er det så mange momenter og ting som påvirker et signal før det endelig når hjernebarken din for bearbeiding av opplevelsen at jeg heller ikke kan si at det du opplever er feil. EDIT: Så først nå at det var en gammel diskusjon som har fått en gjenoppliving.. Endret 18. november 2008 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Min erfaring er at dette varierer med følgande: - Kjeldemateriale og kjelde - TV-apparat - Person Difor vil ein aldri få noko fasitsvar når så mange variabler er med å påverke. Det einaste tipset eg har er å prøve begge delar på alle anlegg ein har eller kjem borti og vel det som gjev best resultat. På ein 32" JVC-LCD eg har er det utvilsomt best med 720p. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har nok forenklet min konklusjon ned til at PS3 kjører en lavere fiktiv oppløsning på "skrivebordet/menyen" når man setter den til 1080i enn til 720p (AKKURAT som en pc vil gjøre når man endrer oppløsningen i skjermmenyen) som igjen resulterer i at skriften blir mindre og da i de fleste tilfeller også vil oppfattes som mer kompakt/tydeligere. Kanskje trådstarter vil være enig med meg. Evnt så kanskje andre med PS3 (kanskje også xbox360?) vil teste dette og si seg enige? Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har nok forenklet min konklusjon ned til at PS3 kjører en lavere fiktiv oppløsning på "skrivebordet/menyen" når man setter den til 1080i enn til 720p (AKKURAT som en pc vil gjøre når man endrer oppløsningen i skjermmenyen) som igjen resulterer i at skriften blir mindre og da i de fleste tilfeller også vil oppfattes som mer kompakt/tydeligere. Kanskje trådstarter vil være enig med meg. Evnt så kanskje andre med PS3 (kanskje også xbox360?) vil teste dette og si seg enige? hvor tar du den konklusjonen fra? tomme lufta? mine google-fu skills finner ingenting på det iallefall. (kanskje de bare suger!) fant bare denne: http://www.genmay.com/showthread.php?p=23212605 Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Kjørte 1080i en stund da jeg kun hadde HD ready TV. Skal si det ikke var helt optimalt hvis det var mye bevegelser på skjermen. Også ødela høyere makter TV'en min en dag, og garantien ga meg en splitter ny TV. Da fikk jeg full HD skjerm. Det var mye bedre. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg har nok forenklet min konklusjon ned til at PS3 kjører en lavere fiktiv oppløsning på "skrivebordet/menyen" når man setter den til 1080i enn til 720p (AKKURAT som en pc vil gjøre når man endrer oppløsningen i skjermmenyen) som igjen resulterer i at skriften blir mindre og da i de fleste tilfeller også vil oppfattes som mer kompakt/tydeligere. Kanskje trådstarter vil være enig med meg. Evnt så kanskje andre med PS3 (kanskje også xbox360?) vil teste dette og si seg enige? hvor tar du den konklusjonen fra? tomme lufta? mine google-fu skills finner ingenting på det iallefall. (kanskje de bare suger!) fant bare denne: http://www.genmay.com/showthread.php?p=23212605 Denne konklusjonen tar jeg selvfølgelig fra observasjoner på min egen TV, og fra trådstarters liknende erfaringer. Jeg kan selvfølgelig gjøre det hele mere vitenskapelig og ta bilder, men det får bli når jeg gidder (litt senere ), for dette er jeg temmelig sikker på... Du kan vel bare prøve selv om du har ps3? Ikke stort værre vil jeg tro... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå