Gå til innhold

Varmere prosessor ved opplåst multiplier?

lysbryter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil gi samme varme som fsb overklokking.

Prossessoren blir bare "utsatt" for sluttfrekvensen (fsb * multiplier).

Derimot vil øking av fsb gi økt temperatur i chipsettet, men økning i fsb gir bedre ytelse, for da overklokker du hele systemet, istedenfor bare CPU.

Prøv heller å justere ned multiplier og fsb opp.

eks:

Standard xp1700+: 133,3 * 11 = 1466Mhz

Fortsatt xp1700+: 140 * 10,5 = 1470Mhz

Fortsatt xp1700+: 147 * 10 = 1470Mhz

Fortsatt xp1700+: 154 * 9,5 = 1463Mhz

osv...

Prossessor blir fortsatt belastet likt, men du får bedre ytelse totalt for BUSen er overklokket.

XP1700+ bør du kunne kjøre stabilt på XP1900+ (1600Mhz), Husker ikke helt, prøv deg frem :smile: Husk vcore.

Hvis du f.eks. har KT333, finnes det av og til bios opdateringer som gjør at du kan kjøre fsb på 166 (divider 5:2:1 istedenfor 4:2:1 når fsb=133.3) Da kan du jo ha fsb på 166++

(nForce2 med fsb på 200+ kan jo og være interessant? :grin:)

Lykke til!

Et lite hint når du går fram er å vite hvordan du clearer CMOS hvis du skulle ta litt for hardt i.

Har selv en opplåst xp1900+ som jeg koser meg med :smile:

Lenke til kommentar

Men det er vel noe risikabelt for flere komponenter i systemet når FSB blir økt?

Eller pleier de fleste komponenter å tåle dette veldig bra? Ingen fare med minnet, f.eks.?

Forresten: Et annet spørsmål: Mitt hovedkort støtter i utgangspunktet max XP2100+. Dersom jeg skulle kjøpe den (til en billig penge om noen måneder), må jeg da regne med at den er mye varmere, siden den går fortere?

AMD XP1700+, Abit KR7A-133, Gainward GF3 Ti/200 128MbDDR, 512 Mb Twinmos (M-tech) PC2100 CL2.5, WD 120Gb SE & WD 80Gb, Plextor 24/10/40A, Pioneer DVDA05S, SB Live! Value, SMC EZ 10/100, LG 99G 19", Logitec Cordl. Deskt. Opt, fUnc, WinXP

[ Denne Melding var redigert av: lysbryter på 2002-11-26 12:23 ]

Lenke til kommentar

Det vil vel være en risiko innvolvert, men etter mine erfaringer, så gir maskinen beskjed (ustabil, greier ikke boote, etc.) lenge før det er noe som er i ferd med å bli ødelagt.

Selv har jeg aldri ødelagt noe p.g.a overklokking ihvertfall (og jeg har IBM DESKSTAR 60GXP 40GB harddisker!!! (Kjøpt i februar, lever ennå!! Helt utrolig!!:D))

Hvis minnet blir ustabilt går det jo an å kjøre mindre aggressive innstilninger (f.eks. CAS 2.5 istedenfor 2). Brukt Sisoft Sandra for å teste om RAMen er stabil (burn in).

XP2100+ er varmere enn 1700+ ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...