Gå til innhold

Resturang og matfag eller Elektro?

lostoman

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal søke om 2 møneder, jeg går på ungdomskolen.

Men jeg er enda i STOR tvil. Jeg lurte på om noen som har lit erfaring inne kokkeyrket eller elektro kunne kommet med lit tips til meg.

Kokk

Dette er noe jeg liker veldigt godt.

Men jeg liker ikke arbeidstidene, eller lønna. Jeg ser for meg at jeg må jobbe mange helger, og neten bare kvelder.

Er dette rett om kokkeyrket?

Elektro

Her tenkte jeg at jeg kunne utdanne meg som elektriker, FU-operatør eller noe innen data og elektronikk.

Men jeg har ikke peiling hvordan disse yrkene er. Har ikke vert borti di før, og bare lest lit om di.

Noen her som håller på med noe av det? som kunne fortelle meg lit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har gått elektro, liker du matte er det kanskje noe for deg, men hvis du hater matte, ikke gå elektro. (jeg liker ikke matte)

Etterpå gikk jeg IKT, og er nå IKT Lærling.

IKT syntes jeg var et veldig morsomt fag, og du kan gå et valgfritt vg1, for så å søke deg inn.

Ellers kan du jo gå elektro -> service elektronikk og så gå ut i lære der, og drive med nettverk, og data der å. (ikke helt det samme som IKT, mere fysisk)

Lenke til kommentar

Hvis du liker å lære om bakterier, virus, hygiene og spiseforstyrrelser så velger du Hotel og Næringsmiddelfag (matfag heter det vel i dag).

Hvis du liker å jobbe etter alle andre på kontoret, for å foreta oppdateringer, sitte hele natten med databaser som ikke vil fungere og gjøre hobbyen din til et mareritt, så velger du IKT-driftsfag.

Nå har jeg selvfølgelig bare valgt ut det værste med begge fagene.

Hvis du velger matfag så lærer du mye fint om kutteteknikker, suppe på riktig vis, og hvilke krydder som passer til hva. Dette vil gjøre deg veldig stolt over deg selv når du kokkelerer litt på ditt eget kjøkken etter å ha gått en tid.

Velger du elektro får du ha veldig mye fin og dyrt hardware mellom hendene til stadighet, du får plugge mange kabler, og du lærer veldig mange hurtigløsninger på problemer.

Jeg valgte Hotell og Næringsmiddelfag (som det het i fjor før det skiftet navn til matfag), og fant ut at det ikke var noe for meg. I dag går jeg VG1 Service og Samferdsel, der vi lærer mye om hvordan man starter og driver bedrifter, kundeservice, økonomi og sikkerhet.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

En serviceinnstilt og praktisk bedrift vil nok gjerne hindre mest mulig nedetid midt på dagen.

Selvfølgelig er ikke dette tilfelle i alle jobbene, var heller ikke det jeg mente.

Nei, jeg skal ærlig innrømme at det ikke har jobbet nok innen dette yrket til å uttale meg på profesjonelt basis, men jeg velger å tro på det jeg har hørt av folk som jobber i dette yrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...