Gå til innhold

Holder 256MB på skjermkort?

Nala

Anbefalte innlegg

Hei! Skal bygge opp en pc til min spillegale sønn på 13 år men får ikke bestemt meg for hvilket skjermkort jeg skal velge, pcèn skal maks koste ca 7000,- så jeg kan ikke velge et dyrt kort, har sett på et på Komplett til ca 1500,- som får mye skryt men det har bare 256MB minne, men type ddr3, holder det bra til de flest nye spill? Han spiller BF2, BF2142, Counter Strike og er veldig opptatt av at man skal kunne kjøre på høy oppløsning, takkler et kort i den prisklassen det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis ikke oppløsningen er så viktig og "eyecandy" er noe must holder det i massevis med et sånt kort... men hvis det er viktig må du nok tenke på noe kraftigere... f. eks. 7950GT... eller 1950XT

akkurat hvilket kort tenkte du på??

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

vis du skal kjøre høy grafikk med eyecandy på slike spill så skal du ha et ganske bra skjermkort. 256mb skal holde vis du ikke kjører oppløsninger over 1280x1024.

se litt på de her (går utifra at du kjøper pc med pci-e):

i din prisklasse:

Gainward GeForce 7600GT 256MB

Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

litt dyrere:

XFX GeForce 7950GT 550M 512MB

Sapphire Radeon X1950PRO 512MB

veldig dyrt men sykt bra:

XFX GeForce 8800GTS 640MB

EDIT: anbefaler X1950PRO

Endret av fredblic
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen:

http://www.pureoverclock.com/article33.html

Jeg bygde meg nettopp pc, og sto foran samme problemstillingen som deg. Etter å ha lest denne artikkelen valgte jeg altså å gå for et 512MB kort. Grunnen er at skjermen jeg kjøpte er 1600x1200 native, og jeg vil bruke denne oppløsningen i spill. Jeg så på et X1950PRO 256MB til ca1500, men valgte istedet dette kortet (1995,- med 512MB minne):

http://www.psdata.no/ps.asp?it=131111&mlevel=280201

Jeg er klar over at jeg kunne fått et "raskere" 1950XT 256MB til samme pris, men testen i artikkelen poengterte at selv om det ikke er så stor forskjell i gjennomsnittlig fps, vil man med 256 merke pauser enkelte steder.

Jeg bygget maskinen først idag, så har ikke fått testet så mye enda, men føler jeg har gjort det riktige valget... (om ikke annet fordi jeg føler grafikkminnet burde ta seg av grafikken :) )

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på dette: Komplett Kostet vist 1599,-

7680857[/snapback]

Det kortet holder i massevis, men du må gjerne tenke på at ved høye oppløsninger på skjermkortet vil mye av ram'en på hovedkortet bli brukt.

Spesielt BF2, BF2142 spillene bør minimum ha 1 GiB men helst 2 Gib på hovekdortet

Lenke til kommentar

kan anbefale X1950pro, har dette selv og kan av erfaring si at det drar både BF 2142 og BF 2 På full guffe og 1280x1024 oppløsning uten problemer. Men dette krever da at du har litt minne å gå på.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Okei! Tror kansje jeg skal strekke meg til Sapphire Radeon X1950PRO 512MB som fredblic lister opp! Det står ikke så mye om det på komplett sin side men det har vel like bra spec ellers som lillebroren som har bra med omtale?

Lenke til kommentar
Okei! Tror kansje jeg skal strekke meg til Sapphire Radeon X1950PRO 512MB som fredblic lister opp! Det står ikke så mye om det på komplett sin side men det har vel like bra spec ellers som lillebroren som har bra med omtale?

7683719[/snapback]

god idé ;) kan alltid være fin å ha noe å gå på.

EDIT: de har akkurat samme specs ellers.

Endret av fredblic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...