Gå til innhold

Hvem tror Apple folka at de er?

Anbefalte innlegg

Så denne videoen og og føle meg megtig forbanna: http://video.google.com/videoplay?docid=-5764978239845423348

Oooh, et os har en kalender. Det må jo være ripoff.

Oooh, det har til og med en søkefunksjon. Det er jo garantert ripoff.

Men i alle, det har jo til og med en mailklient! Hva skal vi gjøre!?

Ikke ligner utseende på programmene stort på hverandre. Apple tror vistt det at fordi de fikk ideen først (eller tok en fra open source miljøet) kan er det ripoff hvis andre implementerer lignede funksjoner.

Også begynner han å snakke om dll helvete. Det merker såklart 99% av windowsbrukerene hele tiden :nei:

Må ha foregått noe sånt på Steves kontor dagen før konferansen.

Ansatt: Steve, vi har ikke forberedt noe til i morgen! Hva skal vi gjøre?!

Steve: Aawh, men vent litt. Kommer ikke MS med et OS snart. Hva er det det heter igjen? Vista eller noe sånt? Samma det, bare få tak i det, og finn alt du kan som vi har også har i OSX. Det er ikke nøye om det er snakk om Kalkulator, kjerne eller støtte for å finne gleme filer på harddisken. Hva man enn kaller slike ting.

Ansatt: Ja sjef!

Hva mener dere om detta emnet?

Jeg er av en mening at om du finner opp rattet så må IKKE alle andre styre med staker, pinner, trekanter, firkater, sekskanter eller frukt eler whatsoever.

EDIT: Glemte en strategisk IKKE i setningen over :p

Det var dagens lille utblåsning.

Som sikkert er posta i feil kategori :p

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke du skal la dette ødelegge dagen din. Det og forsøke å fremheve sin egen fortreffelighet ved å rakke ned på konkurrenten er vel ikke så helt uvanlig ved markedsføring. Og jeg håper og tror at dette bare var et lite utklipp, og at vi ikke fikk se hva som var hovedbudskapet under denne konferansen.

Når det er sagt vet jeg ikke hvem som er målgruppen/tilhørere/menigheten under disse nærmest religiøse seansene. Jeg håper det er godt betalte skuespillere...

Jeg så på Apple sjefens konferanse om den nye iphone i går, og jeg ble nesten litt brydd og flau av å se på. Altså når publikum/meningheten sitter og klapper, skriker og hojer mens presten gjentar for tredje gang at telefonen kan gjøre tre ting blir det bare for dumt i mine øyne.

Min gamle Sony Ericsson P910 har også touch screen, kan spille musikk og lese epost, så de har ikke funnet opp hjulet de heller.

Telefonen var fin den, for all del, men som sagt, ikke la deg vippe av pinnen over slike tåplige markedsføringsmesser, er mitt råd. :)

Lenke til kommentar

Argh! Apple har irritert meg i alle år, de får ALT for lite bråk over at de er vel så griske og monopolistiske (QuickTime, iTunes) som det MS er, og at media folk (dagbladet.no f.eks.) gir dem alt for mye gratis reklame.

iPod er IKKE et bra produkt, iPhone er IKKE noe nytt. En kamerat av meg hadde (sikker en ericsson det også) som han brukte som han hadde FTP klient på, og som ikke hadde noen taster.

I likhet med Xerox sitt GUI OS påstår Apple også at de er idiotene bak dette også.

Lenke til kommentar
Syns ikke du skal la dette ødelegge dagen din.

7690407[/snapback]

Hehe, hadde hatt en dårlig dag, og det var dråpem som fikk meg til å måtte utagere litt :)

Angående iPhone ble jeg overasket over at de i det hele tatt har gøts nok til å prøve å ta den prisen de vil ta for den. Men strengt tatt, alt Apple tar i blir jo av en eller annen rar grunn til gull.

Skulle bare mangle at en mobil idag skal kunnet spille mp3, kjøre multitasking, ha flere samtaler samtidig og installere tillegsprogrammer (som ikke kommer fra produsenten). Sett på maken, min gamle 3650 oppfyller alle untagen ett av de kriteriene (mp3), men den støtter det også med et tredjepartsprogram (riktignok med dårlig lyd da :p). Og ang toutchscreen, hvem trenger det? Toutchscreen går lettere i stykker en en sjerm dekket med et lag hardplast, den bruker mere strøm(?) og det er garantert en pain til å skrive sms med uten pinne.

@GeirGrusom: Jeg er så enig i alt du sier! Alle innen IT "låner" fra hverandre, bortsett fra apple som finner opp alt da :roll:

Du nevner seriøse aviser som dagbladet.no, og jeg er helt enig, men hva da med tavisen.no (aka. appleavisen.no).

Lenke til kommentar

ITAvisen må være sponset av apple, jeg ser ingen annen grunn til at det står side opp og side ned om Apple på itavisen.

Kjæresten min har iPod, mens jeg har creative muvo.

Men det er for det meste jeg som bruker iTunes, siden hun ikke er så veldig datakyndig, og makan til møkkaprogram skal du lete lenge etter.

Det krever at jeg installerer QuickTime for å fungere, som muligens er det verste dritten jeg har sett i hele mitt liv. Den klarer ikke å spille MP3-er (noe som er noe skit siden den setter seg som standard Mp3 avspiller i Ie og ff, den hopper over et sekund av lyden) og kan ikke vise fullscreen (hvis ikke du kjøper QuickTime Pro)

Og har jeg forstått det riktig, må du også kjøpe QuickTime pro hvis du vil bruke iPhone eller iPod Video til å faktisk se video som du ikke kjøper fra iTunes Music Store.

At det er mulig...

Og på tross av dette, kjøper folk(journalister) Macintosh, og iPod, og jubler over hvor hardt de blir rævkjørt av Apple.

Det er flott å bli kvitt litt av den tilovers aggresjonen jeg har.

Lenke til kommentar

Der er grunner til å like Apple også.

Designet på mesteparten av deres produkter er enkelt og elegant. Tar seg bra ut i hjemmet og på farten. Kvaltiten på det jeg har sett har vært virkelig god. At feks. Itavisen skriver en del om Epleproduker kan ha en sammenheng med at det faktisk opptar folk, og for dem det gjelder er det spennende nytt. Det er ikke akkurat sånn at de skriver lite om Microsoft heller...

Jeg har vært borti flere i det siste som har tatt steget fullt ut og gått til inkjøp av Mac. Et bestemt tilfelle er en som jeg har brukt mye tid hos som "brukerstøtte" på pc'ene hans. For å fikse ditt, installere datt osv...

Etter at han fik sin Mac mini har det vært musestille. Han fikser det rett og slett sjøl fordi han finner systemet så mye mer brukervennlig.

Og det er det som betyr noe for han, det rett og slett virker.

Det er selvfølgelig nedsider med det hele og, selv om jeg har liten oversikt over hva disse er. Det kan sikkert stemme det du sier om Itunes. Dama lasta ned ei låt fra Itunes her om dagen, og pr idag vil den ikke spille andre steder. Fantastisk irriterende da hun har Creative Mp3 spiller og jeg har Iriver. Har ikke testet å spille den av på noen av telefonene her i huset enda.

Jeg har ikke Mac pr idag, men vurderer sterkt et bytte. Om Itunes er vanskelig kan jeg sikkert leve med det, men der er andre grunner som gjør at jeg vurderer Windows som en vanskelig fremtid. For eksempel denne! Det er rett og slett skremmende.

En annen side med Itunes er at jeg satt og bladde i butikken der her om dagen og ble litt imponert over hva det var blitt av det hele. Bra utvalg der. For en som vurderer å gå 100% lovlig når det gjelder media og data så betyr en slik satsing mye.

Jeg er imot Mac Fanboys, og jeg er imot Windows fanboys. Folk som ikke klarer å se ting i perspektiv og som åpner kjeften for høyt uten å ha sett bootscreenen til OS'et dem snakker ned om engang gjør meg kvalm. Jeg har inntrykk av at mange "Hater Mac" eller "Hater Windows" tråder er av sånne OMFG-ROFLOL_1337 unger som egentlig bare kjeder seg, eller har et markeringsbehov.

Lenke til kommentar
ITAvisen må være sponset av apple, jeg ser ingen annen grunn til at det står side opp og side ned om Apple på itavisen.

Kjæresten min har iPod, mens jeg har creative muvo.

Men det er for det meste jeg som bruker iTunes, siden hun ikke er så veldig datakyndig, og makan til møkkaprogram skal du lete lenge etter.

Det krever at jeg installerer QuickTime for å fungere, som muligens er det verste dritten jeg har sett i hele mitt liv. Den klarer ikke å spille MP3-er (noe som er noe skit siden den setter seg som standard Mp3 avspiller i Ie og ff, den hopper over et sekund av lyden) og kan ikke vise fullscreen (hvis ikke du kjøper QuickTime Pro)

Og har jeg forstått det riktig, må du også kjøpe QuickTime pro hvis du vil bruke iPhone eller iPod Video til å faktisk se video som du ikke kjøper fra iTunes Music Store.

At det er mulig...

Og på tross av dette, kjøper folk(journalister) Macintosh, og iPod, og jubler over hvor hardt de blir rævkjørt av Apple.

Det er flott å bli kvitt litt av den tilovers aggresjonen jeg har.

7691951[/snapback]

enig i at det er dårlig at man må legge inn QT for å legge inn iTunes ja. fullscreen går forresten an nå uten å ha pro, hvertfall på mac, regner med det er sånn på windows og. og jeg må hvertfall ikke ha QT Pro for å se videoer på ipoden som ikke er fra iTS.

selv er jeg kjempefornøyd med både mac'en og ipod'en, og kommer til å fortsette å kjøpe det regner jeg med.

Lenke til kommentar

@Jimster

Jeg vil gjerne gjøre det klart at jeg ikke er en Microsoft eller Apple fanboy. Jeg har ikke noe imot Apple, men kompitabliteten mot andre er helt forferdlig. Jeg takler heller ikke markedsføring som først og fremst dreier seg om å leie inn en eller annen hobby komiker til å disse Microsoft. Ja, jeg har prøvd MAC, og er ikke imponert. Jeg er mye mer imponert over Ubuntu (Linux generelt nermere bestemt), og hadde faktisk skiftet ASAP hvis det ikke var for at lan blir så kipt uten spill, og at Mono ikke er helt topp enda. .NET er etter min mening Microsofts beste ide hittil.

Lenke til kommentar

Søkefunksjonen eier alt windows har, eller hatt noe sinne, vi tror kansje vi er litt ja.. Men alt funker ihvertfall! Jeg har både windows og mac, og er glad jeg har macen... Alt er så mye lettere, vil du slette noe, drar du bare ikonet over i søppelet og tømmer den, og tada! Det er slettet, ikke noe jævla register eller uinstallere osv..

Mac er bedre og lettere å bruke, og ja, vi liker å skryte av det! ;)

EDIT: Som en sa her, du trenger ikke engang en serial for å installere MAC OSX! Ikke noe aktivering eller "Windows Genuine Advantege".....

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Windows har en del ting som ligner på Apples Mac osX ja, men jeg tror alle har tatt litt fra hverandre her.

Apple har tatt litt fra open source miljøene.. og microsoft har tatt litt.. osv.. Man vil altid se.. I alle produkter... Mange mobiltelefoner som ligner på hverandre...

Lenke til kommentar
Windows har en del ting som ligner på Apples Mac osX ja, men jeg tror alle har tatt litt fra hverandre her.

Apple har tatt litt fra open source miljøene.. og microsoft har tatt litt.. osv.. Man vil altid se.. I alle produkter... Mange mobiltelefoner som ligner på hverandre...

7703719[/snapback]

Dette hadde jeg tenkt til å si. Nå har du stjålet fra meg!

Prinsippet er det samme. Enighet om hva som er riktig, korrekt, praktisk, lurt osv er ikke å stjele fra hverandre. En idé er ikke beskyttet, bare måten ideen utføres på. Dette er en vesentlig forskjell.

Jeg liker Apple veldig godt. Jeg nyter livet med min iPod og MacBook med OSX. Det er deilig, brukervennlig og det gir meg en god følelse når jeg sitter og arbeider med det, da jeg oppfatter det som lettbrukelig, hyggelig og forståelig. Interfacet er rett og slett mye bedre å bruke til det daglige.

Men, jeg liker Windows også. Jeg har en filserver stående med 1,1TiB, og den har nå gått i to år, konstant, uten å klage, maskinvaremessig. Jeg har måttet formatere et par ganger på grunn av WGA, noe som har irritert meg grenseløst.

(Jeg kommer tilbake med mer)

Lenke til kommentar

Jeg kikket nettopp på den videoen som det var linket til.

Jeg syntes den var bra. Det var riktignok ingen komiker som pratet men Bertrand Serlet, Senior Vice President of Software Engineering.

Jeg synes han hadde en del bra poenger der...og jeg syntes videoen var underholdende.

Men man må tenke på hva dette er, at enkelte i den forsamlingen har sovet i kø utenfor for å komme inn. Dette er Apple fans som er rimelig fornøyde med seg sjøl og de maskinene de bruker (de fleste ihvertfall). Det er akkurat slik humor de setter pris på.

Det kan sikkert hende at Mac har tatt ideer fra open scource miljøene. Med tanke på hvor mange personer dette innebærer ser jeg ikke bort fra at noen av Apples utviklere faktisk har vært innom eller er der fremdeles. Det gjelder sikkert MS også. Men at Mac har tatt ideer fra andre skal ikke brukes som unnskyldning for at MS kan høste halve det grafiske grensersnittet til OSX og kalle det en nyvinning.

...javel kanskje en liten overdrivelse, men fakta taler for seg sjøl.

Men i det minste er det positivt for oss Windows brukere at det går riktige veien iallefall.

Noen tanker til om kopiering av ideer. I det siste har det dukket opp slikt som MSN Live Spaces og MSN Video (sikkert mer) og det virker for meg som om noen desperat forsøker å spise sin del av kaka her men fine farger og det som skal til. Hørte rykter om en MSN music store også ala iTunes, men har ikke prøvd den sjøl.

Og forresten,

Hvem var det egentlig som fant på det her med instant messaging? Sikkert noe open scource folk og iallefall ikke microsoft. Det virker for meg som om siden MMicrosoft kom først ut til foket og vant de store massene, så har de brukt sitt tilnærmet monopol på OS til å ta andres ideer og gjøre til sine egne.

Har MS egentlig funnet på noe sjøl? Noe av betydning?

For å svare på topic, hvem Apple folka tror de er så tror de sannsynligvis at de er et mer innovativt selskap en konkurrenten. Apple brukerne tror akkurat det samme, og jeg tror de har rett.

Lenke til kommentar

Jaha... Hvorfor tror du de er helt usynlige i markedet? fordi de har drevet et monopol på hardware på sine egne maskiner, og fordi i forhold til andre operativsystem, nesten ikke har noe programvare under sin fane (bortsett fra Microsoft Produkter, derav Microsoft Office, og Internet explorer)

Apple sin største inntekt i dag, er salg av musikk, ikke PC-er, og det er ikke uten grunn.

Microsoft har riktignok ikke laget mye "selv" (start menyen kanskje) men apple er ikke noe bedre.

De hevdet at de fant opp GUI (men både GUI og Mus ble oppfunnet av Xerox)

Det Microsoft har gjort bra, er at de gir ut den beste programvaren, da tenker jeg først og fremst på Office, Visual Studio, DirectX osv. pluss at de gir ut langt mer "gratisprogrammer" til sitt OS en det Apple gjør.

Windows Defender, Visual Studio Express(C#, Visual Basic, C++), Windows Firewall, SQL Server Express og selvsagt kabal.

Og med Windows XP Professional følger det med IIS (som er en Webserver som støtter ASP, ASP.NET og FTP, men kan bli utvidet også, blant annet til å støtte PHP)

Med Mac OS følger det mye tilsvarende, men det er ikke programmer laget av Apple, det som du kan få tak i, er open source programmer som også fåes gratis til windows.

Macintosh kan fint brukes av folk som sitter i et program og jobber, men det er mye dyrere en en tilsvarende PC med Windows på, uten at du egentlig får så mye igjen for det.

Lenke til kommentar
Jaha... Hvorfor tror du de er helt usynlige i markedet? fordi de har drevet et monopol på hardware på sine egne maskiner, og fordi i forhold til andre operativsystem, nesten ikke har noe programvare under sin fane (bortsett fra Microsoft Produkter, derav Microsoft Office, og Internet explorer)

Apple sin største inntekt i dag, er salg av musikk, ikke PC-er, og det er ikke uten grunn.

Microsoft har riktignok ikke laget mye "selv" (start menyen kanskje) men apple er ikke noe bedre.

De hevdet at de fant opp GUI (men både GUI og Mus ble oppfunnet av Xerox)

Det Microsoft har gjort bra, er at de gir ut den beste programvaren, da tenker jeg først og fremst på Office, Visual Studio, DirectX osv. pluss at de gir ut langt mer "gratisprogrammer" til sitt OS en det Apple gjør.

Windows Defender, Visual Studio Express(C#, Visual Basic, C++), Windows Firewall, SQL Server Express og selvsagt kabal.

Og med Windows XP Professional følger det med IIS (som er en Webserver som støtter ASP, ASP.NET og FTP, men kan bli utvidet også, blant annet til å støtte PHP)

Med Mac OS følger det mye tilsvarende, men det er ikke programmer laget av Apple, det som du kan få tak i, er open source programmer som også fåes gratis til windows.

Macintosh kan fint brukes av folk som sitter i et program og jobber, men det er mye dyrere en en tilsvarende PC med Windows på, uten at du egentlig får så mye igjen for det.

7712321[/snapback]

Jojo..vel og bra det her, men mye at de programmene du nevner henvender seg kanskje ikke til det vanlige konsumer markedet....altså mannen i gata. Det er den gruppen det virker som Apple virkelig tar seriøst, men fokus på at ting skal være enkelt...og at ting skal virke.

Når vanlige ikke akkurat datakyndige folk som plages mye med windows opplever mac som en befriende sak der ting bare rett og slett virker, da tør jeg påstå at Windows har bommet litt på det området.

Når det kommer til stykket er det det som betyr noe for den generelle bruker, at det virker. I den forbindele skal det sies at den gjevne pc bruker også hører på musikk, og da er det jo kjekt at Apple har over 60% av MP3 spiller markedet, og den samme brukervennligheten på disse. I Tillegg står de bak iTunes, som for dem som er interessert i å gjøre ting lovlydig er den største nettressursen til å kjøpe media på. På Siste keynote lanserte de Apple TV som gjør alt Itunes innhold tilgjengelig på tv'n (et slags media senter), og får ikke å snakke om iPhone som så vanvittig bra ut.

Jeg driter egentlig i hvem som var først med hva, men hvis du ser hva Apple har gjort for folket siden 2000 og hva MS har gjort, så er jeg mer imponert over Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...