Gå til innhold

Hvordan yter en opty 175 i forhold til vanlig x2?

Anbefalte innlegg

Leste et sted at en opty 165 yter like bra som en atholn x2 4400+,

da begynte jeg å lure på hvilken x2 modell denne yter like bra som.

Har nemlig tenkt å kjøpe meg en 175.

Noen som vet dette?

Takker for alle svar :)

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En opty 165 yter noe under en X2-3800 pga 1,8 vs 2GHz. Optyen tar noe av ytelses underlegenheten som følge av lavere mhz igjen med mer cache.

En opty 175 yter akkurat det samme som en X2-4400, er noe svakere enn en 4600, og noe kraftigere enn en 4200+ (alle sokkel 939)

Stemmer ikke at opty 175 (939)yter på linje med en 5200+ til AM2 platformen. Se HER

Optyen sies å gå gjennom noe strengere kvalitetskontroll enn sine motstandere i X2 familien som kan føre til bedre OC potensiale, ellers så er det ingen forskjeller bortsett fra at alle tilbys med 2x1 MB cache som bare marginalt påvirker ytelsen i noen situasjoner.

Lenke til kommentar

Det er helt umulig å svare på. En overklokket prosessor vil yte så godt som den klokker, og du kan ikkje si på forhånd at den vil yte tilsvarende eller bedre enn en annen prosessor.

En Opteron har tilnærmet lik ytelse som en X2 på samme klokkefrekvens. Forskjellen på 2X512kb cache i en Athlon 64 X2 og 2X1mb i en Opteron har veldig liten betydning for ytelsen. Syntetiske ytelsestester viser bare noen få prosent forskjell i ren prosessorytelse, ingenting som har noen som helst praktisk betydning.

En Opteron må gjennom strengere kvalitetskontroll gjennom hele produksjonsprosessen enn en Athlon 64, og har derfor som regel bedre potensiale for overklokking. Men du har ingen garanti, du kan få en håpløs Opteron eller en vannvittig bra Athlon 64.

Min Opteron 170@2900mhz yter altså bedre en en FX-62. Det har den gjort i ett år nå :tease:

Hadde eg vore deg så hadde eg ikkje brukt penger på en Opteron 175, men kjøpt en 165, som sannsynligvis klokker like bra og koster mye mindre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opteron (165/170/175) har 2x64KBytes L1 og 2x1024KBytes L2 - Cache, de "vanlige" S939 X2 cpu'ene fra AMD har halve cache'en (L2) (de en får nå, tidliger brukte S939X2 samme minnemengde som Opteron for S939).

Fant ingen Opteron prosessorer i lista fra Tom's :hmm: kan laste ned SisoftSandra og ta noen tester (seinere), har Opteron 175 i maskina nå..har ikke funnet ut av klokkinga enda, siden hovedkortet er ei uke "nytt"...blir uklokka test(er) i tilfelle.

Lenke til kommentar
ja oki, men skal klokke den så da yter den nok bedre enn en 4600 eller?

7691457[/snapback]

Sannsynligheten for at begge klokker ca like langt er stor (samme MHz). Det vil da være en liten fordel å ha optyen pga ekstra cache. Hvor langt en CPU klokker avhenger da av andre faktorer som hovedkort minne osv. Begge Cpu koster vel da ca det samme.

Om du skal klokke og har et godt hovedkort ville jeg gått for optyen, da det virker som de klokker noe lengre. Virker også på meg som det er mange som har gode stabile OCr med disse.

HAG: Opty175=X2-4400 du kan sammenligne ut fra det.

Lenke til kommentar

Tenkte å bestille denne nu, eller er det noen som har noen bedre kjøp?

Kjekt hvis noen er enig sånn at jeg vet om jeg gjør et bra kjøp :p

Vil klokke, har rundt 2000kr og vil ikke bytte hk og ram for noe intel eller am2... :)

Jeg tror dette er det beste kjøpet for 2000...

Edit: Har DFI lp nf-4 hk og det skal vel klokke bra :)

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar

En opteron klokker nødvendigvis ikke bedre enn en X2, ser det bare ved min X2. har ikke sett mange opteronene som henger med min opp til 3,2ghz på luft. Men egentlig tror jeg ikke det er noen særskilt forskjell enten du går for en X2 eller opty.

Lenke til kommentar
Må jeg reinstallere windows når jeg tar i ny prosessor?

og sette bios instillingene til default?

7693399[/snapback]

Prosessorbytte går fint uten, kan være praktisk med Bios på "default", vrient med de nye OEM versjonene av Wind. kanskje. Gikk fint hos meg fra 3200 til Opteron175, mer vrient ved bytte av hovedkort fra SLI kort til Crossfire 3200 - det blei ny install.

Lenke til kommentar
Må jeg reinstallere windows når jeg tar i ny prosessor?

og sette bios instillingene til default?

7693399[/snapback]

Prosessorbytte går fint uten, kan være praktisk med Bios på "default", vrient med de nye OEM versjonene av Wind. kanskje. Gikk fint hos meg fra 3200 til Opteron175, mer vrient ved bytte av hovedkort fra SLI kort til Crossfire 3200 - det blei ny install.

7693552[/snapback]

Jeg byttet fra nf4 til Intel P965, og kunne fint kjøre med den gamle win installen :D

Overklokking Opteron vs A64 kommer mest av på hvor heldig du er. Det er dårlige og gode chipper av begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...