Hawtz Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hei! Jeg sitter nå og redigerer en film på Premiere Pro, og lurte derfor på en ting. Jeg skal ikke eksportere den filmen til DVD, men et filformat som avi, mpeg, eller annet. Men problemet er at det tar så gyselig med plass, og det skaper problemer :\ Er det en måte jeg kan få filmen til å ta så lite plass som mulig uten å brenne det som en DVD-film rett på DVD. Grunnen er at jeg skal ta den med meg og redigere den et annet sted og jeg har ingen ekstern enhet, som jeg kan frakte den på. Mvh Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hei! Jeg sitter nå og redigerer en film på Premiere Pro, og lurte derfor på en ting. Jeg skal ikke eksportere den filmen til DVD, men et filformat som avi, mpeg, eller annet. Men problemet er at det tar så gyselig med plass, og det skaper problemer :\ Er det en måte jeg kan få filmen til å ta så lite plass som mulig uten å brenne det som en DVD-film rett på DVD. Grunnen er at jeg skal ta den med meg og redigere den et annet sted og jeg har ingen ekstern enhet, som jeg kan frakte den på. Mvh 7680424[/snapback] Du kan sette ned den fysiske størrelsen på bildet. Anbefaler deg å bruke .avi som format. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Du kan sette ned den fysiske størrelsen på bildet.Meiner du oppløysninga? Det kan han, men om det ferdige resultatet skal på DVD er det ein ganske dårleg ide... Og codec/bitrate er vel uansett viktigare vil eg tru.Anbefaler deg å bruke .avi som format. Med AVI, meiner du DivX/XviD? Ikkje dei mest optimale codecane for redigering. For vidare redigering er det optimale å bruke DV AVI (eller, kanskje ukomprimert, men det er heilt litt urealistisk utan ein ekstern disk e.l.), men dette tek jo omlag 13GB per time. Om filmen ikkje er alt for lang kan du dele den opp i fleire deler og brenne kvar del på ein data-DVD. Kva som er «nest best» veit eg ikkje, men MPEG2 er kanskje eit alternativ, gitt at programmet du skal redigere på takler dette. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg er usikker på hvilke format jeg skal bruke derfor spør jeg her. Jeg har eksperimentert med x-vid og divX, men her blir bildekvaliteten merkbart dårligere, siden kameraet rister mer enn det burde Å bruke DVencodingType1 gir akkurat samme størrelse som det jeg har så jeg antar at det er det videoredigeringsprogrammet mitt bruker som standard. Er det noen måter jeg kan komprimere videoen mer, uten å få merkbart dårligere kvalitet? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hei! Jeg sitter nå og redigerer en film på Premiere Pro, og lurte derfor på en ting. Jeg skal ikke eksportere den filmen til DVD, men et filformat som avi, mpeg, eller annet. Men problemet er at det tar så gyselig med plass, og det skaper problemer :\ Er det en måte jeg kan få filmen til å ta så lite plass som mulig uten å brenne det som en DVD-film rett på DVD. Jeg ville, som incanus også foreslår, brukt Premiere Pro til å dele opp filmen i tre eller fire, og deretter brenne ut filene på data-DVDer. Da får du lite eller intet tap, og definitivt best kvalitet. Det tar litt tid, men koster ikke mye penger i hvert fall... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg er usikker på hvilke format jeg skal bruke derfor spør jeg her. Jeg har eksperimentert med x-vid og divX, men her blir bildekvaliteten merkbart dårligere, siden kameraet rister mer enn det burde Å bruke DVencodingType1 gir akkurat samme størrelse som det jeg har så jeg antar at det er det videoredigeringsprogrammet mitt bruker som standard. Er det noen måter jeg kan komprimere videoen mer, uten å få merkbart dårligere kvalitet? Du kan vel komprimere i Mpeg2 antakelig, altså DVD-kvalitet. Det avhenger jo også av hva du skal bruke det til... Skal det på web, må du antakelig redusere oppløsningen for å komprimere tilstrekkelig, skal det bare ligge på en datamaskin avhenger det jo av hvor mye diskplass du har til rådighet. Men du kan dessverre ikke klemme gull ut av gråstein, komprimering på 400MB/h med bra resultat (DivX/X-vid) krever et ganske bra utgangspunkt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå