Gå til innhold

Gothic går tregt..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle du tilfeldigvis snakke om G3 er det nok ingen bombe, det finnes sikkert ikke så mangen pcer som kan kjøre det spillet glatt. Etter det jeg har hørt. Jeg la ut en topic om en improving tweak som hjalp meg å kjøre det litt bedre enn ellers. Gikk fra graphic low til high på det meste.

Lenke til kommentar

Gothic 3 ja, da bør du ha et bedre skjermkort og helst mer RAM, jeg spiller spillet med 1GB ram og det går men merker til tider at harddisken jobber på spreng noe som fører til lag her :)

 

Prøv den ini-tweak'en til Zithor, den kan muligens hjelpe en god del.

 

For og sjekke FPS kan du feks. bruke et programm som heter Fraps.

FPS er altså Frames Per Second eller på godt Norsk; bilder i sekundet ;)

desto høyere FPS'en er jo bedre er det, om du har rundt 20-30FPS i G3 går det greit etter min mening, 0-15FPS blir til tider for lavt

 

Hvordan du går fram for og få mer RAM:

Finn først ut hva du har fra før (DDR(1) / DDR2) og hvor mange minne-plaser det er i hovedkortet ditt, vanligvis 2 eller 4

Gjerne navn og type moduler du har fra før, og ta opp lommeboka og se hvor tykk den er ;)

Du kan enten kjøpe 1GB til eller et helt nytt 2GB-sett, eller selfølgelig bruke 3GB ram.

Jeg mener du bør kjøpe en GB til og om pengepungen din fortsatt ikke er tom kanskje et skjermkort som klarer jobben bra/ok :) (kommer litt ann på om du er en grafikkhore eller ikke :p)

Lenke til kommentar
Gothic 3 ja, da bør du ha et bedre skjermkort og helst mer RAM, jeg spiller spillet med 1GB ram og det går men merker til tider at harddisken jobber på spreng noe som fører til lag her :)

 

Prøv den ini-tweak'en til Zithor, den kan muligens hjelpe en god del.

 

For og sjekke FPS kan du feks. bruke et programm som heter Fraps.

FPS er altså Frames Per Second eller på godt Norsk; bilder i sekundet ;)

desto høyere FPS'en er jo bedre er det, om du har rundt 20-30FPS i G3 går det greit etter min mening, 0-15FPS blir til tider for lavt

 

Hvordan du går fram for og få mer RAM:

Finn først ut hva du har fra før (DDR(1) / DDR2) og hvor mange minne-plaser det er i hovedkortet ditt, vanligvis 2 eller 4

Gjerne navn og type moduler du har fra før, og ta opp lommeboka og se hvor tykk den er ;)

Du kan enten kjøpe 1GB til eller et helt nytt 2GB-sett, eller selfølgelig bruke 3GB ram.

Jeg mener du bør kjøpe en GB til og om pengepungen din fortsatt ikke er tom kanskje et skjermkort som klarer jobben bra/ok :) (kommer litt ann på om du er en grafikkhore eller ikke :p)

7698812[/snapback]

 

Hehe. Det svarte godt på spørsmålet.. da vet jeg hva tallene er når jeg bruker fraps.. jeg er litt nooby.. åssen skjekker jeg hovedkort og DDR2 og 1 også videre.. jeg har bærbar.. en svær en..:D Det står recomanded ATI X1600, NVIDIA Geforce 6800 series or better.. jeg har ATI x600.. stor forskjell? det står at det supporter mitt kort.. men det er jo recomanded ATI x1600.. det står også at jeg trenger 128mb Direct3d (står at jeg har 256).. og 2ghz prossesor (jeg har 3.20).. Det står recomanded 1,5gig ram(jeg har 1022mb) Konklusjon: jeg trenger bedre skjerm, og bedre ram.. Forslag? og.. hvis jeg reformatere pc.en,, forsvinner ikke nytt ram eller skjermkort right.. sorry jeg er skikklig noob..og veldig gla for at det finnes folk som kan hjelpe meg:D

 

EDIT: Jeg fant ut noe: når jeg kjører dxdiag ser jeg at jeg har internal DAC(400mhz)

.. Har dette noe med hvor mye ram eller hvor bra skjermkort jeg burde skaffe? eller kan skaffe?

 

Har funnet: Ram: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313889 tror dere jeg kan få denne inn i pc-en så jeg får 2gig?

 

og: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324998 Virker bra, men jeg aner virklig ikke om for det første har penger.. men jeg lurer på om dette kanskje hadde passa til pc-en min? hva er forskjell på PCI-ekpress og et eller annet?

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar

Jeg trodde du hadde stasjonær jeg, neinei.

sjekk åssen RAM du har med et lite program som heter CPU-Z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Jeg er ingen bærbar-pro bare så det er sagt.

Men de brikkene du fant vil neppe fungere i pcen din, bærbare bruker vel DDR1/2 SO-DIMM ellerno

 

Skjermkortet kan du da sansynligvis ikke bytte, forskjellen på X600 og X1600/GF6800 er nok ganske merkbar uten at jeg har noen tall og slå i bordet :) Jeg har testa spillet på et X1600Pro-kort og mener også dette er litt i minste lagt for og kunne spille det selv om det er fullt mulig.

Åssen det blir med ditt X600-kort vet jeg ikke men er ganske sikker på at du kan glemme fin grafikk ;)

 

DAC'ene dine trenger du ikke og tenke på, såvidt jeg vet er de kun til for og konvertere de digitale signalene om til analoge for eldre CRT-skjermer og andre som ikke bruker DVI men VGA. har ikke noe og si på ytelsen ;)

 

 

Hadde vært mye enklere om du hadde hatt en stasjonær pc :p

Men som sagt i forige post, prøv INI-tweaks de kan gjøre underværker :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde du hadde stasjonær jeg, neinei.

sjekk åssen RAM du har med et lite program som heter CPU-Z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Jeg er ingen bærbar-pro bare så det er sagt.

Men de brikkene du fant vil neppe fungere i pcen din, bærbare bruker vel DDR1/2 SO-DIMM ellerno

 

Skjermkortet kan du da sansynligvis ikke bytte, forskjellen på X600 og X1600/GF6800 er nok ganske merkbar uten at jeg har noen tall og slå i bordet :) Jeg har testa spillet på et X1600Pro-kort og mener også dette er litt i minste lagt for og kunne spille det selv om det er fullt mulig.

Åssen det blir med ditt X600-kort vet jeg ikke men er ganske sikker på at du kan glemme fin grafikk ;)

 

DAC'ene dine trenger du ikke og tenke på, såvidt jeg vet er de kun til for og konvertere de digitale signalene om til analoge for eldre CRT-skjermer og andre som ikke bruker DVI men VGA. har ikke noe og si på ytelsen ;)

 

 

Hadde vært mye enklere om du hadde hatt en stasjonær pc :p

Men som sagt i forige post, prøv INI-tweaks de kan gjøre underværker :)

7700782[/snapback]

Nå har jeg funnet ut en del:D

 

Jeg driter langt i skjermkort pga jeg må ha ekstern skjerm for at det skal funke.. jeg har bestilt RIKTIG ram kort, fått litt hjelp av en fyr.. skal reformatere, funnet cd-en min og skal pimpe pc-en:D Men det blir vel forstatt x600 på meg:/ får håper det funker:D

 

Men, jeg har et spørmål om dette cpu-z,.. funker det som fraps? kan jeg ta screenshots Når Som helst? og få de lagret.. kan jeg se FRP? Hvis det er sånn at jeg kan se frp og ta screenshots når som helst.. og filme? da trenger jeg ikke fraps?

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut en del:D

 

Jeg driter langt i skjermkort pga jeg må ha ekstern skjerm for at det skal funke.. jeg har bestilt RIKTIG ram kort, fått litt hjelp av en fyr.. skal reformatere, funnet cd-en min og skal pimpe pc-en:D                Men det blir vel forstatt x600 på meg:/ får håper det funker:D

 

Men, jeg har et spørmål om dette cpu-z,.. funker det som fraps? kan jeg ta screenshots Når Som helst? og få de lagret.. kan jeg se FRP? Hvis det er sånn at jeg kan se frp og ta screenshots når som helst.. og filme? da trenger jeg ikke fraps?

7701184[/snapback]

Er en gratis demo versjon av fraps som man kan se fps med, ta screen shots og filme i 30 sek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...