Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startmotoren hakker når jeg vrir om tenningen.

Defus

Anbefalte innlegg

Hei

Dette skjer når det begynner å bli kaldt ute, -15 grader, og hvis det har vært mildt ute og plutselig blir kaldere. Jeg setter meg inn, vrir om tenningen. Stereoanlegget er av, viften er som regel av eller på hakk en når jeg starter. Startmotoren hakker, den går ikke gjevnt rundt. Hvis bilen har vært brukt eller det er rundt 0 grader starter den helt normalt.

Bilen er en Mitsubishi Spacewagon 2000 model, og har ett Exceide Maxxima 900 batteri som er 4-5 år gammel, alt ellers i motor rommet er orginalt. Spenningen i bilen ble sjekket på høsten da var den 14,4 volt. Ellers har den fulgt alle servicer og har masjert 215 000km. Håper jeg ga alt av opplysninger som er viktig, skulle noe mangle så bare si i fra så skal jeg legge det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det har med skit eller kortslutning mellom polene på viklingene i startmotoren. Når det er kaldt vil denne trenge mere kraft for å rotere.Jeg hadde problemet at startmotoren bare virket enkelte ganger, skrudde av starteren og fant en masse børste støv mellom polene som kortsluttet..

Ville prøvd å rense detta, for min startet som bare det etter denne rensinga. :D

Lenke til kommentar

Eit batteri har ikke same speningen ved lave tempraturer som med høye temp. eit dorleg/utslitt bateri mister så mye spening i kulda at du ikkje klarer og starte... sjekk syre nivå og kvaliteten på den ta eventuelt bateritester på det..

Lenke til kommentar

Siden den starter greit i varmt vær, har du disse mulighetene:

- Dårlig kontakt på batteripolene. Ta dem av, puss kontaktflatene på både batteri og kablesko med sandpapir, sett dem inn med polfett eller spray med CRC-565 e.l. og sett dem på igjen. Dette har jeg måttet gjøre etpar ganger selv ved nøyaktig samme problem som deg ;)

- Batteriet er dårlig ladet og gir for lite strøm i kulda, sett det til skikkelig lading over natta og prøv igjen.

- Batteriet er gåent/utslitt (mindre tvilsomt da det ikke er SÅ gammelt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...