Ekko Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hei! Litt vanskelig å formulere en god emnetittel, men skal forsøke å forklare hva jeg er ute etter informasjon om. Etter en diskusjon på førerkortklasser i lunsjen kom opp at hvilke klasser man fikk med på kjøpet når man tok det som idag er klasse B har endret seg opp igjejnnom tidene. Dette var i og for seg ikke noe nytt, men det jeg er litt nysgjerrig på er nøyaktig hvilke år disse endringene kom. (Moped, traktor og snøscooter er mindre interessant) Feks: Min far mener jeg tok sertifikatet i 1967. Han har på grunnlag av den ene oppkjøringen han da tok idag sertifikat med følgende klasser: A1, BE, C1E Sjefen min antar jeg tok sertifikat i 1981. Han fikk BE og C1 såvidt jeg forstod. Min søster tok i 1994-1995 tror jeg. Hun har bare vanlig klasse B. Det har altså vært noen "skilleår" hvor noen har kommet bedre ut av det enn andre. Er det noen som vet hvilke år reglene ble endret og hvilke klasser man fikk for om man tok "vanlig" oppkjøring i 19XX? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Er det noen som vet hvilke år reglene ble endret og hvilke klasser man fikk for om man tok "vanlig" oppkjøring i 19XX? 7679869[/snapback] Tok du klasse B før 01/01/2005, kan du kjøre Traktor (med ubegrenset hastighet, i motsetning til de som nå tar klasse T, inntil 40km/t), Motorredskap under 7500kg og Motorredskap over 7500kg inntil 50km/t. (samt snøscooter, som nevnt under) Tok du klasse B før 01/07/2006, kan du kjøre snøscooter. Hvilket år det ble slutt på å få klasse BE og C1 sammen med B vet jeg ikke, men jeg tok lappen i 1997 og fikk dessverre IKKE klasse BE/C1 på kjøpet. Den yngste storesøsteren min, som er ni år eldre enn meg, fikk imidlertid dette, sånn ca. i 1988.. Ut fra det du forteller om din egen søster, så skjedde dette tydeligvis mellom 1988 og 1994 en gang.. [spekulere]Kan det kanskje ha noe med innføringa av EØS-avtalen i 1994 å gjøre?? [/spekulere] I førerkortforskriften står det mye om overgangsregler, men ikke den om førerrett klasse BE/C1. De som var så heldige å ha klasse B med førerrett inntil 7500 kg måtte først få et stempel i førerkortet, og noen år senere bytte til nytt førerkort klasse BEC1. Siden denne innbyttefristen er utgått, er det ikke lenger noen overgangsordning her.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Etter denne tråden å dømme, så er den viktige datoen 01/11/92 -ikke EØS-relatert, med andre ord.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå