Gå til innhold

Server med kalender, Gallery,

wilai

Anbefalte innlegg

Hei familien min er veldig opptatt av bilde.

Gjennom åre har vi tatt veldig mange bilde som eg vil samle inn,

og legge det på en server. Slik at alle i familien kan se på bilde når dei vil.

Har en gamel maskin som duge til det og trenge litt hjelp hva eg trenge her.

skal bruke Ubuntu fordi eg er mer kjente med debian distro.

Maskinen skal bare dele ut bilde via Nettverke vår med hjemmeside intern localhost

Og familien må kunne legge inn bilde via nettsiden og.

Vil helst ha noe eg kan få via apt-get systeme

Det er en fordel med at program har Chinese (Simplified)

Endret av wilai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare husk og bruk ubuntu server edition eller hva den nå heter, slipper du og ha allskens programmer ligge og "hogge" minnet :)

Tror ubuntu har ett slags autamsjons scrips for installering av "LAMP"(Linux, Apache, MySql, PhP) også.

Endret av donsai
Lenke til kommentar
kan jeg få tak i det via apt-get? jeg vil helst ha program eg kan få tak i med apt-get

7683142[/snapback]

Gallery er ikke et program. Det er en løsning/system som ikke kompileres til et program.

Det skal derfor ikke installeres, kun konfigureres. Du bare pakker det ut til en mappe, kjører veiviseren, og voila ferdig.

Lenke til kommentar
kan jeg få tak i det via apt-get? jeg vil helst ha program eg kan få tak i med apt-get

7683142[/snapback]

Gallery er ikke et program. Det er en løsning/system som ikke kompileres til et program.

Det skal derfor ikke installeres, kun konfigureres. Du bare pakker det ut til en mappe, kjører veiviseren, og voila ferdig.

7689522[/snapback]

Endel linux disoer kommer med php forum etc som man bare installerer via pakkebehandleren, det må ikke være kompilert kode for at man skal kunne installere det med pakkebehandleren

Lenke til kommentar
Står ikkje noe DocumentRoot i apache2 sin conf

og setup skal ver online, gallery bruke php?

7690393[/snapback]

Apache må vite hvor den skal finne filene, og du må vite hvor du skal legge filene. Det settes av DocumentRoot. I følge Apache 2.2 sin dokumentasjon, defaulter DocumentRoot til /usr/local/apache/htdocs. Dette kan sikkert settes ved kompilering.

Derfor må du enten legge filene på default plassering eller sette en DocumentRoot selv.

Ja, Gallery bruker PHP. Og ja, konfigurasjonen foregår med din nettleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...