abene Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hva mener du om Palladium? Microsoft mener vi blir kvitt datavirus, spam, datainnbrudd osv osv, men blir vi egentlig det? Det kommer vel bare i en annen form? http://www.windows.no/n_1102t.php Lenke til kommentar
LeD Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 02:11, skrev arsaell:Microsoft mener vi blir kvitt datavirus, spam, datainnbrudd osv osv, men blir vi egentlig det? Det kommer vel bare i en annen form? Palladium vil på ingen måte beskytte mot spam og virus. Spammerne trenger bare å skaffe seg TCPA-PCer, så kan de sende mail som alle andre. Det finnes forøvrig gode spam-filtere i dag. Beskyttelse i hardware eller operativsystem har jo ingen ting med dette å gjøre. Skumle EXE-filer som ikke er signerte vil kanskje bli stoppet. Men de fleste virus i dag utnytter idiotiske scriptspråk og bugs i applikasjoner som Word og Outlook. Dette vil Palladium ikke kunne gjøre noe med. Det finnes allerede gode virusprogrammer, og alternative operativsystem med begrenset støtte for virus. Microsoft markedsfører selvsagt Palladium som noe som vil brukerne bedre "sikkerhet". Men målet er vel heller å sikre Microsoft & co. mot de "onde" brukerne. LeD Lenke til kommentar
xoop Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hvis det blir slik, kommer ikke jeg til å bruke dette i det hele tatt. Holder meg antageligvis til winxp og Linux, kjørt på AMD maskiner :smile: Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Om jeg ikke tar feil så har dette temaet vært oppe her på forumet X ganger før. Så om du søker, tror jeg du vil finne. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Synes svært dårlige ting om det. Liker ikke tanken på at folk skal "tillate" hva pokker jeg bruker maskina til. Stoppe datainnbrudd du, folk vil bestandig finne løsninger. Palladium og intel kan bare overvåke så mye de vil, bryr meg egentlig ikke, siden jeg vet at det aldri kommer til å bli noe suksess. Men da skal jeg ihvertfall budsjetere med et fler prossessor system med athlon 64 så jeg er sikra noen år. INGEN skal få overvåke meg, samma f. Folk kommer ikke til å kjøpe det heller hvis de faktisk har nok peiling til å skjønne hva det innebærer. Mvh Melbamix Lenke til kommentar
Anborn Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg føler det som et svik å bare være på en side som heter windows.no. Om de skulle klare å stoppe datainnbrudd, virus, spam osv (hvilket jeg ikke tror de gjør) vil jo det bare være flott. Å at folk blir sure for at de ikke kan laste ned mp3 divx osv er jo bare teit. Det blir det samme som at jeg skulle bli sur for at de satt opp overvåkningskamera i banken så jeg ikke skulle rane den... (satt litt på spissen, men det er prinsippet) Det jeg ikke liker med hele greia er at man ikke kan velge noe annet en Microsoft. De leverer ikke de beste løsningene å da vil jeg ha muligheten til å bruke noe som er bedre. Som linux for eksempel. Men skal jeg gjøre det under dette terror-regime så kan jeg ikke kommunisere med resten av verden... Jeg vil gjerne omformulere teksten til Odd Børretzen litt: Jeg hater MS... Dem skriker hele dagen... Skal ha, skal ha... Anborn Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Litt off-topic: DivX, MP3 osv. er ikke stjeling. Det er brudd på opphavsrettighets-lov-ting. Dette har vært diskutert før. (Det er MAO ikke[/] stjeling.) Leste på ett-eller-anna forum en lengre sak om Palladium. En av mulighetene MS har om de får gjennomført det der, er cirka fullt verdensherredømme. Forestill dere at internett blir delt i to. Et for Palladium-brukere, og et for "de andre". Forestill dere at MS kan endre på filene deres. Slette dem, omså. Se og endre passordene deres. Titte på feriebildene deres. Lese mail fra kjæresten deres. Oppdatere og endre software slik som DEM føler for det. Det er kanskje ikke dette de sier at de skal gjøre, men ikke se bort ifra at det kan bli en mulighet. Om noe sånt skjer, så tror jeg nesten at jeg blir å kjøpe Mac. Seriøst. Lenke til kommentar
marekxxx Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Det ble hevdet at alle som skjønner hva palladium innebærer, ikke vil kjøpe det. Fint det, men 90% av alle datakjøpere kan ikke forskjellen på en harddisk og en skjerm, så hvis ikke noe schnedig skjer der, så ender mesteparten opp med palladium uansett. Det eneste lyspunktet jeg ser er at microsoft faktisk ender opp med å misbruke palladium og får noen enorme søksmål som ikke ender opp til deres fordel, slik som sist. Problemet her er at microsoft sine eula er er designet slik at du trykker på accept i krampe etter de først 5 linjene fordi det er bare tull som står der. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 vel.. men vi har alternativer: http://www.tweakhound.com/mandrake9.htm og http://www.extremetech.com/article2/0,3973...3,640388,00.asp Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg tror dette kan være det virkelig utslagsgivende momentet som skal til for at ganske mange flere enn idag faktisk begynner å bruke alternative OS... [ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-11-26 14:38 ] Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Tror at vi sannsynligvis kommer til å se en moderat versjon av det som her blir beskrevet. Altså de "verste" momentene er vekke, men at systemet er laget slik at disse vil kunne bli implementer etterhvert som folk blir "vant" til dette. Er utrolig hva folk godtar dersom en får litt tid til å venne seg til tanken. Personlig syns jeg det er helt sykt å gi kontrollen av PCen min til MS. Da kan de i det minste gjøre arbeidet mitt og! Enten alt, eller ingenting. Hehe, syns faktisk hele idèen er potetisk! Man skal jo ikke kunne kjøre programmer en har utviklet selv i annet enn "sikkerhets modus" siden denne programvaren ikke er sertifisert. Med andre ord må man betale titalls-tusen for å kunne kjøre programvare en har utviklet selv. EHH! Yeah right! Lenke til kommentar
apekattengaute Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Problemet er ikke bare at microsoft kan kontrollere hva du får lov til å bruke PCen din til. Det er også et problem at microsoft kan bli pålagt av amerikanske, europeiske, kinesiske og norske myndigheter at de skal overvåke spesifikke ting som disse myndighetene er interessert i. Microsoft kan gjerne si at de ikke har tenkt å overvåke, men det har lite å si når de blir pålagt å gjøre det. Dette vet microsoft i dag, likevel vil de lage dette systemet for innerst inne bryr de seg ikke om denne risikoen for brukeren så lenge de kan tjene litt mer penger. Microsoft kan også gjerne si at de kommer til å opplyse om all overvåkning som gjøres i PCen din, men når myndighetene pålegger dem å holde kjeft om det har de ikke mye de skulle ha sagt heller. Derfor er eksistensen av denne teknologien i PCene hos forbrukerne en uting. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg skjønner ikke at folk hele tida skal jamre seg så fælt over virus og spam og cookies og alt det der. I dag er det da null problem å beskytte seg mot alt dette uten å overanstrenge seg i det hele tatt!! Lær å bruk PC'n sier nå jeg, og vær en smule kritisk til hva du mottar via mail. Installer antivirus software, firewall av god kvalitet + Mailwasher, så har du det du trenger i massevis. Å "tune" settingsene for cookies er jo noe de fleste? kan? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå