Gå til innhold

Microsoft forhåndsviste Home Server

Anbefalte innlegg

Windows Home Server ser veldig imponerende ut.  Jeg fant en video på http://on10.net/ som kanskje ikke alle har sett.  Hva vet jeg?

Her er den:

http://on10.net/Blogs/jesse/windows-home-s...lify-your-life/

7687008[/snapback]

Så interessant ut, jeg håper den støtter raid5, og at man kan slå av funksjoner man ikke trenger, blant annet det at den gjør "intern backup", jeg foretrekker å ha backupen off-site.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off-site backup er et must hvis du driver seriøst men det er overkill for hvermannsen. Det er først og fremst nyttig ved brann, tyveri og naturkatastrofer. Alvorlig nok selvfølgelig men jeg tror ingen av disse er på topp 3 engang i hvermannsens trusselbilde.

Ut fra egen erfaring vil jeg anslå at dette er topp 3 for hvermannsens tapte filer:

1 Brukerfeil

2 HD-krasj

3 Slemme, slemme programmer

Hvis en virker-rett-ut-fra-pappesken løsning fra MS kan løse de tre største datatap truslene så er dette en *veldig* bra start.

Dette er ikke noe jeg kommer til å kjøpe i år men om 5 år er sneipen i skolealder og fullt ut kapabel til å føkke opp systemet mitt. Da kommer et slikt system til sin rett.

Innen da har kanskje home server konseptet modnet nok til å leve opp til PR-hypen også ;)

Lenke til kommentar
Off-site backup er et must hvis du driver seriøst men det er overkill for hvermannsen. Det er først og fremst nyttig ved brann, tyveri og naturkatastrofer. Alvorlig nok selvfølgelig men jeg tror ingen av disse er på topp 3 engang i hvermannsens trusselbilde.

7687992[/snapback]

Du er klar over at forsikringsselskapene som regel har en klausul om at de kun dekker rekonstruksjon av data ved katastrofe dersom du har en off site backup. Nøyaktig hvorfor man skal trenger datarekonstruksjon da vet jeg ikke, men sånn er det nå. Jeg stoler heller ikke på on site backup, og er i ferd med å sette opp en server for mine nærmeste, som heller ikke liker at filene kun ligger hjemme, så jeg synes det er et poeng.

Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig å få til off-site backup da. Sett boksen i garasjen, eller hos naboen. :)

MS kommer nok med en "release 2" skal du se, dette er nok bare et forsiktig første skritt inn i noe de tror kan bli et nytt marked. Konseptet trenger uansett litt tid før det modnes.

Lenke til kommentar
Nå kan alle som vil ha det sette opp sine egne UNIX-maskiner helt gratis. Det må da være mye bedre å laste ned og bruke programvare lovlig fremfor å stjele fra Microsoft.

Skal jeg ha en streaming/filserver setter jeg heller opp et fullblods UNIX-system enn å gå for Home Server. Mye kraftigere både med tanke på funksjonalitet og sikkerhet. Det er faktisk gratis i motsetning til Home Server og lovlig.

Merkelig hvordan "alle" *NIX fans tror alle vi som bruker Windows Programvare og OS ikke kjøper lisenser...

Lenke til kommentar
Ikke så vanskelig å få til off-site backup da. Sett boksen i garasjen, eller hos naboen. :)

MS kommer nok med en "release 2" skal du se, dette er nok bare et forsiktig første skritt inn i noe de tror kan bli et nytt marked. Konseptet trenger uansett litt tid før det modnes.

7688275[/snapback]

Det kan jo fort hende Off-site er støttet på en grei måte allerede i denne utgaven, det er lov å håpe, befolkningen trenger å være litt mer på hugget når det gjelder backup.

AtW

Lenke til kommentar

Dette er et kjempe-interessant produkt, og man har per i dag ikke noe godt alternativ på andre plattformer (som Linux, BSD osv). Grunnen er enkel: Microsoft har laget en enhetlig pakke som, når HP, Dell o.l. begynner å selge WHS-bokser, bare er å plugge i strøm og nettverk, og så er man i mål. Noe sånt er ikke mulig med noen Linux- eller Unix-bokser enda.

Vi får håpe det kommer, men Linux- og Unix-hodene som skriver i denne tråden vet like godt som meg at å innstallere Linux og sette opp SMB, rsync, RTSP osv ikke er i nærheten av like enkelt som å sette opp en WHS-boks. Joda, Ubuntu i seg selv er enkelt, men Ubuntu dekker ikke behovet WHS dekker "out of the box".

Og når det gjelder kostnader på WHS er det umulig å si noe som helst, da det ikke finnes noen WHS-bokser i salg enda og neppe vil gjøre det før i midten/slutten av 2007. WHS blir et OEM-produkt, så det blir ikke mulig å kjøpe WHS-programvaren i butikken. Man kjøper en boks, fra f.eks. HP eller Dell, med ferdig programvare i (omtrent som en DVD-spiller fra Sony) og kobler denne til strøm og nettverk. Deretter innstallerer man programvare på en PC og konfigurerer boksen derfra.

Anbefalt lesning: Windows Home Server: details and features (Ars Technica) og Windows Home Server Preview (Paul Thurrot's SuperSite for Windows).

Lenke til kommentar

Jeg synes det mangler noe mellom servere beregnet for små og mellomstore bedrifter og disse 1-2-disk-boksene med USB-tilkobling for hjemmebrukere. Her tror jeg produktet vil passe godt inn.

Hadde produktet vært tilgjengelig i dag til en fornuftig pris (~10.000 + disker) er jeg ikke i tvil om at jeg hadde gått til anskaffelse av det.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har selv en evalueringskopi av Windows Home Server. Kjørte før dette Ubuntu Server på den samme PC-en. Ubuntu Server er mye vanskeligere, og ingen logikk for den den vanlige PC-bruker å sette opp.

Jeg ble overrasket over hvor brukervennlig og enkel Home Server var å sette opp. Bare å kjøre installasjons-DVD-en, innstallere antivirus, slå av maskina, plassere den på boden med strøm og nettverk. Resten gjør du fra PC-ene i nettverket. Oppsett av backup, remote access og tilgang til mappene på serveren var plankekjøring.

Serveren er en utrangert PC med AMD XP2000+ CPU og 512MB RAM. Dette ser ut til å holde i massevis.

Kan ikke si dette er noen dyr investering. Det jeg har kostet på, er en ny 250GB HDD, og en lisens til Home Server vil neppe ligge på mer enn en tusenlapp. Det er enkelt å legge til flere disker etter hvert som behovet melder seg, og du velger også hvilke mapper som skal speiles. Dette gjør at du ikke nødvendigvis låser all plass på disk 2.

Lenke til kommentar
Jeg har selv en evalueringskopi av Windows Home Server. Kjørte før dette Ubuntu Server på den samme PC-en. Ubuntu Server er mye vanskeligere, og ingen logikk for den den vanlige PC-bruker å sette opp.

9259079[/snapback]

Det beror kanskje på at du har knotet med MS i mange år, mens du bare lot ubuntu få en liten testrunde. De tingene som fremheves her med MHS er trivielt å sette opp i ubuntu hvis du har et minimum kjennskap. Dele foldere gjør du med museklikk på aktuell folder, back-up finnes det glimrende fri programvare for. AV trenger du da naturligvis ikke. Men for all del, mener ikke å spolere moroa, kos deg med din nye server.

Lenke til kommentar

9259079[/snapback]

Det beror kanskje på at du har knotet med MS i mange år, mens du bare lot ubuntu få en liten testrunde. De tingene som fremheves her med MHS er trivielt å sette opp i ubuntu hvis du har et minimum kjennskap. Dele foldere gjør du med museklikk på aktuell folder, back-up finnes det glimrende fri programvare for. AV trenger du da naturligvis ikke. Men for all del, mener ikke å spolere moroa, kos deg med din nye server.

9260841[/snapback]

Mener på ingen måte at Linux er dårlig. Det er jo dønn stabilt, mer eller mindre sikkert for virus, og mange andre fordeler.

Men som jeg sa, for den vanlige PC-bruker, er Home Server et enkelt alternativ. Og som virker uten for mye styr. Ikke er den noe særlig ressurskrevende heller, noe som stort sett har vært en god grunn for å gå for Linux.

Selvsagt er det hver sin smak hva man liker. Det er jo en god del MS-hatere her inne. Og gidder ikke starte en voldsom diskusjon av dette.

Ville bare formidle mine erfaringer. Jeg ble tross alt positivt overrasket over at MS kunne lage et lettdrevet serverOS som alle kan få til å funke.

Lenke til kommentar
Men som jeg sa, for den vanlige PC-bruker, er Home Server et enkelt alternativ. Og som virker uten for mye styr.

Jeg har ingen problemer med det, jeg bare opplyste deg om at det du så ut til å tro var mye vanskeligere i (K)ubuntu faktisk er like enkelt der som i MHS. Du må for all del kjøpe de lisensene du måtte ønske av MHS. Deling av foldere er som sagt bare høyreklikking og velg Share, back-up gjør du fleksibelt og rasende enkelt med f.eks. sbackup, du kan jo selv se skjermbildene her:

http://www.debianadmin.com/backup-and-rest...ng-sbackup.html

Når det gjelder fjernkontroll har ubuntu støtte for to forskjellige remote desktop løsninger ut av boksen, men i tillegg har du det teknisk overlegne ssh. MS sin remote desktop er faktisk også støttet ut av boksen slik at du enkelt kan koble deg til dine MS maskiner. Tilkobling skjer f.eks. ved det enkle GUI programmet krdc som støtter både MS remote desktop og VNC.

Det er jo en god del MS-hatere her inne. Og gidder ikke starte en voldsom diskusjon av dette.

Det er meget få MS hatere her inne, men det er mange som slenger uberettiget dritt om linux, og da synes jeg det er på plass å opplyse om at vedkommende ikke vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...