Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel astra feil på hovedlys

Anbefalte innlegg

Har en Opel Astra hvor hovedlysene tennes automatisk ved start. Nå har det sluttet å virke, og jeg må skru på lyset manuelt ( glemmer det selvfølgelig ofte). noen som har noen ideer til hva problemet er? er der egen sikring for tenning av lys samtidig som man starter bilen? kan det være løs ledning noe sted? Er der releer som styrer dette, slik at det kan være et ødelagt rele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en import- bil?

Hvis det er det nok koblet opp et eget rele som får en pluss direkte fra dynamoen når den starter opp. Se om det finnes noen ekstra ledninger fra dynamoen, som går inn på noen ekstra reler som nok er montert i motor- rommet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vanlig feil dette... Releet er festet med et klips i forkant av sikringsboksen (ihvertfall dersom du har Astra-G). Du må legge deg ned i fotrommet på førerplassen og stikke hånda opp foran sikringsboksen. Når du kjenner releet, trykker du dette litt oppover, slik at klipset løsner, og trekker det ned. Releet har en multikontakt med masse ledninger, denne sitter ofte så fast at du kan taue en bil etter det ;) . Koble fra batteriet før du prøver med verktøy, enkelte av polene har spenning også med tenningen av.

Det er ikke alltid nødvendig å bytte releet. Når du har fått ut releet, kan du åpne "skallet" på dette. Ofte er feilen at kontaktpunktene for hovedstrømmen enten inn eller ut av releet (altså ikke styrestrømmen) som har dårlig lodding, og bør loddes over på nytt. Her går det relativt høy strøm, så litt dårlig kontakt her vil gi varmgang og enda dårligere kontakt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, folkens. :D

Jeg skiftet releet, og nå virker det igjen. Det satt skikkelig godt i sokkelen! Måtte lirke det løs, men det gikk med litt hjelp fra en nøkkel. Bileletrisk er ikke noe gøy. Den første bilen (og den andre) hadde Lucas, og da ble jeg drittlei hele greia!! :mad:

MH

Helen (dingo95)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Åpnet du det gamle releet? Som regel lett å se om det er kaldloddinger, og det er jo 500 spart på å lodde.....

Lenke til kommentar

Hei,

jeg hadde ikke tid til det, for en kamerat av meg skulle låne bilen til Bergen i dag, og jeg lovet å fikse dette med lyset. Men normalt hadde jeg prøvd å reparere det selv først, ja. Nå fikk jeg han til å betale for releet, så da var ikke valget så vanskelig ;) Men jeg kommer sikkert til å åpne det gamle allikevel, bare for å se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...