Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Meningen med Torx?

Anbefalte innlegg

Er ikke Torq-set skruene brukt på fly?

Mener å ha hørt at man heller ikke kan få kjøpt utstyr som vanlig person for den type skruer

7687686[/snapback]

Har enda ikke sett en eneste Torx-skru på noen av flyene jeg har jobbet på. Har dog vært borti noe lignende. Lurer på de heter splined hex elns, er lignende en umbrako, men har spor på sidene (ikke ulit torx igjen).

Ellers så er typen tri-wing mye brukt på Dash-8 ihvertfall, meget gode skruer i forhold til vanlig phillips/pozidrive. Er lagd slik at man har mye bedre grep når man skal skru dem ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjedde med å bruke en vanlig sekskanthodet bolt/skrue der det er plass?

7689457[/snapback]

Hjulboltene er fremdeles slik, og kommer nok for alltid til å være slik. Noe annet ville vært galskap.

Problemene melder seg når du skal begynne å fikle med en klumpete pipe nedi et motorrom med minimal plass, og i tillegg må komme 90° på bolten. Da er det hendigere med et slankt skrujern med f.eks pozidrive eller torx.

Flatjern er noe satans dritt. Det er komplett umulig å komme skrått inn på sånne.

Lenke til kommentar
Hjulboltene er fremdeles slik, og kommer nok for alltid til å være slik. Noe annet ville vært galskap.

Husker jeg var på lansering av nye passaten, der mener jeg bestemt at det ikke var vanlige 6kant bolter, men innvendig 12 tolvkant(xzn), så hvertfall sånn ut, flere som la merke til det. Kan jo hende det var noen låsemuttere de hadde satt på, men jeg har enda ikke sett låsmuttere som ser sånn ut.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Er ikke Torq-set skruene brukt på fly?

Mener å ha hørt at man heller ikke kan få kjøpt utstyr som vanlig person for den type skruer

7687686[/snapback]

Har enda ikke sett en eneste Torx-skru på noen av flyene jeg har jobbet på. Har dog vært borti noe lignende. Lurer på de heter splined hex elns, er lignende en umbrako, men har spor på sidene (ikke ulit torx igjen).

Ellers så er typen tri-wing mye brukt på Dash-8 ihvertfall, meget gode skruer i forhold til vanlig phillips/pozidrive. Er lagd slik at man har mye bedre grep når man skal skru dem ut.

7692838[/snapback]

Du kan nok en del mer enn meg ang. Fly å sånnt mener bare å ha hørt det engang i tiden når jeg satt på skole benken ;)

Lenke til kommentar

Flat er vel det værste herket, der må trekkern være helt nøyaktig for ellers går både skrue og trekker.

Pozi og stjerne har en tendens til å løfte seg.

Umbrako (sekskant) sitter bra, men får ikke fordelt krafta like mye som torx, men eller ganske bra.

Torx sitter som støpt. Men pga de litt tynnere "finnene" krever det ordentlig stål i verktøyet/bitsen.

Lenke til kommentar

Skrudde opp noen hundre treskruer i sommer med torxhode.

Var 5x110 og 6x120 skruer og det gikk med et par torxbits, selv i wurth kvalitet.

Personlig liker jeg Ph2 og Poz3.

Blei vel ikke akkurat overbevist om at torx var tingen da.

Har da bedre erfaring emd Poz3.

Det er heller ingenting som sitter så bra som en sponplateskrue på god bits.

Knekker hodet av skruen før sporet gir seg.

Problemet er at det finnes fantastisk mange dårlig konstruerte Ph2 og Poz2 skruer som ikke passer 100% på bits eller skrutrekker og det i kombinasjon med bits og trekkere laget i gørrjern som selges over alt.

Torx eller ikke så er det bitsene som gir seg til slutt.

Lenke til kommentar

Enig med deg perpyro. Torx er lavkvalitet og noe som er funnet på for å spare penger. Koster liksom ti øre mindre pr skrue, men gjennomsnittlig 20 kr (i arbeidstid) å skru opp. For ikke å snakke om verktøyet. Torx er sikkert greit til symaskiner og radiostyrte biler, men har ikke noe i biler å gjøre.

Lenke til kommentar
Torx er lavkvalitet og noe som er funnet på for å spare penger.

7712493[/snapback]

Torx er designet for å gi best mulig momentoverføring mellom verktøy og skrue/bolt. Dette kan selvfølgelig utnyttes gjennom å bruke billigere gods, men det er ikke egentlig noe gyldig argument mot denne standarden. Det er en grunn til at torx tar over for andre standarder, det beste er nok å skaffe seg skikkelig torx-verktøy først som sist.

Lenke til kommentar

Jeg føyer meg til i rekken over personer som forguder torx. Er så dritt lei alle rare phillips/pozidriv-skruer som sitter fastrustet at det er helt sinnsykt. Jeg fryder meg hver gang jeg kommer over en fastrustet skrue med torxhode. Skruen kommer i 99,9% av tilfellene pent og pyntelig ut av gjengene sine uten en eneste skramme.

Alle former for phillips/pozidriv/flatspor derimot...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...