Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Meningen med Torx?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Torx tar mer og mer over. Den er mer tilpasset elektriske skruverktøy, den sitter bedre i, og det oppstår ikke så lett skade på skrue og verktøy. Jeg foretrekker torx framfor mye av de hersens flatsporene, phillips, pozidrive skruene. Umbraco er ok, og minner litt om torx, men er fortsatt ikke det samme.

Det finnes også "forbedrede" utgaver av torx igjen.

Skaff deg et skikkelig torx bitssett (ikke noe billigdritt, de vrir seg selv bare). Riktig torx størrelse i riktig skrue og det sitter omtrent som støpt i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Torx tar mer og mer over. Den er mer tilpasset elektriske skruverktøy, den sitter bedre i, og det oppstår ikke så lett skade på skrue og verktøy. Jeg foretrekker torx framfor mye av de hersens flatsporene, phillips, pozidrive skruene. Umbraco er ok, og minner litt om torx, men er fortsatt ikke det samme.

Det finnes også "forbedrede" utgaver av torx igjen.

Skaff deg et skikkelig torx bitssett (ikke noe billigdritt, de vrir seg selv bare). Riktig torx størrelse i riktig skrue og det sitter omtrent som støpt i de fleste tilfeller.

7678205[/snapback]

Må bare si meg enig her, torx sitter ordentlig godt med riktig verktøy og er mye bedre enn de fleste andre typer patenter og overfører kraften fra verktøy til bolt mye mer presist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig, torx ruler, i hverfall så lenge man har korrekt verktøy av god kvalitet! Vi burde kvitte oss med rettspor, phillips, pozidrive, umbrako og alle andre, og bruke kun torx.

Lenke til kommentar

Torx er det beste verktøyet til dags dato så lenge du bruker trekkere eller bits av god kvalitet og at du bruker riktig størrelse. Torx kommer til å ta over etter pozidrive og philipsdrive om ikke så alt for lenge.

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Eneste jeg har å utsette på torx er at mange grauthuer prøver andre verktøy for å få opp skruer/bolter. Og har man først ødelagt hodet på en torxbolt godt nok er det et slit å få den av.

Tåkelysene mine er skrudd med torx, men noen har brukt stjerne eller flattjern en gang i tiden, og nå sliter jeg skikkelig med å få de ut.. Regner med jeg må borre ut hodet og skru ut restene med tang

Lenke til kommentar

Hmmm.... At Torx er det beste er jeg vanvittig uenig i! Har du en fastrustet torx-skrue foran deg, så har du et sinnsykt problem! Du kan ta deg faen på at den gir etter i sporene og så er det bare å begynne med meisel og borr!

Har aldri så dårlige erfaringer på skru-fronten som når jeg må bytte deler som er festet med torx!

Lenke til kommentar
Hmmm.... At Torx er det beste er jeg vanvittig uenig i! Har du en fastrustet torx-skrue foran deg, så har du et sinnsykt problem! Du kan ta deg faen på at den gir etter i sporene og så er det bare å begynne med meisel og borr!

Har aldri så dårlige erfaringer på skru-fronten som når jeg må bytte deler som er festet med torx!

7684207[/snapback]

kan ikke tenke meg at pozi eller philipsdrive er noe bedre i rusten tilstand

Lenke til kommentar

Alle skruer som er fastrusta er noe herk. Erfaringer med fastrusta torx er minimale, men andre skruer er iallefall ikke noe bedre vil jeg tro, da sporene ryker jævli lett på de og.

Problemet ligger vel i å beskytte skruer så mye mot korrosjon at de passer inn i forholdene der de skal sitte (galvanisering osv)

Lenke til kommentar

Et lite, men godt tips med fastrustede skruer er å gi de noen rapp med en hammer. Når en så setter nøkkelen inn og skrur, så rykker man fast og bestemt, samtidig som man holder presset. Dette lærte jeg av min avdøde far og har hjulpet meg mange ganger.

Lenke til kommentar

Rustet Torx? True, bad sheit. Var vel derfor vi fandt opp rustfritt? Then again, dem som i utgangspunktet setter sammen bilen tenker vel ikke så langt at dette faktisk kan ruste og skal demonteres. Dem tenker bare mere penger på verkstedarbeidet som også kommer opp i akkurat samme smørja med ødlagde skruer.

Når noe går til helvete, skift til rustfritt.. ;)

Lenke til kommentar

Enig. Jeg foreslår at hver enkelt av oss tar ansvar. Man kan ikke forvente at denne dritten (Torxen) forsvinner av seg selv. Handling må til.

Jeg forslår derfor at enhver utskrudd Torx-skrue erstattes med en godkjent skrue. Det vil garantert nestemann som skal skru ut den aktuelle skruen sette pris på. Det er mest sannsynlig deg selv, og da kan du prise deg lykkelig over at du var så lur å bytte skrue.

Ulempen med dette, er at det vil kreve en del nye skruer. Det er derfor å anbefale å anskaffe seg et assortert utvalg av skruer. Jeg anbefaler umbrako på de minste og vanlig stjerne på de større. Biltema har sånn skruemix, der får man det meste man trenger til en billig penge.

Og til slutt, kast den utskrudde Torx-skruen slik at ingen fristes til å skru den inn på nytt. I så fall har alt vært til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Heller torx enn philps og div andre ulumskheter sier nå jeg..

skruer.jpg

Det kommer ikke fram her, men inne i torxbolten er det flatt, men i philips/pozidrive er det en nedsenking i midten. Jeg synes det er mye bedre med torx nettopp fordi den er flat innvendig og man slipper at verktøyet løfter seg ut dersom man ikke har det 100% nedi sporet eller ikke legger nok press på.

En torx bolt har standardisert størrelse, og når man har den rette motparten til å skru ut sitter det godt og man kan konsenterer seg om å skru, ikke presse verktøyet innover slik at det ikke hopper ut av sporet. Med torx har man også rett verktøy til jobben, da det kun er én type som passer i sporet. På en pozi/philips bolt/skrue kan man jo benytte et titalls skruhjern, og å finne rett størrelse er ikke alltid like enkelt.

Min erfaring er at folk som mangler torx verktøy somregel er de som skriker og forbanner torxbolter mest ;)

*edit:

Where Phillips heads were designed to cause the driver to cam out, to prevent over-tightening, TORX heads were designed to prevent it.

Torx @ wikipedia

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Jeg forslår derfor at enhver utskrudd Torx-skrue erstattes med en godkjent skrue.

Jeg anbefaler umbrako på de minste og vanlig stjerne på de større. Biltema har sånn skruemix, der får man det meste man trenger til en billig penge.

7686938[/snapback]

Hva er en godkjent skrue? Umbrako er noe dritt når det ruster, som de fleste andre skruer. Innvendig tolvkant skruer (XZN) derimot har jeg aldri hatt problemer med, men husker kun to plasser jeg har sett det, på topplokk boltene og drivakslinger.

Lenke til kommentar

Torx er jo skikkelig bra og holde på med, forutsatt at man bruker RETT bits.

Jeg har banna veldig over bolter/skruer med stjerne eller rett-spor, hvis de sitter hardt, så glipper bits'en altfor lett over.

Egentlig så forstår jeg ikke de som er så forbanna på Torx, bruker du bits av kvalitetsmerke så er det en fornøyelse å jobbe med bolter med Torx.

Men, bruker du billig bits som f.eks er kjøpt på Europris for 9.90 så går det til helvete.

Pris og kvalitet går som regel hånd i hånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...