Gå til innhold

Hvordan installere linux på playstation 3

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har no lasta ned Yellow dog linux, og lurar på om dette påvirkar PS3ens performance på noko som helst måte, når eg køyrer XMB / spel ?

Har dei fått tilgang til GPU? Klarar den spele x264 no? Divx?

8287408[/snapback]

Det er lenge sidne du spurte, men ingen svarte deg:

gameOS og otherOS er separert og har ikke tilgang til hverandre.

gameOS er et kryptert filsystem og otherOS kjører gjennom en "tunnel" eller hypervision, som Sony kaller det.

Dvs. otherOS får ikke direkte HW tilgang, men går via Sonys Hypervision.

Det er dette som gjør at du i otherOS ikke vil klare å utnytte maskinens fulle kraft.

Dette betyr også:

A) Du kan ikke kopiere ut ting fra gameOS via otherOS

B) Du kan ikke kopiere ting ut fra otherOS via gameOS

C) otherOS og gameOS er usynlig for hverandre, da de er på hver sin partisjon og ps3 skjuler de for hverandre

Det går nok an, som alt annet, å cracke dette også.

Jeg håper at enten Sony frigir mer ressursser til otherOS, eller at noen cracker det.

Maskinen har jo et enormt potensiale som mediacenter, men det er jo logisk at om Sony frigir for mye, skyter de seg selv i foten. De taper jo på salg av selve konsollen, for å holde prisen nede.. Om mange hadde kjøpt maskinen utelukkende for otherOS delen, ville de tapt masse penger.

Min teori er at de lagde otherOS delen for å bitchslappe M$ og få creds i opensource miljøet. For all del, jeg digger at man kan ha otherOS, jeg digger at man kan gjøre det så enkelt.. Eneste som er litt py, er at Sony desverre har gjort det så strict med Hypervision :( Men de er vel redd for at man skal bruke otherOS som et gameOS, som da ville vært en katastrofe for Sony.

Lenke til kommentar
Må jeg slette alt på maskinen for å blanke ut linux-parisjonen? Ble litt ivrig med instillingene der, og må derfor installere på nytt... :blush:

8617356[/snapback]

Du skal kunne reinstallere uten å reformattere.

Anbefaler deg å spørre slike spesifikke spørsmål på forumet til distroen du kjører.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå innstallert Linux (tror jeg).

Har fulgt disse instruksjonene, og etter rebooten etter innstallasjonen, skriver jeg "ydl480i", og det kommer masse skrift på skjermen, skjermen blir svart, kommer opp enda mer skrift, og så kommer problemet:

Den stopper opp etter at det står - unmounting old/dev - unmounting old/prco - unmounting old/sys (litt vanskelig å lese skrifta, men tror det er det det står hvert fall). Av og til kommet det også enda en linje med tekst: "switchroot: mount failed: no such file or directory". Ikke alltid den kommer lenger enn til første unmount heller.

Noen som vet hva som må gjøres?

Lenke til kommentar

Kommet meg litt videre nå, hjalp visst å installere en gang til.

Er kommet frem til der jeg skal logge inn nå. Har ikke laget noe brukernavn eller noe, så er det noen som vet hva jeg skal skrive på "localhost login"? Er det noe default-greier?

Også er det passordet, er det også default, eller er det det jeg skrev når jeg installerte? Kan ikke skrive noe som helst der, kommer ikke om noe bokstaver eller tall når jeg trykker. Kan være pga feil brukernavn kanskje?

Lenke til kommentar

Fikk det innlogginga også til nå, måtte bare restarte, og koble til nettet...

Neste problem: "To get an analog system to boot into its proper resolution at startup, edit the file /etc/kboot.conf, and change the line which reads default=ydl to default=ydl480i and save the file." Dette står det i instruksen, noen som vet hva man må skrive for å edite?

Blir Linux mer likt windows etterhvert, eller er det mer som DOS hele tida? Ganske tungvint nå hvert fall...

3 poster på rad nå, føles som jeg snakker med meg selv :p

Lenke til kommentar

Hehe, fant etterhvert ut av hvordan jeg kom meg inn på "windows", så da klarte jeg å edite.

Prøver meg på et siste spørsmål: Hva må jeg gjøre for å få tilgang til den eksterne harddisken i Linux? Den står plugga i, men "laveste" punktet jeg kommer til er filsystemer, der er det bare masse mapper, ingen HD eller DVD...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som kan konfirmere/avkrefte om 720p/1080p x264 filmer virker på en PS3 med yellow dog linux? Har spurt om dette før og fått beskjed om at det ikke var mulig. Er det skjedd noe forbedring?

Husk at det er en vesentlig forskjell på 480p materiale som x264 og 1080p. Så selv om TVepisoder kjører fint på PS3 betyr ikke det at rippet BluRay/HDDVD materiale vil gjøre det.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ja! Helt trygt. Bare husk å ta backup av det du har på harddisken. Du må nemlig formatere og partisjonere harddisken før du installerer linux.
Hvordan ta backup?

Hvordan er det vis man ikke liker det andre OS`et. Kan man med enkle tiltak å innstallere det gamle man hadde? Og hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...