Gå til innhold

Hvordan installere linux på playstation 3

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Heisann

Trenger råd fra dere. Er usikker om jeg skal kjøpe meg en HTPC eller om jeg kun trenger en PS3. Tror dere at PS3 om ikke lang tid vil kunne benyttes til å spille av xvid, x.264 osv i 720p/1080p i et relativt enkelt grensesnit ala Mediportal el. Har ikke peiling på linux, men kan vel lære meg det grunnleggende.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Trenger råd fra dere. Er usikker om jeg skal kjøpe meg en HTPC eller om jeg kun trenger en PS3. Tror dere at PS3 om ikke lang tid vil kunne benyttes til å spille av xvid, x.264 osv i 720p/1080p i et relativt enkelt grensesnit ala Mediportal el. Har ikke peiling på linux, men kan vel lære meg det grunnleggende.

Hva tror dere?

8125238[/snapback]

Jeg tror at når noen nerdete europeere får kloa i PS3 så er det ikke lenge før de begynner å utnytte Cell til akkuratt dette. Siden det er mange som vil ha det. Da også av nerdene.

Lenke til kommentar
Heisann

Hva tror dere?

8125238[/snapback]

Jeg ville nok godt for en HTPC istedet da ja. For er ingen garanti at x.264 støtte vil komme med det første pga. hypervisor'en som Sony har satt på grafikkprosessoren til PS3. Og om du ikke har noe peil på linux så hjelper ikke det mye heller. Om du er på utkikk etter media center maskin nå så ville jeg tatt en HTPC. Om du er forberedt på å vente (x antall måneder kanskje år) så kan du jo ta PS3. Men har selv PS3 og jeg ville kjøpt en HTPC om jeg sku hatt et media center (iallefall min mening).

Når noen mekker sammen en linux distro spesielt beregnet til mediafunksjonalitet så vil nok ps3 være nok. Det ryktes at det jobbes med en linux distro fra Sony.

8125370[/snapback]

De har snakket om dette lenge. Og at multimediadelen skal være på lik linje som med HTPC'er. Men det er ikke satt noen dato på dette da. Så gjenstår jo å se. Men håper vi snart får en måte å kunne utnytte mer av Linux-delen. For VLC eller Mplayer ytelsen på min PS3 er altfor dårlig til å supporte at den er en fullverdig multimediaboks.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Takker for svar. Hmm vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre. Sony bør komme med en overraskelse: Mediastøtte out of the box :-)

På en annen side skal det sies at det ikke er helt rett frem på HTPC heller. Har en stor klump av en pc(skal bort fra stuen) jeg benytter til plasmaen i dag, og det er mye tweak, codecer og mas for å få det til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prøver å instalere linux yellow dog nå, men når jeg prøver å åpne "INNSTAL OTHER OS" får jeg opp denne meldingen. "no apllicabel installer was found" hva er feil?

har lagd en mappe som heter ps3. Inni den mappa har jeg lagd en ny som heter otheros, å i den har jeg lagt de to other os filene.

kan de filene vere feil?

Endret av viul007
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det slik at du nesten kan bruke Linux på PS3 som en vanlig PC?

Er det mulig å koble til printer via USB og skrive ut dokumenter fra OpenOffice? Fungerer det fint å surfe på nett med den? Kan du innstallere Opera og IE?

Har ikke PS3, bare lurer ;) Håper på svar ;):D

Lenke til kommentar
Er det slik at du nesten kan bruke Linux på PS3 som en vanlig PC?

Er det mulig å koble til printer via USB og skrive ut dokumenter fra OpenOffice? Fungerer det fint å surfe på nett med den? Kan du innstallere Opera og IE?

Har ikke PS3, bare lurer ;) Håper på svar ;):D

8550641[/snapback]

Det følger med OpenOffice og FireFox "out of the box".

Du kan installere VLC, Mplayer+++

Det er Fedora Core 5, powerpc.. Så det er mye du kan kjøre egentlig.. Men du kan jo ikke kjøre windowsapplikasjoner som feks. winamp og du kan ikke (per dags dato) bruke den til noe spilling (utenom kortspill).

Du kan derimot surfe, laste ned ting, se film, høre på musikk, m.m.

WLAN støttes nå av YDL i siste update.

Hvilke skrivere, m.m. som støttes, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...