Gå til innhold

Hvordan installere linux på playstation 3

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke mange i dette landet som har fått tak i Playstation 3, men tenkte jeg skulle lage en liten linux guide tråd til de få som har maskinen. Har lånt litt fra diverse plasser på nettet.

Det du trenger er for å installere Yellow Dog 5.0 på din ps3 er:

-En Playstation 3, uansett versjon.

-USB keyboard og USB mus.

-USB lagringsmedia, F.eks. USB Stick eller Ekstern USB harddisk.

-ISO fil av Yellow Dog 5.0

* Yellow Dog 5.0 kan du hente her eller her

-Sony PS3 Other OS Installer. Den finner du her

-OtherOS.bld file for den linux distroen du skal til å installere.

* Yellow Dog OtherOS.bld finner du her og her

-DVD brenner og en tom brennbar DVD plate

Så følger du installerings guiden for Yellow Dog Linux som du finner her og her.

Lykke til!

Kom gjerne med stoff dere vil at jeg skal legge til, eller innspill til forbedringer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Så kan man installere f.eks openoffice, og koble en printer til PS3en?

Er usikker på dette akkurat nå da jeg ikke har fått installert enda.. men det skal vel i prinsippet være mulig.

Hører om folk som kjører VLC på ps3 linux tror jeg.. og diverse emulatorer. Sålenge det finnes drivere for printeren så skal vel det være mulig?

Manual

Finnes en manual i linken over som kanskje sier litt mer

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar

Er det like greit å installere nå som sist?

Lurer på om jeg skal gjøre det, men kvier meg litt med savegamesa!

Men jeg kan vel bare legge de over på CF kortet mitt og importere etter jeg har formatert disken?

EDIT: drøyt trege servere :(

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Jeg blir kjempehappy om noen her kan teste det her med en mediaplayer ala mplayer eller VLC.. Selvsagt etter de har lagt inn Linux da :D

Spesiellt da med x.264 filer i 720p.

Det jeg lurer på er om maskinen klarer levere ut 720p uten skaleringsproblemer og om det blir finfin digital-lyd.

7941985[/snapback]

Det er det jeg også håper for viss det går bra så er jeg en happy mann. x264 filer er bare badass! men maskinen min kjører det ikke så bra nå. Men PS3 burde jo kunne fikse det ganske greit :-)

Lenke til kommentar
Jeg blir kjempehappy om noen her kan teste det her med en mediaplayer ala mplayer eller VLC.. Selvsagt etter de har lagt inn Linux da :D

Det jeg lurer på er om maskinen klarer levere ut 720p uten skaleringsproblemer og om det blir finfin digital-lyd.

7941985[/snapback]

Det er det jeg også håper for viss det går bra så er jeg en happy mann. x264 filer er bare badass! men maskinen min kjører det ikke så bra nå. Men PS3 burde jo kunne fikse det ganske greit :-)

7947718[/snapback]

Jepp jepp... Selve maskinen har vel ikke noe problemer med 720p x264 filer, men er litt bekymret for skaleringsproblemer etter å ha lest så mye forskjellig om hvordan PS3 skalerer forskjellige oppløsninger.

For min del holder det i begynnelsen at f.eks mplayer eller vlc kan kjøres fint med disse filene i fullskjerm og digital lyd. For hvis dette fungerer fint kommer det garrantert til å være noen som lager en skreddersydd linux-distro til å bruke PS3 som mediacenter. XBMC på PS3 med støtte for x264 hadde vært himmelsk. Og XBMC er basert på mplayer så det bør ikke være noen hindring for at det kan lages lignende på PS3/linux hvis det ikke finnes allerede da.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke levende forestille meg at XBMC er open source (?). Ser heller for meg en modifisert version av MythTV.

XBMC er opensource jo...

http://sourceforge.net/projects/xbmc

http://xboxmediacenter.com/

Men det er jo en spesifikk applikasjon for xbox. Om det er mulig å porte det kjappt til f.eks PS3 tviler jeg på da det bruker veldig mange triks for å utnytte hardwaren på xbox best mulig.

MEN det er i all hovedsak basert på mplayer så all mediafunksjonaliteten er mulig på alle systemer som klarer kjøre mplayer. Så får vi se hvordan mplayer eller vlc fungerer på PS3 sin hardware... Blir spennende uansett.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

7941985[/snapback]

7947718[/snapback]

Køyrer sjølv slike filer på ein OptiPlex GX620 Ultra small form factor (ei maskin som er litt mindre enn XBOX 360) - og det fungerar i teorien heilt flott. Køyrer Vista på maskinen. Men, av og til opplev eg at biletet hakkar og "heng etter" - reknar med dette har noko med skjermkortet i maskinen å gjere, som berre er eit onboard skrap. Men i 90% av tilfella går det heilt fint.

Ikveld er det fight night (UFC) + øl hos meg, i den nyinnvidde heimekinoen. Sanyo PLV-Z5 HD prosjektor +++ :) Blir så sjef! :)

Men, som andre her, håpar at det kjem ei "XBMC" løysning til PS3. Snart!

Lenke til kommentar
Køyrer sjølv slike filer på ein OptiPlex GX620 Ultra small form factor (ei maskin som er litt mindre enn XBOX 360) - og det fungerar i teorien heilt flott. Køyrer Vista på maskinen. Men, av og til opplev eg at biletet hakkar og "heng etter" - reknar med dette har noko med skjermkortet i maskinen å gjere, som berre er eit onboard skrap. Men i 90% av tilfella går det heilt fint.

Ikveld er det fight night (UFC) + øl hos meg, i den nyinnvidde heimekinoen. Sanyo PLV-Z5 HD prosjektor +++ :) Blir så sjef! :)

Men, som andre her, håpar at det kjem ei "XBMC" løysning til PS3. Snart!

7956460[/snapback]

Har ingen pc jeg som er i nærheten av å kunne spille slike filer.. Så valget akkurat nå er en PS3 eller en helt ny fancy media-center pc. I denne sammenheng så er plutselig 6000kr billig for PS3, spesiellt siden det forhåpentligvis kommer noen spill til den som er verdt å kjøpe også. Da blir det en fin pose og sekk sak :thumbup:

PS!! Velkommen til projektor-verden.. Det er rett og slett himmelsk :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...