Croyfer Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 jeg bruker tegnet [alt+232] til å lage smileys [ :-Þ ], men hva betyr egentlig dette tegnet --> Þ <-- Noen som vet? :-Þ Lenke til kommentar
Lch Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Start/Run/charmap - Latin Capital Letter Thorn Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 26. november 2002 Forfatter Del Skrevet 26. november 2002 men hva betyr det? kan det brukes til dagligdags eller er det ubrukelig? Lenke til kommentar
ZooMazter Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 det er eit tegn dei bruka på Island Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Uten å ha brukt et sekund på å finne det ut enda, er jeg rimelig sikker på at den beste fremgangsmåten er å lete etter tegnets betydning på latin. Jobber med saken nå. Kommer tilbake om jeg finner noe spennende om saken. Lord Thaniel Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hvorfor thorn dukker opp i det latinske alfabetet. Dere får være overbærende med litt cut'n paste her, men jeg gidder ikke skrive en avhandling når de fleste her kan lese det på engelsk selv. En forkortet versjon av den forkortede versjonen er nederst, for de utålmodige, men hele greia er interesant lesning. Hentet fra http://www.wikipedia.org In the course of its history, the Latin alphabet was used for new languages, and therefore, some new letters and diacritics were created, e.g.: In Old English, thorn þ, edh ð and wynn ? - a Runic letter - were added. Videre referanse om thorn: Thorn is a letter in the Anglo-Saxon and Icelandic alphabets. The letter originated with the runic futhark, an ancient alphabet used by certain northern European peoples. It is represented as þ (lowercase) or Þ (uppercase), and has the sound of either an unvoiced th (such as in the English word "thick") or the voiced form (such as in English "the"), though the usage is restricted to the former in Icelandic. It was used in writing Middle English before the invention of the printing press: Caxton, the first printer in England, brought with him type made in Continental Europe, which lacked thorn, yogh, and edh. He substituted "y" in place of thorn, and in fact "y" is still often substituted for it on gravestones and quaint store signs: "ye olde candies shoppe" should be read as "THe olde....", although it is jocularly pronounced "yee". Og der har vi faktisk forklaringen på, og historien bak oppstandelsen av "Hear yee, hear yee!" Eller den korte versjonen: thorn stammer fra gammel engelsk, som igjen har den fra tidlig norønt. Utalen er noe sånt som "th" eller "the" (alt ettersom). Ble senere byttet ut med bokstaven "Y", noe som ga opphav til stavemåten "Yee olde" i stedet for "þe olde" som det originalt ville ha vært. Håper dette belyste situasjonen litt. Lord Thaniel [ Denne Melding var redigert av: thaniel på 2002-11-26 02:37 ] Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: "ye olde candies shoppe" should be read as "THe olde....", although it is jocularly pronounced "yee". Yay - da har jeg lært noe idag og - har bestandig trodd at Ye Olde... uttales slik det skrives. :smile: Da skal jeg imponere noen ved konsekvent å si THE neste gang :smile: Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jøss...lærte jeg noe i dag også da :smile: http://forum.hardware.no, den moderne skole :wink: Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Yiepee, jeg har lært å lage et nytt tegn :smile: :-Þ :-Þ Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 03:13, skrev _StatuS_:Jøss...lærte jeg noe i dag også da :smile:http://forum.hardware.no, den moderne skole :wink: jepp ) Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 hva med alt+231 ? þ ? det er en større en.. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Stilig! :-Þ vs :-þ Lenke til kommentar
HawP Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Hvis dere hadde orket å lese alt: Quote: Den 2002-11-26 02:25, skrev thaniel:[...] northern European peoples. It is represented as þ (lowercase) or Þ (uppercase), and has the sound [ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-11-26 13:03 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå