Aedion^ Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hovedkort: Asus P5N32-SLI BIOS: 0602 Har nettopp bygd meg ny PC med komponentene vist i min signatur. Alt virket å kjøre veldig bra i starten, men nå støter jeg ofte opp i det samme problemet. Det som skjer er at jeg får opp en blå skjerm med en eller annen feilmelding som varer i kanskje 1 sekund før hele PC'n rebooter. Dette skjer som oftest når jeg spiller spill. Jeg har kjørt Memtest86+ v1.65, men denne testen kom jeg fint ut av uten noen som helst feil. Nå som jeg kjørte Prime95 derimot, så var alt annerledes. Etter vanlig torture test kjørt i 1 time, får jeg opp en feil. Dette er det som kom opp i results.txt fila: [sun Jan 07 15:59:15 2007]Self-test 1024K passed! [sun Jan 07 16:14:29 2007] Self-test 8K passed! [sun Jan 07 16:31:28 2007] Self-test 10K passed! [sun Jan 07 16:47:35 2007] Self-test 896K passed! [Mon Jan 08 22:48:28 2007] Self-test 1024K passed! [Mon Jan 08 23:03:31 2007] Self-test 8K passed! [Mon Jan 08 23:20:06 2007] Self-test 10K passed! [Mon Jan 08 23:35:25 2007] Self-test 896K passed! FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 Hardware failure detected, consult stress.txt file. Fra stress.txt fant jeg dette svaret: The exact cause of a hardware problem can be very hard to find. If you are not overclocking, the most likely cause is an overheating CPU or memory DIMMs that are not quite up to spec. Another possibility is you might need a better power supply. Try running MotherBoard monitor and browse the forums above to see if your CPU is running too hot. If so, make sure the heat sink is properly attached, fans are operational, and air flow inside the case is good. For isolating memory problems, try swapping memory DIMMs with a co-worker's or friend's machine. If the errors go away, then you can be fairly confidant that memory was the cause of the trouble. A power supply problem can often be identified by a significant drop in the voltages when prime95 starts running. Once again the overclocker forums are a good resource for what voltages are acceptable. If you are overclocking then try increasing the core voltage, reduce the CPU speed, reduce the front side bus speed, or change the memory timings (CAS latency). Also try asking for help in one of the forums above - they may have other ideas to try. Jeg har sjekket at CPUen ikke er for varm (ca 50C). Hva som menes med resten her er jeg derimot ikke helt sikker på. Strømforsyningen min er en 600W SilenX, og mener jeg har lest at dette skal holde. Noen som har forslag til løsning? Jeg vet hvordan jeg går inn i bios og endrer volt, minnetider osv. så om noen bare hadde hatt noen forslag til noen spesifikke verdier jeg kunne sette de forskjellige plassene i BIOSen hadde det vært flott. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Har mest tro på at varmen som gjør det. Disse kortene blir veldig varme. Ville satt en 1til2 80cm vifter til og blåse på di passive kjølerene. Du må bare lese denne testen. Du finner ikke noe bedere forklaring enn dette. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=124363 Et annet tips fra xs. quote: I'm still using 0302 bios. The great results for RAM and FSB OC. yes, Vcore droops like 1.2v... nevermind.... set it to 1.7v ans I have 1.58v and 4GHz with my E6600 on air. 0405, 0501, 0602 - still too buggy. don't worth it... Endret 8. januar 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Det første du bør sjekke, er at minnebrikkene dine kjører i forhold til spec. Hvis brikkene dine er Corsair dominator TWIN2X2048-6400C4D, krever disse 2.1 volt på minnet (lavere enn dette kan skape problemer), og timings satt til 4 - 4 - 4 - 1 2, 2T Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Ja manualen er jo greit og ha. http://www.blazingpc.com/showthread.php?t=1006 Lenke til kommentar
Aedion^ Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har på ingen måte overklokket noe som helst, så syntes det da er litt rart at jeg må skaffe ekstra kjøling når jeg allerede har en eller to vifter blåsende på hovedkortet. Dette med RAM timings derimot har jeg litt mere tro på etter som jeg har sett problemer med akuratt dette i veldig mange tilfeller. I CPU-Z står det at minnet kjører på disse tidene: Frequency: 400.0 MHz FSB:DRAM: 2:3 CAS# Latency: 5.0 clocks RAS# to CAS# Delay: 5 clocks RAS# Prechange: 5 clocks Cycle Time (Tras): 18 clocks Bank Cycle Time (Trc): 1 clocks Command Rate: 1T Brikkene mine er satt i dual channel mode. Jeg har sjekket i bios, men minnet får faktisk bare 1.90 volt utifra det som står der. Selvom jeg satte de opp på 2.1 volt fikk jeg fortsatt det samme problemen. Mulig jeg må fikse både timings og volt samtidig for at det skal være noe poeng? PC Probe viste forresten at memory volten stod på 2.16 eller noe når jeg satte den opp til 2.1. Er dette slik det vanligvis er eller er det kanskje en bug i programmet? Jeg har vidert å gå tilbake til 0302 BIOSen igjen, men problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg gjør dette. Oppdatering går jo fint, men må naturlig vis bruke en annen metode når man skal gå ned til en lavere BIOS versjon igjen. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Aha! Du kjører command rate på 1T? Prøv å sett denne til 2T! Når jeg prøvde meg med command rate på 1T fikk jeg også problemer med heng og blåskjermer. Det er mange typer minne, særlig over 800Mhz, som har problemer å kjøre 1T. Sett også minnet på den volten som er spesifisert, altså 2.1. At målingene viser noe avvik er normalt (innenfor en viss grense). Endret 9. januar 2007 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Ja som mr_snuffels sier kjør 2t. 1t 800mhz er helt opp mot max av di brikkene greier,kansje litt over. En annen ting vet ikke om du kjører Linked eller Unlinked. Vil anbefale Unlinked da har du bare minne og konsentrere deg om. Ytelsen er lik selv om du kjører linked eller Unlinked. Lenke til kommentar
Aedion^ Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Ok, takk Skal prøves nå Hvordan kjører jeg forresten unlinked? Burde jeg finne dette inne på samme plasen hvor jeg stiller volt, eller timings? Lenke til kommentar
Aedion^ Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) - Endret memory volt fra [auto] til 2.1v - Endret command rate fra [auto] til 2T - Prime95 kjørt i 1 time og 30 minutter = Ingen errors - Memtest86+ v1.65 kjørt igjennom en gang = Ingen errors Ser mye bedre ut dette her Før jeg stilte disse innstillingene i BIOS, fikk jeg feil i Prime95 etter kun 1 time. Jeg tørr ikke si at alt er helt i orden ennå, men så langt ser det veldig bra ut! Om det samme problemet skulle dukke opp igjen, så skal jeg si ifra! Tusen, tusen takk for hjelpen SNIPPSAT og Mr_Snuffles Endret 9. januar 2007 av RaVager_X Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 - Endret command rate fra [auto] til 2T Vil tro dette var det utslagsgivende. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Ja litt om linked-unlinked. 680i kort har den mulighet og klokke cpu og ram hver for seg. Dette er en bra løsning synes jeg. Eks:ta det minne du har opsatt til 800mhz du vil teste om det går greit med 900mhz 2t. I bios sett linkboost disabel. unlink i fps vindu. Skriv inn 900mhz. Da øker du bare minnet,cpu holder seg på det den er klokket til. Så er det memtest. Endret 10. januar 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå