Gå til innhold

Hjelp til Pink Floyd

Hyperio

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg oppdaget at alle synes Pink Floyd er så sinnsykt bra, men selv har jeg nesten ikke hørt noe av dem.

Så det jeg trenger fra dere er en liten innføring om Pink Floyd, hvilken plate bør jeg høre først, hvilken låt? Eventuelt hva er deres største plate/hit. Hvilken plate har solgt mest osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale Dark side of the Moon og Wish You Were Here først og fremst.

Etterfulgt av Meddle og Animals.

Men les Guiden til Neitakk du, den er ei flott innføring.

Etter det jeg forstår er det en egen fabrikk som trykker kun Dark side of the Moon siden den selger så bra i dag, har 5 eks selv av den og aner ikke hvorfor :)

Lenke til kommentar

Det ble fortalt at på 70-tallet var prosentandelen av DSOTM av alle CD-plater (eller LP-plater alt ettersom hvilken historie du hører) som ble kjøpt var så stor at man omtrent kunne hatt en egen fabrikk til det albumet.

Det har selvsagt aldri vært en egen fabrikk, det er bare en myte.

Men hvis jeg ikke tar helt feil er DSOTM fremdeles det albumet som har ligget på Billboards Top 100 albums liste lengst, noe sånt som 11 år non-stop.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg at "The Dark Side Of The Moon" er det beste albumet. Har det og et par til selv, og resten av albumene på pcn.

Dvd'n av The Wall er utrolig bra og tankevekkende. Er på en måte en krigsfilm som følger en liten gutt gjennom barndomen. Samtidig som The Wall sangene spilles. Ettersom hva som stod så var the wall og filmen laget samtidig, og er spleisa sammen, og tekstene i sangene passer til det som skjer i filmen. Pappa kjøpte den dvd'n for 3 uker siden, og den var utrolig bra. Men musikkmessig så er førsnevnte den beste.

Lenke til kommentar

Liker egentlig alle albumene til Pink Floyd, utenom de to siste da, men de har jeg heller aldri regna som Pink Floyd. :p

Du bør forresten også skaffe deg soloalbumet Amused to Death av Roger Waters (Låtskriver, bassist og vokalist i bandet).

Som enkeltlåter blir vel Comfortably Numb, Echoes, Time og Shine On You Crazy Diamond regnet som de beste av fansen, mens mannen i gata kanskje vil like Wish You Were Here og Another Brick in the Wall (part 2) best.

Lenke til kommentar

Bare du å les guiden til neitakk, så finner du selv ut hvilke album du vil begynne med. Er en del diskusjon i tråden der også, om hvilke man burde bynne med.

Personlig mener jeg man skal begynne med starten, altså, The Piper At The Gates Of Dawn, A Saucerful of Secrets og Ummagumma, så kan du bare arbeide deg nedover :)

Ummagumma har en live disk også, der du får et innblikk i hvor fantastisk de var in "The Early Years"

Hvis du ikke liker musikken, så er det bare å hoppe vidre, hver plate er så forskjellig, synes det er artig å høre for eksempel The Piper At The Gates Of Dawn, for så og sette på The Wall eller The Final Cut.

Men absolutt et band du burde stifte bekjentskap til, fantastisk musikk, som jeg tror du kommer til å elske ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...