Gå til innhold

Live bilde fra kamera til skjerm 1 km unna?

Anbefalte innlegg

Til sommeren skal jeg være med på å arrangere et idrettsarrangemang, og jeg har fått i oppgave å stå for underholdning på storskjerm der publikum er samlet. For å få dette til må jeg filme deltagerne 1km unna, og så på en eller annen måte få vist bildet live på storskjermen der publikum er.

Budsjettet er utrolig lite, og det jeg har av utstyr er hovedsaklig et Sony DVD203E digitalt dvdfilmkamera, og utstyr til å vise bilde på storskjerm, i tilleg til diverse pcer. Kameraet har en utgang for video, og det er etter alt jeg vet den eneste måten å få live film fra kameraet, fordi dette ikke går når den er koblet til en pc via USB.

Da er spørsmålet hvordan jeg skal få signalet fra denne videokabelen til arenaen, en avstand på 1km, direkte(så lenge forsinkelsen er under 30 sec gjør egentlig ikke det noe)? Er dette mulig for en veldig billig penge, uten at signalet blir helt umulig? Som en mulighet har jeg tenkt på å få signalet inn i pcen, for så å streame det over internett eller kanskje bruke noen form for webcamera teknologi for å få sendt bildet. Hvordan skal jeg da få signalet fra kameraet inn i pcen, og hvordan skal jeg sende det over internett? Jeg har hørt om noe som heter vivo, en inngang på grafikkortet for video, og som skal være en mulighet for å få film live inn på pcen. Kan dette brukes? En annen teoretisk mulighet burde vel være å sende signalet gjennom lufta, fra en sender til en mottaker, men også på dette temaet har jeg null erfaring. Jeg antar at det å bruke en direkte kabel er helt utenkelig, så lenge ikke NRK har bestemt seg for å gi bort noen kilometer med kabel.

Hvis noen har noen løsninger som innebærer bruk av linux, så er dere mer en velkomne, her brukes begge deler! Mac har jeg heller liten erfaring med, men det er alltids en mulighet :p

Det å få lyd fra stedet jeg filmer er ikke viktig, og skulle det bli behov så kan jeg ordne det primitivt med walkietalkie.

Hvis noen følte denne posten var full av spørsmål, så er jeg helt enig. :( Uansett er all tilbakemelding hyggelig, håper virkelig noen har noen tips, og alle tips hjelper, for selv har jeg ikke særlig peiling på hvordan jeg skal få til dette.

På forhånd mange takk for all tilbakemelding, både tips og konstruktiv kritikk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Til sommeren skal jeg være med på å arrangere et idrettsarrangemang, og jeg har fått i oppgave å stå for underholdning på storskjerm der publikum er samlet. For å få dette til må jeg filme deltagerne 1km unna, og så på en eller annen måte få vist bildet live på storskjermen der publikum er.

Budsjettet er utrolig lite, og det jeg har av utstyr er hovedsaklig et Sony DVD203E digitalt dvdfilmkamera, og utstyr til å vise bilde på storskjerm, i tilleg til diverse pcer. Kameraet har en utgang for video, og det er etter alt jeg vet den eneste måten å få live film fra kameraet, fordi dette ikke går når den er koblet til en pc via USB.

Da er spørsmålet hvordan jeg skal få signalet fra denne videokabelen til arenaen, en avstand på 1km, direkte(så lenge forsinkelsen er under 30 sec gjør egentlig ikke det noe)? Er dette mulig for en veldig billig penge, uten at signalet blir helt umulig? Som en mulighet har jeg tenkt på å få signalet inn i pcen, for så å streame det over internett eller kanskje bruke noen form for webcamera teknologi for å få sendt bildet. Hvordan skal jeg da få signalet fra kameraet inn i pcen, og hvordan skal jeg sende det over internett? Jeg har hørt om noe som heter vivo, en inngang på grafikkortet for video, og som skal være en mulighet for å få film live inn på pcen. Kan dette brukes? En annen teoretisk mulighet burde vel være å sende signalet gjennom lufta, fra en sender til en mottaker, men også på dette temaet har jeg null erfaring. Jeg antar at det å bruke en direkte kabel er helt utenkelig, så lenge ikke NRK har bestemt seg for å gi bort noen kilometer med kabel.

Hvis noen har noen løsninger som innebærer bruk av linux, så er dere mer en velkomne, her brukes begge deler! Mac har jeg heller liten erfaring med, men det er alltids en mulighet :p

Det å få lyd fra stedet jeg filmer er ikke viktig, og skulle det bli behov så kan jeg ordne det primitivt med walkietalkie.

Hvis noen følte denne posten var full av spørsmål, så er jeg helt enig. :( Uansett er all tilbakemelding hyggelig, håper virkelig noen har noen tips, og alle tips hjelper, for selv har jeg ikke særlig peiling på hvordan jeg skal få til dette.

På forhånd mange takk for all tilbakemelding, både tips og konstruktiv kritikk :D

7677594[/snapback]

Om du hadde fått en km med kabel fra NRK så kunne du ikke ha brukt det uansett. De bruker helt andre kabler enn ditt kamera kan bruke:-P

Eneste løsningen jeg ser må være at du kjøper deg en trådløs sender og mottaker (sjekk på ebay), og lager deg en kraftig antenne, kobler kameraet inn i senderen og kobler mottakeren til prosjektoren.

Var jeg deg ville jeg brukt Mac til en slik oppgave som å streame film på nett. Ville ikke tatt sjangsen på at Windows klikker og fucker opp alt. For å sende filmen til en MAC/PC kan du jo bare koble i FireWire på kameraet, og bruke et program som sender det ut på nett.

Lenke til kommentar

Vel, dersom du har nettverkskontakt mellom de to stedene(via fiber, internett eller trådløst) kan eg anbefale firewire kort på maskinen med kamera, for så å bruke videolan til å streame videoen til skjermen via nettverket.

Via videolan kan man styre ganske mye i forhold til størrelse, oppløsning og til slutt båndbredde.

Lenke til kommentar
Vel, dersom du har nettverkskontakt mellom de to stedene(via fiber, internett eller trådløst) kan eg anbefale firewire kort på maskinen med kamera, for så å bruke videolan til å streame videoen til skjermen via nettverket.

Ellers vil kanskje bare et ordinært web-cam gjøre nytten? Du får jo brukbar kvalitet på dem etterhvert, og det koster ikke allverdens... Det forutsetter dog minimum Internet-forbindelse mellom stedene.
Lenke til kommentar

Ellers vil kanskje bare et ordinært web-cam gjøre nytten? Du får jo brukbar kvalitet på dem etterhvert, og det koster ikke allverdens... Det forutsetter dog minimum Internet-forbindelse mellom stedene.

7689853[/snapback]

Webcam bilde blåst opp på en storskjerm? Lykke til :thumbup:

Når han allerede har kameraet, og eg regner med at kameraet støtter firewire, så koster et godt brukendes firewirekort fra 300 kr og opp.

Videolan kan stort sett brukes til det meste av videoenheter. Om ønskelig tror eg faktisk det er mulig vise fortløpende innskannede bilder via en skanner. Dog tungvint...

Lenke til kommentar
Webcam bilde blåst opp på en storskjerm?

Spørs jo hvordan kvaliteten blir. Siden han har et DVD-kamera som tydeligvis ikke kan brukes som webcam, er det ikke sikkert at Videolan vil klare å kommunisere med det. Definitivt verdt et forsøk (gir mest sannsynlig bere resultat enn webcam), men virker det ikke er trolig webcam den rimeligste alternativ-løsningen. Siden budsjettet er såpass snevert, kan man ikke forvente all verdens kvalitet heller.
Lenke til kommentar

Eneste løsningen jeg ser må være at du kjøper deg en trådløs sender og mottaker (sjekk på ebay), og lager deg en kraftig antenne, kobler kameraet inn i senderen og kobler mottakeren til prosjektoren.

Var jeg deg ville jeg brukt Mac til en slik oppgave som å streame film på nett. Ville ikke tatt sjangsen på at Windows klikker og fucker opp alt. For å sende filmen til en MAC/PC kan du jo bare koble i FireWire på kameraet, og bruke et program som sender det ut på nett.

7689696[/snapback]

Skal sjekke det eBay, selv om budsjette egentlig ikke tillater det. Ville jo vært veldig greit å gjøre det sånn :)

Ja, er nok en god idee å unngå windows, vi vet jo alle hvordan det tar ferie når vi trenger det mest. vil vel i første rekke prøve å ungå mac, siden vi ikke har noen her i huset, og jeg ikke har noe erfaring med det! linux er jo mer stabilt en windows, kan hende det blir brukt:)

Hehe, du får det til å høres veldig enkelt ut med firewire, men filmkameraet mitt har bare usb, og gjennom usben har jeg ikke funnet noen måte å få pcen til å registrere live bilde. det eneste som går over usb er overføring av filmene jeg allerede har filmet, gjennom sony sin egen utrolig elendige software :( skal pcen i det hele tatt merke at kameraet er kobla til gjennom usb, må kameraet være i "bildevisningsmodus", altså i et modus der kameraet ikke filmer. Kan det finnes noe software som forandrer dette, og gjør det mulig med live film gjennom usb-kontakten?

Via videolan kan man styre ganske mye i forhold til størrelse, oppløsning og til slutt båndbredde.

7689823[/snapback]

ikke noe firewire på kameraet.

Ja, videolan virket veldig smart, da tenker du på å bruke vlc til å streame det? betyr ikke det at bildet da kan bli vist av alle som har internett og vlc? ville vært utrolig sjekkt, da blir det jo spredd til et enda større publikum :thumbup:

7689853[/snapback]

hehe, har tenkt på det, men tror nok ikke kvaliteten blir god nok, er meningen at man skal kunne identifisere utdøverene når de løper forbi, det blir nok vanskelig med webcam. Håper iallefall på å finne en bedre løsning, men hvis jeg ikke finner noen har jeg et godt webcam å bruke.

Vel,

Når han allerede har kameraet, og eg regner med at kameraet støtter firewire, så koster et godt brukendes firewirekort fra 300 kr og opp.

Videolan kan stort sett brukes til det meste av videoenheter. Om ønskelig tror eg faktisk det er mulig vise fortløpende innskannede bilder via en skanner. Dog tungvint...

7689924[/snapback]

ja, kameraet støtter jo ikke firewire, men hva menes egentlig med firewire kort? er det noe forskjel på firewire-ingang i hovedkortet, og firewirekort?

----------------------------------------------------------------------------------------------

Takk for mange gode ideer, det har julpet mye, spesielt det med videolan, men hvordan skal jeg få live bilde fra kamera til videolan? uten firewire :p

Og hvis noen skulle lure, jeg er amatør når det gjelder forum skikk og all dens literatur, det er derfor postene mine ser så stygge ut! :blush:

Lenke til kommentar
*snipp*

7690474[/snapback]

Er det et digital videokamera med DVD brenner på? (kan ha lest feil)

I så tilfelle er det veldig rart at det ikke har firewire. Og ja, firewire inngang er det samme :)

VLC/videolan var ment for å streame ja. Dette støtter både linux og windows, så der står du fritt til å velge. Og hvem som skal se på bestemmer du når du lager streamen.

Lenke til kommentar

I så tilfelle er det veldig rart at det ikke har firewire. Og ja, firewire inngang er det samme :)

VLC/videolan var ment for å streame ja. Dette støtter både linux og windows, så der står du fritt til å velge. Og hvem som skal se på bestemmer du når du lager streamen.

7690523[/snapback]

Ja, er et sony dvd203E, som brenner det rett på små dvdplater(de er litt mindre en vanlige i diameter), og jeg er 100% sikker på at det ikke er firewire på den, tror jeg hadde merka det :p Har hørt at den nesten er monopol på firewire på filmkamera, men det gjelder tydelighvis ikke mitt.

Ok, ser jo ut som en genial løsning med videolan, må bare få bildet inn på pcen nå da :cool: Kan jo hende jeg kan bruke egene penger på et grafikkort med mulighet til å få inn video live.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

7690523[/snapback]

Ja, er et sony dvd203E, som brenner det rett på små dvdplater(de er litt mindre en vanlige i diameter), og jeg er 100% sikker på at det ikke er firewire på den, tror jeg hadde merka det :p Har hørt at den nesten er monopol på firewire på filmkamera, men det gjelder tydelighvis ikke mitt.

Ok, ser jo ut som en genial løsning med videolan, må bare få bildet inn på pcen nå da :cool: Kan jo hende jeg kan bruke egene penger på et grafikkort med mulighet til å få inn video live.

7690693[/snapback]

Ja, eneste mulighet da er å få tak i kanskje et TV-kort (disse har ofte video inn) eller et grafikk kort med video inn, og så sende det til en annen maskin...

Lenke til kommentar
Ja, eneste mulighet da er å få tak i kanskje et TV-kort (disse har ofte video inn) eller et grafikk kort med video inn, og så sende det til en annen maskin...

7692363[/snapback]

Ja, kan hende det med tv-kort ikke er så dumt, de kommer vel i alle prisklasser og :)

Lenke til kommentar

I så tilfelle er det veldig rart at det ikke har firewire.

Ikkje rart i det heile. DVD-kamera plar bruke USB for overføringa, ikkje firewire. Ingen av DVD-kameraa til Sony har firewire. DV-kamera derimot, som tek opp på DV-kassettar, har alltid firewire.
Har hørt at den nesten er monopol på firewire på filmkamera, men det gjelder tydelighvis ikke mitt.
Videokamera. For DV-kamera er firewire suveren, men DVD-kamera er som sagt noko anna.
Lenke til kommentar

7689696[/snapback]

Nå er det ikke alt av sendere fra det står utland, spesiellt USA man har lov å bruke i Norge i forhold til frekvenser osv.

Ville evnt hatt mer tro på å få kamera opp som webkamera(selv om kvaliteten blir ræva) og så sende dette over trådløst nett med rettningsbestemte antenner, det skal i teorien gå. Trådløse systemer for full kvalitet video er forebeholdt nrk+ob busser i SD sendinger og selv da mener NRK det blir i dyreste laget så de bruker faktisk stort sett kun kabler.

Mac er da ikke noe mer stabilt enn en sikkelig pc(har ingen planer om mac vs. pc i denne tråden, men irriterer meg over denne gamle tankegangen..), og i og med at det er lettere å få tak i pcer som er kraftige nok, billigere samt software for å gjøre slikt ville jeg gått for en pc eller to. MEN da med ny instalasjon av windows og KUN det aller mest nødvendige av programvare på maskinene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

7689696[/snapback]

Mac er da ikke noe mer stabilt enn en sikkelig pc(har ingen planer om mac vs. pc i denne tråden, men irriterer meg over denne gamle tankegangen..), og i og med at det er lettere å få tak i pcer som er kraftige nok, billigere samt software for å gjøre slikt ville jeg gått for en pc eller to. MEN da med ny instalasjon av windows og KUN det aller mest nødvendige av programvare på maskinene.

7694545[/snapback]

Sorry men uansett hvor mye du stripper Windows og fikser på det så kommer det aldri til å bli så stabilt som OS X. Tro meg. Jeg har brukt Windows i mange år, og har vært Mac-bruker i et par år. Forskjellen er som himmel og helvete.

Lenke til kommentar
Dette skal ikke bli noen Mac vs Win tråd, og ser jeg mer om slikt begynner advarslene å fly.

7698039[/snapback]

Når folk bedriver regelrett vranglære ser på det som riktig å opplyse om det som er riktig. Hvis det kvalifiserer til advarsler så burde kanskje vranglære medføre det samme :tease:

Mac er bra til media, Pc er bra til media, bare å se hva som brukes rundt om i bransjen, godt og blandet.(ja jeg er ferdig nå)

Men i denne saken ville jeg heller satset på PC da det er billigere, lettere å få tak i samt at det garanert er mer software å oppdrive til det aktuelle formål.

Får man stabil trådløs link med rettningsbestemt antenne og en pc i hver ende skal det ikke være noe problem å streame dette over ett nettverk med brukanes kvalitet.

Windows Media Encoder skal kunne brukes til det formålet, gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Dette skal ikke bli noen Mac vs Win tråd, og ser jeg mer om slikt begynner advarslene å fly.

7698039[/snapback]

Sorry :)

Uansett, Jeg tror jeg ville gått for VLC. Har brukt den før til cirka noe lignende, bare mindre avstander, og det fungerte helt fint. Litt forsinkelse er du uansett nødt til å regne med. Pass på at du har nettverkskort/router som har en hastighet på 108, eller ihvertfall 54 mbps, så slipper du hakking og dritt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...