Gå til innhold

Kjøre ubuntu og XP samtidig?

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å lure litt, er det noen mulighet i ubuntu for å kjøre ubuntu og XP samtidig? Tenker ikke på en virtuell maskin, men å bruke den XP partisjonen jeg har samtidig som jeg kjører ubuntu. Skjønner at det selvsagt vil å tregere, men er innimellom jeg gjerne skulle gjort en ting i XP mens jeg sitter i ubuntu men finner ut at jeg ikke gidder restarte maskina for å boote XP. Tenker da heller ikke på å gå inn og rote i filene i XP, men faktisk kjøre XP i ett vindu som om det var XP jeg var inne på.

Er forberedt på at det trolig ikke er mulig, men er nå lov å spørre :p

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker ikke på en virtuell maskin, men å bruke den XP partisjonen jeg har samtidig som jeg kjører ubuntu.

hvorfor vil du ikke kjøre xp virtuelt? det vil gi deg muligheten til å bruke xp akkurat slik du ønsket.

På nyere maskiner er det dessuten ikke nevneverdig mye ytelsestap når du virtualisserer.

med mindre du skal bruke xp til å spille da selvsagt...

Lenke til kommentar

Du trenger jo mer enn en diskpartisjon for å kjøre WinXP, da ...

Skal du kjøre mer enn ett OS på en PC, så må du benytte en eller annen form for virtualisering. Du kan kjøre Windows i en virtuell maskin (VM) under Linux, eller du kan gjøre det motsatte.

Eller du kan ta'n helt ut og installere VMware ESX Server på maskinen, og deretter opprette en VM for Windows og en VM for Ubuntu. Da kan du kjøre begge samtidig. ESX Server kjører direkte på maskinens hardware og har mindre overhead enn et vanlig OS. Med de nyeste CPU'ene få man vel også HW-support for VMs, og da blir det enda mindre overhead.

Dette er selvsagt noe som er beregnet på bedrifter osv., og jeg finner ikke en gang ut noe om hva det koster. Da bruker det å være dyrt.

Lenke til kommentar
VMWare Server er gratis for nedlasting.

7681407[/snapback]

Jeg vet ikke om innlegget ditt var ment som et svar på mitt, men for ordens skyld: VMware Server og VMware ESX Server er to forskjellige ting.

VMware ESX Server kjører rett på maskinhardware'n, mens VMware Server må installeres på en Windows- eller Linux-maskin.

Jeg mener å ha hørt at VMware Server har en del begrensninger i forhold til VMware Workstation (189$), men jeg husker ikke hva det var. Kan det ha vært støtte for lyd som manglet? (Eller gjaldt det MS' Virtual PC?)

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at VMware Server har en del begrensninger i forhold til VMware Workstation (189$), men jeg husker ikke hva det var. Kan det ha vært støtte for lyd som manglet? (Eller gjaldt det MS' Virtual PC?)

7681658[/snapback]

VMWare Server har selvfølgelig lydstøtte. Har testet ut Solaris 10 i lengre tid under vmware server, og har ingen problemer med å spille av musikk der.

Lenke til kommentar
VMWare Server har selvfølgelig lydstøtte. Har testet ut Solaris 10 i lengre tid under vmware server, og har ingen problemer med å spille av musikk der.

7681720[/snapback]

Bra. Jeg har ligget i startgropa en stund med en test av VMware Server, men startskuddet har ikke gått ennå. (Jeg tror starteren har for mye å gjøre.)

Men jeg lurer fælt på hva det er VMware Workstation har som "Server" ikke har. Den ene koster $189, den andre koster ittno ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...