Simen1 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg så på kveldsnytt på NRK1 nå nettopp at en gruppe astronomer hadde observert mørk materie og dermed var kommet litt lengre på vei mot å forklare universets masse og utvidelse. Jeg syntes det var spennende nytt, men klarte ikke å finne noe mer info om det. Har dere lest noe om det andre plasser? Hva tror dere dette betyr for astronomien og teoriene om universet? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Artig takk for linken... Spennende saker, men jeg tror ikke folka har klart å finne på noen bra forklaring helt enda... "Nå står astronomene bedre rustet til å forklare akkurat hva mørk materie er" Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Helt klart knaske stoff, sender noen linker til interesserte: http://www.forskning.no/Artikler/2003/oktober/1066392947.46 http://www.forskning.no/Artikler/2005/juni/1118753301.38 http://www.astro.uio.no/ita/materie.html Lenke til kommentar
Joney Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) så det jeg å, skuffa... vi har funnet sort materie. punktum. vi aner ikke hva det er, men vi har funnet det.... agurknytt ftw Endret 9. januar 2007 av Joney Lenke til kommentar
trøls Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 så det jeg å, skuffa... vi har funnet sort materie. punktum. vi aner ikke hva det er, men vi har funnet det.... agurknytt ftw 7681970[/snapback] Jeg foreslår at du holder deg til Se og hør fremover, så slipper du slike unyttige nyheter. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 mmmmm, hvordan vet de at det er mørk materie da, bare fordi det krummer lys? Kan de måle krummingen så nøyaktig som det 3D kartet angav? Og i så fall er det vel lite sansynelig at det kunne være en serie med singulariteter?? Lenke til kommentar
Wildthing Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det regnes med at mørk materie utgjør en betydlig del av universet. Du kan lese en god del om dette hos wikipedia. Jeg trodde at veldig many uttrykk i star trek var bare ord de hadde laget, med duterium f.eks som er et isotop av hydrogen. Det de kaller antimatter er også noe som finnes, og det har blitt laget i CERN hvis jeg husker riktig. Wildthing Lenke til kommentar
Kong-king Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Ja da, dem har laget antimaterie i CERN (samma folka som laget internett !!) Greia er at dem bare klarer å lage et par atomer om gangen og det eksploderer med enn gang.. Du får et hydrogenatom opp i nesten lysets hastighet og så krasjer du det inn i et annet hydrogen atom, da blir det antimaterie. Atom kjernen blir da i motsettning til vanlige atomer negativt ladet og elektronene som ligger i skallene er positivt ladet.. Når det krasjer med vanlige atomer får du et stort smell for å si det sånn.. Et gram antimaterie tilsvarer en Hiroshima hvis jeg ikke husker feil Edit; Blandet sammen sort materie og antimaterie, sorry. Endret 23. januar 2007 av Kong-king Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Det lages faktisk antimaterie nesten daglig på mange sykehus verden over, også i Norge. Dette er ikke sci-fi, men helt normal virkelighet. Redskapen jeg tenker på er de såkalte positron-emisjons-tomografene (PET-scanner). Positroner er antimaterie-varianten av elektroner, og disse blir altså framstilt og brukt for å undersøke pasienter. Men det er ingen store mengder antimaterie som fremstilles på verdensbasis i disse PET-scannerne. http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_Emission_Tomography Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Den wikien var litt vrien gitt.. Er det sånn å forstå at PET-teknologien benyttes i moderne CT-scannere, og dermed også kun omtales som CT? Har vært på en del radiologiske avdelinger og institutter, men nesten aldri hørt uttrykket PET-scanning (unntatt hos dyrlegen ) Endret 21. januar 2007 av frohmage Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) vi har funnet sort materie. punktum. vi aner ikke hva det er, men vi har funnet det... Vi aner ikke hva tyngdekraft/gravitasjon er heller, vi ser og måler virkningen av gravitasjon, men hva det er som får gravitasjon til å fungere og fungere over store avstander det aner vi ikke. Heller ikke tid vet vi helt hva er, men vi opplever daglig virkningen av både gravitasjon og tid, så vi er ikke et øyeblikk i tvil om at dette er reelle fenomener. Nå har man altså påvist at mørk materie eksisterer, selv om man ikke vet hva mørk materie består av. Sånn sett havner mørk materie nå i samme gruppe som gravitasjon og tid, vi vet at det faktisk eksisterer, men vi vet ikke hva det egentlig er. Enda mer mystisk er den såkalte mørke energien. Denne er ikke påvist enda, men kosmologene tror at den muligens må eksistere. De første milliardene av år etter Det store smellet har universet utvidet seg saktere og saktere, inntil for kosmologisk sett forholdsvis nylig. Deretter har universet utvidet seg raskere og raskere, og eneste logiske forklaring på dette må være at det finnes en eller annen energi som overvinner gravitasjonen og sørger for å skyve galaksene fra hverandre. Endret 21. januar 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Kan det vere så enkelte at trykket for mørkt materie er så hoyt i universet at det tvinges til og utvide seg. Og dermed drar resten av universet med seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå