Gå til innhold

Hva slags nett brukes i Japan?

baquero

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

japan skal ha eit GSM 1900 nett, men eg finn ingen

roaming avtaler verken til Telenor eller Netcom.

Så det betyr at det ikkje er mulig å bruke norske simkort, sjølv om telefonene virker på nettet.

Samt at dei har UMTS-linknade nett (MoDoCom eller noko slikt) som er litt lengre framme i teknologien

enn det vi er.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Takk for seriøst svar!

Saken er at jeg skal kjøpe meg ny telefon nå (fordi min forrige ble stjålet). Siden jeg skal til japan lurer jeg derfor på om noen av telefonene som selges her vil være mulig å bruke der. Jeg hadde i utgangspunktet ikke trodd at det ville gå an å bruke telenor/netcom, men det hadde jo vært fint å slippe å kjøpe en ny mobil i japan? :eek:)

Så du er helt sikker på at GSM1900 kan brukes i japan ville det jo være lurt av meg å kjøpe en telefon som hadde dette...

-Baq

Lenke til kommentar

De benytter et CDMA-basert nett i Japan. Det er mulig at GSM 1900 er bygd ut noen steder, men det er iallefall ikke det primære systemet i Japan. Det ser ikke ut til at hverken NetCom eller Telenor Mobil har roamingavtale med noen opperatører i Japan.

Edit:

http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/cou_jp.shtml

Linken over viser hvilke opperatører som er i Japan. Ingen av disse ser ut til å ha GSM.

[ Denne Melding var redigert av: SAA på 2002-11-26 15:19 ]

Lenke til kommentar

Det er mogleg det fins gsm1900 nett i Japan, men du kan ikkje rekne med at det har dekning utover sentrale plassar.

Japan sitt svar på vårt GSM er PDC (Personal Digital Cellular), som i også er TDMA-basert, men ikkje kompatibelt. PDC er det NTT (det nasjonale teleselskapet) som står bak. I-mode kjører og på dette nettet (DoCoMo er eit underselskap av NTT).

Vidare har dei og CDMA, men heller ikkje dette er kompatibelt. Det er KDDI som står bak dette.

Link: http://www.rent-mobile-phone.com/japan/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du til Japan og bli der en stund kan du stikke innom en DoCoMo(som du finner paa hvert eneste gatehjorne) og skaffe deg en rimelig leieavtale paa mobil.

Dette er ikke dyrere enn at du betaler en fix sum til forhandleren i maaneden for aa dekke over ditt bruk (vanlige programmer er f.eks 2000yen - 120kr og 5000yen - 300kr i maaneden).

For dette faar du en helt vanlig japansk mobiltelefon med teknologi langt forbi den vanlige europeiske telefonen.

Husk ogsaa at med en japansk telefon kan du ogsaa skrive e-mail til hvem det maatte vere like enkelt som du skriver en sms (ogsaa til en mye billigere penge, 1 mail = par-tre yen = 10-20 oere.)

Alle DoCoMo-telefonene kan dessuten stilles over til engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...