Manuel Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg satte nylig sammen en ny PC, og i den anledning har jeg støtt på noen problemer som er relatert til kombinasjonen Windows XP og Abit AB9 Pro. Abit AB9 Pro er et Sokkel 775-basert hovedkort. Sammen med dette bruker jeg en Intel Core 2 Duo E6600. Operativsystemet det er snakk om er norsk Windows XP Pro, oppdatert med de nyeste "patchene". For temperaturovervåking, flashing av BIOS og noen andre fancy asiatiske smykker, så bruker Abit et program som de kaller uGuru. Problemet mitt er at uGuru ikke vil vise noe data fra temperatur- og viftesensorer. Feil på sensorene er utelukket, siden disse viser helt "normale" verdier fra BIOS-skjermen. Tilsynelatende så er det umulig å detaljstyre uGuru, så feil "oppsett" kan vel også utelukkes... I tillegg har jeg prøvd Abit EQ, som heller ikke vil vise temperaturen... I tillegg har jeg også problemer med støtte for S3 og suspend aka Suspend-to-RAM og Suspend-to-harddrive. Først og fremst så vil ikke viftene stanse - enda verre er det at maskinen slettes ikke vil "våkne" fra dvale... Nå kan det riktignok være tusen grunner til dette, men jeg velger å tro at det er hovedkortet som er problemet. Jeg har oppdatert til nyeste BIOS-versjon (1.6), og det løste ikke noe annet enn problemer med avslutning av Windows og USB-støtte (!!). I tillegg bruker jeg nyeste versjon av Intel sine chipsett-drivere - onboard-lyd og Silicon Image-kontrolleren er skrudd av i BIOS. Maskinen er ellers stø som et fjell, så jeg vil tro at problemene skyldes buggete BIOS eller rett og slett dårlige drivere. Avslutningsvis vil jeg si at dette er det mest problemfylte hovedkortet jeg har vært borte i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå