Gå til innhold

Ram: Ytelse settings cas2 vs 400 mhz... tja...

rvenes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei...

Har testa litt rundt cas instillinger på ram, og fant ut at Cas har ikke like mye å si i P4 oppsett som i AMD. faktisk meget lite forskjell på 2,5 og 2! Kjør heller høyere Mhz enn å senk cas'n i et P4 system. P4 sammen med DDR400 er koz :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 22:54, skrev Cornel:

Aha... menneh, til spel da? (som til dømes Battlefield 1942, UT23, action quake2, cs, 3dmark 2002 osv)

Lurer på dette her ja!...

Som mad_arab sa, det er veldig vanskelig/umulig å si uten å faktisk prøve. Q3-motoren er et lite unntak her. Den som har koda den, har virkelig peil hva han driver med.

Grunnen er måten den bruker minne på... det er veldig sekvensielt, veldig forutsigbart. Det er ingen plutselige hopp rundt i minnet etter data herfra og derfra og ergo det er veldig stor sjangs for at hver gang cpuen trenger data, så opplever den et page-hit i minnet og latencyen blir drastisk redusert pga dette. Dermed har plutselig den råe overføringshastigheten mest å si... og det er grunnen til at Q3 skalerer så bra med høye cpu-hastigheter og kraftige minneløsninger. Økningen er mye mer lineær enn det vi ser i andre spill.

Men igjen .. det er forskjellig fra spill til spill. Personlig vil jeg heller satsa på CAS2 og 10Mhz mindre enn CAS2,5 eller CAS3. I praktiske programmer så tror jeg du vil se en mye større forskjell (dog ikke i Sandra og 3Dmark... da disse er rimelig urealitiske mtp. minne/latency).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 23:17, skrev zemtex:

Hei...

Har testa litt rundt cas instillinger på ram, og fant ut at Cas har ikke like mye å si i P4 oppsett som i AMD. faktisk meget lite forskjell på 2,5 og 2! Kjør heller høyere Mhz enn å senk cas'n i et P4 system. P4 sammen med DDR400 er koz
:grin:

Kor fant du den siggen der? Frå eit review tenker eg, men kva review? url?

Siggen din blei borte da eg quota deg

Lenke til kommentar

3 ghz og 333 mhz på ram og timing 2-3-3-6 (166 fsb på cpu)

eller

2.7 ghz og 400 mhz på ram og timing by SPD (150 fsb på cpu)

Trur ikkje begge deler går. Cpu er 46 grader IDLE, men den kryper opp til 60 lett ved klokking og load, har boxed kjølern

Lenke til kommentar

På mine systemer setter jeg konsekvent minnet til CAS2 og overklokker det så mye det går. (Fant ut tidligere en gang at det ga mer ytelse enn CAS3 på max hastighet.) Vet ikke helt om det er sikkert at dette gir best resultat, men det er uansett ikke store forskjellene. (neglisjerbart)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...