Gå til innhold

Høytaleranlegg til TG :)

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg og en venn har planlagt å lage ett anlegg til TG i år , og trenger litt hjelp av dere "proffe" ;)

Vi har 2stk 180W Høytalere, og har tenkt å kjøpe noen bass elementer (eller lignende) fra Biltema :hrm: Har også en forsterker. Høytalerene og forsterkeren er kanskje ikke av beste kvalitet, men vi håper da å få litt lyd ut av det.

Det jeg lurte på er om det er noe vi ikke har tenkt på? Er det noe vi må huske?

Ingen av oss er vel egentlig noe gode i dette, så... :ermm:

Det vi har gjort til nå er vel egentlig bare at vi har sjekket at de 2 høytalerene vi har, fungerer med forsterkeren. Og det fungerer fint det. Da mangler vi bare noen flere høytalere :w00t:

Edit : vi har ikke all verdens penger... Så litt rimelige ting hadde vært fint :roll:

Så...Forslag? ideer? Kvin? Tar imot alt :)

Endret av Karlsen91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altsa... Vil tro at det er veldig lite bass i vanlige høytalere ? Derfor jeg tenkte på bass elementer. Men som jeg sa, har veldig lite peiling på dette...

Spørsmålet er egentlig bare om jeg kan kaste sammen masse høytalere, stappe alt inn i forsterkeren, koble den til pcen.. Så kommer det litt lyd? :ermm:

Endret av Karlsen91
Lenke til kommentar
Altsa... Vil tro at det er veldig lite bass i vanlige høytalere ? Derfor jeg tenkte på bass elementer. Men som jeg sa, har veldig lite peiling på dette...

Spørsmålet er egentlig bare om jeg kan kaste sammen masse høytalere, stappe alt inn i forsterkeren, koble den til pcen.. Så kommer det litt lyd?  :ermm:

7679917[/snapback]

Tror ikke du får plass til det i forsterkeren :p

Hvis du skal kjøpe ekstra basser, trenger du kasser og alt som er med der. (delefilter, demping, terminaler)

Lenke til kommentar

Tror det er en sub du er ute etter. Det kan du kjøpe eller bygge selv, men ettersom du sier at du har lite greie på dette så tror jeg det enkleste er å kjøpe en ferdigbygd. :)

Evt putt pengene i et par Cerwin Vega høyttalere. Koster ikke all verden og lager mye dunk dunk.

Lenke til kommentar

Funker det og bruke de to høytalerne som vi har fra før, og legge til 1-2 woofere på ca 200w? vil det "fungere" på en 180W forsterker eller blir det helt dårlig med tanke på lyden? :!:

nub jeg! :ph34r:

edit: hvor mange W bør wooferen/ene være for at det funker på forsterkeren? dumt å kjøpe for mye W i forhold til forsterkeren?

Endret av Icyfice
Lenke til kommentar

En woofer uten kasse er jo bare et element, så det vil ikke lage mye til lyd. Trenger kassevolumet.. Men en passiv sub, altså en kasse med element i men uten forsterker, vil kunne spilles av via en ekstern "vanlig" forsterker, men langt ifra bra løsning da den forsterkeren vil få mye å drive hvis du tenker kjøre et par passive subber og et par høyttalere..

Lenke til kommentar
En woofer uten kasse er jo bare et element, så det vil ikke lage mye til lyd. Trenger kassevolumet.. Men en passiv sub, altså en kasse med element i men uten forsterker, vil kunne spilles av via en ekstern "vanlig" forsterker, men langt ifra bra løsning da den forsterkeren vil få mye å drive hvis du tenker kjøre et par passive subber og et par høyttalere..

7685575[/snapback]

Bruker man et delefilter mellom subkassene og toppkassene er det ikke noe problem.

Blir fungerende som en helt vanlig tre-veishøyttaler.

Hvis toppkassen er to-veis da selvfølgelig.

Lenke til kommentar

forsterkeren får fortsatt like mye last, og langt ifra det jeg anser som en god løsning...

Er det ikke liksågreit å bare kjøpe et par høyttalere som gjør jobben? Et par Cerwin Vega CLS10 - 12 eller 15 vil nok skape bass og lydtrykk så det holder. Og det er vel det som er viktig på TG...

Lenke til kommentar

Om man har bass i en kasse for seg selv, og mellomtone og diskant i en kasse. Eller om man har bass, mellomtone og diskant i samme kasse blir nøyaktig den samme lasten for forsterkeren om man bruker et delefilter.

Plasserer man toppkassen oppå basskassen kan man dele på 2-300 Hz, og det er vanlig i store tre-veis konstruksjoner. En CLS10/12/15 har også store basselementer, og det krever like mye effekt av forsterkeren.

Lenke til kommentar
Om man har bass i en kasse for seg selv, og mellomtone og diskant i en kasse. Eller om man har bass, mellomtone og diskant i samme kasse blir nøyaktig den samme lasten for forsterkeren om man bruker et delefilter.

Plasserer man toppkassen oppå basskassen kan man dele på 2-300 Hz, og det er vanlig i store tre-veis konstruksjoner. En CLS10/12/15 har også store basselementer, og det krever like mye effekt av forsterkeren.

7692952[/snapback]

Ja det er rett, men her er det ikke snakk om det. Her er det snakk om å ha to ekstra basskasser i tillegg til de bassene som sitter i høyttalerne. Og da blir det selvfølgelig en ekstra last for forsterkeren..

Og jeg vedder stumpen min på at et par CV eller no i den klassen er mer lettdreven enn den hjemmesnekra løsningen med biltema elementer.

Lenke til kommentar
Ja det er rett, men her er det ikke snakk om det. Her er det snakk om å ha to ekstra basskasser i tillegg til de bassene som sitter i høyttalerne. Og da blir det selvfølgelig en ekstra last for forsterkeren..

Og jeg vedder stumpen min på at et par CV eller no i den klassen er mer lettdreven enn den hjemmesnekra løsningen med biltema elementer.

7693385[/snapback]

ja, her er det snakk om to ekstra basskasser... Jeg og icyfice har funnet ut at vi tar de to høytalerene han har, pluss ett biltema element. Bygger vel kasse osv selv. Så får vi se hvordan det blir.. Kan hende, hvis vi har penger nok, at vi tar å kjøper noen høytalere også :) får se litt på Cerwin Vega som er anbefalt her.

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Lykke til. Tror dere trenger den.

Skjønner ikke hvorfor dere skal drasse med dere svært anlegg for og plage ræven av folk når dere spiller crappy musikk som rosa helicopter eller no.

Jeg hadde hvertfall blitt rimelig voldelig med dere hadde dere spilt dritt musikk for fult rett forran eller bak meg, enten når jeg prøver og sove eller når jeg eller flere faktisk skal PRØVE og ha det litt gøyt :)

igjen, lykke til .)

Lenke til kommentar

1 slutt og prat om watt , har fint lite med lyd kraft og gjøre

2 bruk google og søkefungsjonen på forumet

3 skaff deg litt knowhow , les litt rundt

4 kommer du på tg med stor lyd rigg så kommer du bare til og bli hatet av alle "naboene" dine

Lenke til kommentar

1. Greit, kan ikke noe om dette.

2. Har prøvd , kanskje ikke hardt nok?

3. Jeg er for lat, spør her isteden ;p Og nå kan jeg faktisk litt mer ;)

4. Blir jo ikke store greia... Og har ikke tenkt å plage andre med drittmusikk.

Men, tror jeg har fått mitt svar... så da kan denne tråden stenges :)

Lenke til kommentar
1. Greit, kan ikke noe om dette.

2. Har prøvd , kanskje ikke hardt nok?

3. Jeg er for lat, spør her isteden ;p Og nå kan jeg faktisk litt mer ;)

4. Blir jo ikke store greia... Og har ikke tenkt å plage andre med drittmusikk.

Men, tror jeg har fått mitt svar... så da kan denne tråden stenges :)

7735936[/snapback]

OK :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...