Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installert Vista, får ikke POST lenger


Anbefalte innlegg

Kjører Vista RTM og har hatt en del problemer, men i dag toppet det seg virkelig.

 

Installert/reparert vista flere ganger grunnet "korrupte" filer, noe som inntreffer relativt hyppig.

 

Prøvde en oppgradering fra XP til Vista, oppdaterte driverne til Nvidia kortet mitt og startet Counter strike source. Spilte i sikkert 10 sekunder før maskinen restartet, og stoppet etter POST med "Intel cpu uCode error", trykk F1 for resume. Gjør dette og får da beskjed om at "the file is possibly corrupt. the file header checksum does not match the computed checksum"

 

Her sitter jeg fast, lurer på om noen har en aldri så liten Vista fix for meg ;)

 

P5W dh deluxe (siste offisielle bios)

Core2Duo E6600

Nvidia GT7900

 

PS: Fikk forresten "blue screen of death" før maskinen restartet

 

Update2: Nå forsvant forrige feilmelding, kom inn til feilmeldingen i oppstarten av Vista, hvor beskjeden er at "winload.exe" er korrupt (en beskjed jeg har fått tidligere også)

 

Når jeg nå prøver å starte på nytt, kommer ikke BIOS bildet frem engang, får bare en blinkende markør oppe i høyre vindu.

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et operativsystem bestemmer ikke om pcen din skal krasje totalt eller ikke, BIOS har 0,- med operativsystemet å gjøre i oppstart

 

Det kan nesten tyde på at noe har blitt fysisk ødelagt hos deg.

 

Har du tatt ut BIOS-batteri i minst 10 sekunder?

7676915[/snapback]

 

 

Var en gradvis prosess, og denne atferden ligner den jeg har hatt tidligere. Leverte da hovedkortet til en databutikk slik at de kunne oppgradere BIOS, og da funket den når jeg reinstallerte hjemme. Maskinen har generelt vært veldig ustabil, og lurer på om det er noen mulighet for at det muligens kan være noe strøm som ledes inn i kabinettet, da jeg her om dagen fikk strøm i meg da jeg tuklet bak pc'en.

 

Hva er en ok metode for å isolere "skruene" hovedkortet skrus fast i når det monteres i kabinettet, kanskje dette kan være veien å gå.

 

Edit: Har den siste tiden hatt litt "buzzing" i høyttalerne, noe som muligens kunne forklares ved at det ikke er "isolert" mellom hovedkortet og kabinettet

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

vel, håper noen kan lese litt gjennom hva jeg har skrevet og muligens komme med noen forslag, kjenner jeg blir litt småfortvila

 

her er en tidligere tråd hvor jeg opplevde samme problemet, men dette ble fikset med en BIOS oppgradering. Men hvis det er slik å skjønne at CLEAR CMOS vil resette bios til forrige bios oppdatering, skal det være 1605 bios eller noe slikt på brikken, som igjen er mer en kompatiblet med C2D.

 

Finnes altså ingen mulighet for at CLEAR CMOS sendte BIOS brikken min tilbake til 0701 BIOS?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628925&hl=

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

clear cmos resetter instillingene, men den forandrer ikke bios versjon.

 

så hvis det er instillingene dine som ikke støtter nåværende cpu, så må du skifte cpu, forandre instillingene, og så skifte tilbake.

 

har hatt masse trøbbel med slikt hos en kamerat. ny bygd pc, og den var helt død.

løsningen var å ta ut sata dvd-brenneren, gjøre en forandring i bios, og så putte den inn igjen.

 

men denne hvite blinkende streken, du er sikker på at den ikke er etter post?

 

ang. det du snakker om å isolere HK fra kabinettet, det er noe jeg ikke kan se for meg som verken ønskelig eller nødvendig, da dette feltet som skruene hviler på er koblet til jord, og også kabinettet er koblet til jord (via psu).

 

men at du får strøm i deg er ikke en god ting, men det er ikke når du har holdt i noe annet?

for det kan godt ha vært det andre du holdt i, og så har du rett og slett ladet deg ut gjennom jordinga i kabinettet.

 

*leif*

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

takk for hurtig svar

 

Viser seg nå at CPU viften er stoppen, fungerer ikke lenger. Kan derfor være rimelig å anta den ikke har fungert på en stund, noe som muligens har resultert i at CPU'en er brent? Vil dette resultere i fravær av POST ( eller alt, får ingen ting opp på skjermen).

 

Fikk som sagt "intel cpu uCode" error sist jeg fikk POST skjermen opp, har ikke hatt liv i PC'en siden da.

 

virker dette rimelig?

Lenke til kommentar

"Intel cpu uCode error" betyr at biosen har problemer med å kjenne igjen cpuen. Ettersom du sier at den har fungert fint før, og at viften ikke har gått, vil jeg tro at cpuen nok har blitt svdd.

 

EDIT: Jeg har vært ute for ødelagt prosessor før, og det eneste du vil få på boot er en sort skjerm, ingen beep codes eller noen ting.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

Fikk som sagt intel cpu uCode error, etterfulgt ev en halvveis fungerende oppstart hvor jeg fikk opp et "smudget" BIOS ikon som senere gikk over i en helt grå skjerm.

 

Etter dette har alt vært svart, men maskinen "starter" i form av at komponenter får strøm, dvs vifter starter og et lite knitter i hdd.

 

Hvis viften stoppet (er bare cpu vifta som ikke fungerer), som igjen har resultert i at CPU er brent, gir dette meg grunnlag for RMA på begge komponentene, eller bare vifta? Begge er kjøpt hos www.shg.no.

 

Har i tillegg RAM som har feil, da jeg tidligere har kjørt MEM-test, men feilene er ikke så alvorlige at jeg ikke har fått brukt maskinen tidligere.

 

Lurer derfor på om dere mener jeg har belegg for RMA på både vifte, cpu og ram, alt kjøpt hos shg for 5 mnd siden.

 

mvh

kjetil heggelund

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...