hrambjor Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Hei Sikkert flere som kommer til å irritere seg over mine spørsmål og be meg om å søke etter svar på forumet. Vel det har jeg allerede gjort, og jeg har lært mye. Men fortsatt klarer jeg ikke helt å orientere meg i jungelen av objektiver og forskjellige bruksområder. Jeg har vurdert en rekke forskjellige kamerahus (d80, d200, 350d, 400d) men har klart å bestemme meg for pentax k10d. Har skjønt at det er lite som skiller kvaliteten på bildene fra disse kameraene og at det er objektivet som setter begrensingene. Det som faktisk tippet valget av hus var at K10D er vann og støv sikkert og virker enklere å bruke enn d200. Nå over til objektiv: Jeg blir straks pappa så det kommer til å bli tatt en del bilder innendørs. Jeg har hund og er mye på tur, hender at vi overnatter i fjellet også, så det vil bli tatt en del utsiktsbilder, samt av blomster etc. Har også båt så jeg er mye på sjøen i allslags vær. Ønsker i utgangspunktet ikke en haug med objektiver, men har skjønt (etter å ha lest på div forum) at det er umulig å få alt i ett og samme objektiv. Det jeg lurer på er å kjøpe smc PENTAX DA 50-200mm f:4.0-5.6 ED og eventuelt smc PENTAX DA 16-45mm f:4.0 ED AL dette er objektiver jeg ser er anbefalt på sidene her. Kan eventuelt noen anbefale faste objektiver, holder det kanskje å kjøpe smc PENTAX 50mm f:1.4 til å begynne med Har også lest at det kommer noen nye objektiver i mars? som også skal tåle vann og støv, det hadde jo vært genialt med objektiver som tåler litt skitt, men dersom disse koster det dobbelte så er det kanskje ikke så aktuelt uansett. Er litt utstyrs freak, og kommer ikke til å bli fornøyd før jeg har det optimale. Ønsker ikke å måtte bytte objektiver etter ei uke Har allerede bestilt boken Digital fotografi i praksis Lest artikkelen Digital photography from 20,000feet og Digital SLR buyers guide. (skjønner ikke alt, men jeg lærer ) Noen som har forslag (ikke si les videre på forumet) Endret 8. januar 2007 av hrambjor Lenke til kommentar
antros Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Det jeg lurer på er å kjøpe smc PENTAX DA 50-200mm f:4.0-5.6 ED og eventuelt smc PENTAX DA 16-45mm f:4.0 ED AL dette er objektiver jeg ser er anbefalt på sidene her. Kan eventuelt noen anbefale faste objektiver, holder det kanskje å kjøpe smc PENTAX 50mm f:1.4 til å begynne med Har også lest at det kommer noen nye objektiver i mars? som også skal tåle vann og støv, det hadde jo vært genialt med objektiver som tåler litt skitt, men dersom disse koster det dobbelte så er det kanskje ikke så aktuelt uansett. 16-45 objektivet er et godt objektiv til prisen, men det har en irriterende egenskap og det er at det er lengst når det er på 16mm. Dette medfører at objektivet kaster skygge hvis du bruker den innebygde blitzen på kameraet. Bortsett fra dette er objektivet skarpt, godt korrigert og godt i motlys. 50mm 1.4 er et flott pappaobjektiv. Perfekt til å ta bilder i innendørs belysning. Husk at dette egentlig er et kort teleobjektiv med APS brikker og derfor egner seg godt til portretter etc, men ikke så godt hvis du skal ha med mer av omgivelsene. Da kan kanskje SMC Pentax FA 35mm 1:2 være noe. Dette tilsvarer et normalobjektiv. 50-200mm er et greit teleobjektiv, men det er ikke et objektiv jeg har brukt mye. Bruker ikke tele så mye. Er litt utstyrs freak, og kommer ikke til å bli fornøyd før jeg har det optimale. Ønsker ikke å måtte bytte objektiver etter ei uke I så fall bør du kanskje vente på DA* objektivene som kommer i mars, men disse blir ikke billige! Du kan jo kjøpe det billigste kitobjektivet i mellomtiden for å ha noe å bruke for så å selge dette når du kjøper nytt. Tror ikke du taper mye på dette. Ellers kan jeg anbefale SMC FA 31mm 1:1.8 Limited og SMC FA 77mm 1:1.8 Limited. Ikke billige, men utmerket kvalitet Lenke til kommentar
hrambjor Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Hvordan er det med objektiver fra andre produsenter, passer de? Lenke til kommentar
antros Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvordan er det med objektiver fra andre produsenter, passer de? 7678910[/snapback] Jeg driver og prøver ut et Sigma 17-70mm for tiden. Inntrykket så langt er at det ikke mangler skarphet i forhold til Pentax sin 16-45, men at det ikke er like godt korrigert. Hvis jeg blir fornøyd med dette vil det nok erstatte 16-45 og 50-200 som feriezoom på grunn av at zoomområdet er omtrent optimalt for mitt bruk. Lenke til kommentar
hrambjor Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Kanskje like greit å vente til du og de andre eierne av K10D har testet noen kombinasjoner. Har også kjøpt videokamera Sony HDR-HC1 HDV som jeg sikkert klarer å trøye meg med i noen mnd fremover Lenke til kommentar
to-vid Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Har nettop fått mitt K10D med 16-45 objektiv. Har bare tatt noen testbilder foreløpig og har ikke noe å sammenligne med. Har også bestillt en smc P FA 50mm f/1.4. Denne linsa har fått mye skryt. Spesielt her på dette forumet hvis du søker litt rundt. pentaxforums.com Denne er ikke i produksjon lenger og er stort sett utsolgt i utlandet. Ser ut som det fortsatt finnes nye eksemplarer i Norge. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvordan er det med objektiver fra andre produsenter, passer de? 7678910[/snapback] Hei Har en Tamron 28-75/2.8 Di som eg er godt fornøgd med, skarp over heile zoomområdet på største blender. Litt soft på 75/2.8 men OK. Zoomområde passer fint til familefotografering, men kunne godt ha vore litt lengre ned på 20 tallet til naturfotografering, og gruppebilder innadørs. Denne linsa har gjort det utrulig bra i tester, i forskjellige magasiner og nettsteder. Sjå på Photozone.de Har sjølv testa den opp mot FA 50/1.4 og den er ikkje mykje dårligere. Like skarp i mitten, men litt mer uskarp i kantane. Eg har suplert den vidaste enden med en DA 12-24/4, eit kjempeobjektiv, men litt dyrt. Eit råd til Sigma og Tamron objektiver, det er varierande kvalitet frå linse til linse, så eg anbefaler at du prøver linsa før du kjøper.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå