Kenny McCormick Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei Jeg var egentlig bestemt på å jobbe i butikkbransjen, men jeg har alltid hatt en liten drøm om å bli lastebilsjåfør. Jeg har fullført gk salg og service og er nå halvferdig med vk1 salg og service. Lurer kansje på å ta et halvårig yrkessjåførkurs, men for å komme inn der må man være 21 år, dvs at det er 4 år til jeg kan søke der. Derfor lurer jeg på å bare ta fagbrevet innen butikkfaget siden det kan være godt å ha noe å falle tilbake på hvis jeg skulle bli lei av å kjøre lastebil. Regner også med å ta et år med førstegangstjeneste etter på dette slik at jeg da er 21. Dette blei masse skriving så det er vel på tide å komme til spørsmålet Er det veldig rart å gjøre det på denne måten? Er det mange som tar fagbrev innenfor en ting, men jobber med noe helt annet? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Sjefen min er troppsjef på en militær base og har fagbrev som rørlegger. NK tropp har fagbrev som båtbygger, men det har ingenting med jobben å gjøre. Har selv fullført GK og VK1 Salg og service og har snart fagbrev som vekter. Vurderte å ta fagbrev i butikk, men etter å ha vært utplassert på Europris noen uker fant jeg ut at det var et helt forferdelig yrke. Har uansett ikke lyst til å sitte bak disken på Obs hele livet mitt. Securitas har fine karieremuligheter, men har neppe tenkt å fortsette som vekter etter jeg har fått fagbrevet, men heller søke noe annet fordi fagbrevet mitt teller i positiv retning for det jeg skal søke senere. F. eks videre utdanning i forsvaret eller politi. Da teller fagbrevet svært mye for å komme inn på det jeg søker. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Dette er en grunn til at folk er for unge når de må velge studie rettning. De skifter ofte meninger. Man får ikke fagbrev i et annet fag uten at man har 2 eksamenskarakterer og bestått GK og VK1. Eller realfag vurdert og godkjent 5 års praksis i faget. Så du må vel rett og slett finne deg i å gå kurs. I form av skole. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Kan samtidig føye med at jeg kjenner flere kokker som heller har valgt å jobbe som vekter. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) takk for svarene Endret 22. januar 2007 av Lazy_Boy Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 må kunne masse mekking for å kjøre lastebil? har ikke mekka sånn kjempe masse for å si det sånn Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 må kunne masse mekking for å kjøre lastebil?har ikke mekka sånn kjempe masse for å si det sånn 7776910[/snapback] Man må ikke, men det er kanskje en fordel. Uansett, man lærer masse etterhvert, da spesielt å mekke. Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 må kunne masse mekking for å kjøre lastebil?har ikke mekka sånn kjempe masse for å si det sånn 7776910[/snapback] Man må ikke, men det er kanskje en fordel. Uansett, man lærer masse etterhvert, da spesielt å mekke. 7778813[/snapback] dummeste jeg har hørt mekke på en lastebil når man bare er sjåfør? mekke på en bil skal en mekaniker gjøre ,ikke lastebilsjåføren!!! tviler på at noen lastebilsjåfører mekke på bilen selv.eller har peilling engang... Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Nei, men man må vel kunne skifte dekk og sånn, var det jeg mente Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Nei, men man må vel kunne skifte dekk og sånn, var det jeg mente 7865314[/snapback] skifte dekk på lastebil?? trudde man gjorde dette på verksted. kan umulig være mer vanskelig enn å skifte en vanlig bildekk Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 kan godt hende det Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 jeg går vk1 allmen nå. kan jeg bli lastebilsjåfør hvis jeg tar kurs osv etter ferdig allmen og kanskje militæret? Lenke til kommentar
Boosti Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Man må ikke kunne mekke for og kjøre lastebil, men det er jo så klart et stort pluss. Da erfaring er nesten viktigere en utdanning i detta yrket. Og det er greit om man kan litt vist man får stopp langs veien. Man trenger ikke no utdanning for og kunne kjøre lastebil, men man får så klart litt bedre betalt med fagbrev. Men det er ikke mange kroner forskjell. Jeg begynnte selv og kjøre varetransport med varebil, og går nå videre over til c1. Så jeg jobber meg opp over, og jobber meg opp erfaring. Har planer om og ta lappen på stor bil inne noen få år. Og er nå allerede lovet jobb så fort jeg får lappen på stor bil... Og begynne inne sjåfør yrke er nok ikke så domt. Da det er stor etterspørsel og godt betalte jobber nå. Flere og flere må ta inne polakker nå, da det er ikke finnes nok norske sjåfører. Endret 5. februar 2007 av Boosti Lenke til kommentar
222222 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Man må ikke kunne mekke for og kjøre lastebil, men det er jo så klart et stort pluss. Da erfaring er nesten viktigere en utdanning i detta yrket. Og det er greit om man kan litt vist man får stopp langs veien. Man trenger ikke no utdanning for og kunne kjøre lastebil, men man får så klart litt bedre betalt med fagbrev. Men det er ikke mange kroner forskjell. Jeg begynnte selv og kjøre varetransport med varebil, og går nå videre over til c1. Så jeg jobber meg opp over, og jobber meg opp erfaring. Har planer om og ta lappen på stor bil inne noen få år. Og er nå allerede lovet jobb så fort jeg får lappen på stor bil... Og begynne inne sjåfør yrke er nok ikke så domt. Da det er stor etterspørsel og godt betalte jobber nå. Flere og flere må ta inne polakker nå, da det er ikke finnes nok norske sjåfører. 7880676[/snapback] Endret 9. mars 2007 av 222222 Lenke til kommentar
Boosti Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) hvor kan jeg ta lastebillapen gratis? 7881430[/snapback] Når jeg var i prat med aetat (nå nav) var det mulig og få lastebil lappen av dem. Men bare vist man var garantert jobb etter på....På kurset jeg gikk på var det tre av fem som søkte og fikk lappen av dem. Eller så må du gjøre som meg, betale alt selv.....liten lastebil koster mellom 10 og 15000kr.... jeg går vk1 allmen nå. kan jeg bli lastebilsjåfør hvis jeg tar kurs osv etter ferdig allmen og kanskje militæret? Man kan få lastebillappen i militæret nesten gratis Endret 6. februar 2007 av Boosti Lenke til kommentar
Boosti Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Er det veldig rart å gjøre det på denne måten?Er det mange som tar fagbrev innenfor en ting, men jobber med noe helt annet? nei..det er ikke rart. Det er alltids greit og ha noen og falle tilbake på. Jer er selv egentelig utdanna som bilmekanikker, men fant ut etter på at jeg heller ville jobber som sjåfør. Men skulle jeg gå lei eller ville ha en forandring, kan jeg alltid begynne som bilmekanikker igjen. Endret 6. februar 2007 av Boosti Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 ja, sånn jeg tenkte også, alltid greit å ha noe å falle tilbake på Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Er ikke så dumt å ta ett annet fagbev , bare en fordel å ha mest mulig utdanning. Salg og lastebil kan fakta kombiners er noen firmar som har lastebiler som salgsbiler hvis det er noe en kan tenke seg. Iskrem,blomster engro bransjene er noen av de som driver med dette. Behøver ikke kunne skru for å kjøre lastebil i dag, bilene har blitt så avanserte att det er veldig lite en kan gjøre selv. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Siden min far er lastebil sjåfør føler jeg meg nesten pliktig til å svare på dette. Dette med mekking på bilen sin er ikke nødvendig i det HELE tatt, det mest avanserte min far har gjort på sin bil er å skifte sikringer, disse lå i dash bordet som man bare måtte åpne. Min far tjener mye for å ikke ha noe utdanning i det hele tatt, nesten. Men samtidig må du huske på at vis du er selvstendig næringsdrivendesom min far, så er det diverse utgifter også som lån, drivstoff, forsikring, reperasjoner(ofte et stort problem når bilene blir eldre). Min far hadde bilen sin på verksted annenhver måned før han kjøpte ny, og det er ikke snakk om småregninger heller. Endret 8. februar 2007 av Mott Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) så alt jeg trenger å lære meg er å bytte sikringer men hvordan er arbeidstidene da? bor rett ved en europaveg, ser stadig sjåfører som begynner å kjøre klokkka 10-11 om kvelden Endret 9. februar 2007 av Lazy_Boy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå