Nitromarsjipan Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei, jeg sitter her på en noenlunde grei PC, som jeg har bestemt å oppgradere. Kortfattet er spesifikasjonene 3GHz P4, 512MB RAM, r9800Pro og to trege 160GB disker med 2MB cache. Jeg har besluttet å ikke kjøpe ny datamaskin, tross i at nykjøp kan gi bedre ytelse over lenger tid per krone, siden jeg snart skal i militæret. Datamaskinen bruker jeg som regel til spilling, gjerne med nettleser og ymse småprogrammer åpne i bakgrunnen. Til relativt tunge spill nytter det ikke med programmer i bakgrunnen, og lasting av brett i spill, samt oppstart, tar evigheter. For å bedre dette vil jeg oppgradere minnet, kjøpe raske disker og ta med et bedre skjermkort (AGP). Jeg kan tenke meg å kjøpe 1GB minne, kansje to gig hvis dette vil være mye raskere til mitt bruk. Skjermkortet blir et AGP skjermkort til mellom 1900kr og 2500kr, altså et X1950 Pro- eller et 7800GS-kort. Det er disksystemet jeg har sliter litt å bestemme meg for. Jeg bruker maks 3000kr på disker, gjerne litt mindre. Hovedkortet har tilkobling for SATA, men disse vises ikke i enhetsbehandlingen. Dessuten har jeg flere U160 SCSI-kontrollere liggende (Adaptec 29160, ikke RAID), derfor lurer jeg på om jeg bør kjøpe SCSI-disker. Jeg ser for meg å kjøpe to av disse: Hitatchi 36GB 15K 16MB U320, hvor den ene skal være systemdisk, og den andre holder sidevekslingsfilen og spillfiler. Under spilling håper jeg at alle data til spillbruk får plass i minnet, slik at den andre disken ikke trenger å kopiere internt. Hva synes dere om dette oppsettet, er det noe jeg kan gjøre annerledes for at det skal bli bedre, gitt at jeg ikke liker å vente? Lenke til kommentar
peiper Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Hei, jeg sitter her på en noenlunde grei PC, som jeg har bestemt å oppgradere. Kortfattet er spesifikasjonene 3GHz P4, 512MB RAM, r9800Pro og to trege 160GB disker med 2MB cache. Jeg har besluttet å ikke kjøpe ny datamaskin, tross i at nykjøp kan gi bedre ytelse over lenger tid per krone, siden jeg snart skal i militæret. Datamaskinen bruker jeg som regel til spilling, gjerne med nettleser og ymse småprogrammer åpne i bakgrunnen. Til relativt tunge spill nytter det ikke med programmer i bakgrunnen, og lasting av brett i spill, samt oppstart, tar evigheter. For å bedre dette vil jeg oppgradere minnet, kjøpe raske disker og ta med et bedre skjermkort (AGP). Jeg kan tenke meg å kjøpe 1GB minne, kansje to gig hvis dette vil være mye raskere til mitt bruk. Skjermkortet blir et AGP skjermkort til mellom 1900kr og 2500kr, altså et X1950 Pro- eller et 7800GS-kort. Det er disksystemet jeg har sliter litt å bestemme meg for. Jeg bruker maks 3000kr på disker, gjerne litt mindre. Hovedkortet har tilkobling for SATA, men disse vises ikke i enhetsbehandlingen. Dessuten har jeg flere U160 SCSI-kontrollere liggende (Adaptec 29160, ikke RAID), derfor lurer jeg på om jeg bør kjøpe SCSI-disker. Jeg ser for meg å kjøpe to av disse: Hitatchi 36GB 15K 16MB U320, hvor den ene skal være systemdisk, og den andre holder sidevekslingsfilen og spillfiler. Under spilling håper jeg at alle data til spillbruk får plass i minnet, slik at den andre disken ikke trenger å kopiere internt. Hva synes dere om dette oppsettet, er det noe jeg kan gjøre annerledes for at det skal bli bedre, gitt at jeg ikke liker å vente? 7675600[/snapback] X1950pro er beste valget for skjermkort. Billigere og bedre enn 7800GS. Minimum 1GB minne ekstra blir bra. Det diskopplegget er jeg mer i tvil om. Relativt dyre de SCSI diskene. De kan selvfølgelig brukes i en ny maskin etter militæret, så helt bortkastet er det nok ikke. Så lenge de ikke skal brukes i raid, vil ikke PCI bussen sinke dem heller. Hvis du kunne lånt deg en SATA disk for å teste SATA kontrolleren din, ville jeg heller anbefalt en god SATA disk til systemet og spillene. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Ok, da blir det 1GB ram og r1950Pro. Fant ut i noen manualen til HK, som ikke var veldig lett å få tak i, at jeg kan bruke SATA-tilkoblingene. Dog kan man ikke bruke alle IDE-kanalene, samtidig med at SATA-diskene er bootbare (se side 65 i manualen). Dermed blir jeg nødt til å velge mellom enten to dyre SCSI-disker, eller to WD raptor (eller lignende) i tillegg til en IDE- eller SATA-kontroller (2600kr mot 1900kr). Kan hende jeg 'kulern' og klarer meg med en enkelt disk, i det tilfellet en WD Raptor. (legger spill + cache på denne) Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå