Gå til innhold

Hva er beste idle modus for LCD skjerm?

Troxx

Anbefalte innlegg

LCD skjermer har bakgrunnsbelysning. Er det da best med hvit skrivebordsfarge eller er det som for CRT sort?

Tanken min er vel at hvit egentlig er best siden lyset da slipper mest mulig gjennom, og dermed ikke belaster pikslene så mye.

Sort bakgrunn må vel blokkere alt lys, og dermed føre til høyere varme inne i skjermen, og en viss slitasje på pikslene.

For CRT skjermer er det vel sort som er best, siden elektronstrålen "kuttes".

Oppklaring etterlyses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At blokkering av lyset skulle medføre høyere temperatur, antar jeg er så utrolig minimalt at det kun kan måles på de mest avanserte laboratorier i verden. Skulle altså ikke være noe å bry seg om. Varmen ligger ikke i det synlige lyset.

Lenke til kommentar

Hårek:

Mulig det gir minimal effekt, men hvis man blokkerer lyset må det jo til slutt bli absorbert inni skjermen, og da ommdannet til varme.

I praksis tror jeg dette har minimalt å si, og på skjermer med dynamisk kontrast vil nok sort være det beste igjen.

Lenke til kommentar

Innen projektorer kan temperaturen øke betraktelig ved full blokkering. Dette er observerbart på f.eks. Panasonic PT-AE700, ettersom jeg driver og eksperimenterer med en "hushbox" til projektoren og trenger tid til å finjustere vifter og kjøling. Temperaturen avhenger ikke nødendigvis bare av omgivelser, men også av film. Litt interessant.

Men, som sagt, dette er en projektor med iris som struper inn lyset ved mørke i tillegg til LCD blokkering, så dette er nok mer ekstremt enn på en LCD skjerm :)

Lenke til kommentar

Troxx:

Sa jeg ikke at det nok kunne være en effekt, men at den sannsynligvis var minimal?

Hvis maskinen står for lenge stille vil jo skjermen uansett gå i dvale eller noe, lenge før det skader.

Flere aspekter du kan tenke på er at ved hvit farge er det mest spenning i cellene, noe som sikkert også sliter en del på de.

Til sist eksisterer det faktisk innbrenning på LCD; selv om det ikke er problematisk for de fleste, men dette vil nok også bli værre av hvitt enn sort.

Har du dynamisk kontrast på skjermen vil også baklyset fort bli nedjustert, noe som minsker varmen mye mer, og nok gir en god del mindre slitasje.

Men igjen, vil dette være serlig viktig?

Lenke til kommentar

Støtter det :yes:

Jeg sjekket med UPS på mine egne skjermer for interessens skyld, og strømforbruket ved sort skjerm og lav kontrast på skjerm VS hvit bakgrunn på skrivebord og full kontrast på skjerm var ikke målbar (og dette var med 2 20" LCD skjermer). Av erfaring vet jeg at begge skjermer blir varme spesielt i hjørnene oppe til høyre og venstre uansett hvilkne farger jeg bruker, så ...vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at det er lite som slår vanlig strømsparing på skjerm (standby) :)

EDIT: Skal gjøre en liten test...har et digitalt termometer jeg kan klistre på en av skjermflatene. Ikke helt vitenskapelig, men skal teste 30 minutter med hvit og full kontrast, og deretter 30 minutter med sort.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har nå fullført testen, og svært lite spennende egentlig:

30min hvit bakgrunn full kontrast: 30.5'C LCD panel øverst til venstre / 18.9'C romtemperatur

30min sort bakgrunn full kontrast: 32.7'C LCD panel øverst til venstre / 18.9'C romtemperatur

30min hvit bakgrunn full kontrast: 33.9'C LCD panel øverst til venstre / 19.1'C romtemperatur

30min sort bakgrunn full kontrast: 33.1'C LCD panel øverst til venstre / 18.7'C romtemperatur

På min skjerm har dette heller lite å si. Ikke så fryktelig spennende med andre ord :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...