Gå til innhold

Hjelp til å velge ett videokamera.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker på å kjøpe meg ett videokamera, men innser min begrensede kunnskap på området og ber derfor om litt hjelp.

Vet ikke forskjellen på mini-DV, harddisc, DVD-kamera osv osv.

Kameraet skal brukes mest til å filme idrett(mye bevegelse), dans, og også endel "vanlig" fritidsfilming. Jeg ønsker også å kunne redigere filmene, og det er fint om det følger med ett redigeringsprogram som er bra, evt om noen kan anbefale ett? Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg ønsker å kunne legge inn og redigere filmene inne på min pc(som er ganske ny)...går dette med alle kameraer man kjøper nå til dags?

Er ikke sånn superteknisk anlagt så det er greit om det er lett å bruke. Kan jo lese bruksanvisning da, men det jeg mener er at jeg ikke har behov for masse avanserte innstillinger og duppeditter. En bra zoom er viktig da.

Jeg tenker meg i prisklassen 5000 kr. Er jeg helt på jordet da? driver og titter litt på tester som er gjort også. Noen som har noen kommentarer eller erfaringer med Panasonic NV-GS280?

På forhånd, tusen takk for hjelp.

Endret av Sessan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt:

Mini-DV er det beste formatet kvalitetsmessig.

Mini-DV er det beste formatet bruksmessig om du skal redigere på PC.

Panasonic GS280 er blant de beste (DET beste?) kameraet i denne prisklassen.

Det følger sjeldent med noen særlige bra redigeringsprogram. Kjøp f.eks Adobe Premiere Elements og en firewirekabel samtidig som du kjøper kameraet, så er det veldig plug and play (hvis du ikke har firewireinngang på PC'n din, må du kjøpe dette også).

Søk på forumet etter de forskjellige formatene (mini-DV, DVD-kamera og harddiskkamera), så er det diskutert mange ganger.

Lenke til kommentar

Les tester og du finner fort ut at hdd kamera ikke holder god kvalitet.

På kamera med båd, ligger bildene ukomprimert på tapen med ca 25 bilder i sekundet.

HDD kamera komprimerer til harddisk i mpg 2/4 og bildene blir derfor dårligere.

Skal man redigere en del er bånd fortsatt det beste.

Lenke til kommentar
Les tester og du finner fort ut at hdd kamera ikke holder god kvalitet.

På kamera med båd, ligger bildene ukomprimert på tapen med ca 25 bilder i sekundet.

HDD kamera komprimerer til harddisk i mpg 2/4 og bildene blir derfor dårligere.

Skal man redigere en del er bånd fortsatt det beste.

7679343[/snapback]

Tror ikke mitt kamera komprimerer. Er veldig god kvalitet i hvertfall.

Lenke til kommentar

Tru meg, det komprimerer, og mykje meir enn DV. Du hadde ikkje fått plass til veldig mange minutt ukomprimert video på disken.

Når det er sagt, DV er ikkje heilt ukomprimert det heller, men kompresjonen er mykje mindre og gjort på ein annan måte, som gjer det enklare for redigeringsprogram å behandle videoen.

Forskjellen ligg i at DV-video er komprimert bilete for bilete, medan MPEG2/4 er komprimert i grupper på opptil 15 bilete, der berre eit par av bileta er lagra i si heilheit. Bileta mellom lagrer endringane som vert gjort. Dette er flott for distribusjon, men mindre flott for redigering.

Lenke til kommentar
HDD er i hvertfall mye lettere å overføre en mini-DV.

Ja, men du kan møte på problemer med redigering, som gjør at videoen må konverteres til avi filer før du kan gjøre noe vettugt (tar laaang tid). Avhengig av program så klart. Ellers kan du ikke f.eks bare bytte harddisk når den blir full, du må være mer forsiktig med slag, du må overføre videoen til dvd for å ha den lagret (mini-DV kan lagres som et eget medium mens harddisken blir full) og så videre...

Kvaliteten har andre snakket om...

Lenke til kommentar
HDD er i hvertfall mye lettere å overføre en mini-DV.

Ja, men du kan møte på problemer med redigering, som gjør at videoen må konverteres til avi filer før du kan gjøre noe vettugt (tar laaang tid). Avhengig av program så klart. Ellers kan du ikke f.eks bare bytte harddisk når den blir full, du må være mer forsiktig med slag, du må overføre videoen til dvd for å ha den lagret (mini-DV kan lagres som et eget medium mens harddisken blir full) og så videre...

Kvaliteten har andre snakket om...

7692880[/snapback]

Det blir som mp3 spiller og mini disc... :hmm:

Lenke til kommentar
Det blir som mp3 spiller og mini disc... :hmm:
Bortsett fra at du vanligvis ikke bruker disse til opptak av lyd, men mer som et medium du har med deg for å høre på musikk. Og musikk tar så mye mindre plass enn video, at om du har 60GB harddisk, så har du antakeligvis hele musikksamlingen din på disken, og fortsatt masse plass igjen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...