Gå til innhold

Ny prosesor og skifting uten at noe blir ødelagdt?

tfw

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny prosessor. skal IKKE klokkes. p.g.a garanti og slikt.

jeg har en dell dimension 9150.

CPU som står i maskinen nå:

og det står en Intel Pentium D 820. 2.8 GHz.

Socket 775 LGA

RAM som står i maskinen nå 4 stk 512 mb DDR2 ram: altså 2 gb ram.

har 4 ram porter.

så lurte jeg på om jeg kan bytte ut en ram brikke på 512 med en på 1024?

og jeg må ha DDR2 ram da. hvilken birkke må jeg kjøpe, noe spesielt navn?

men hvordan finner jeg ut hvor mye ram jeg kan ha på hovedkortet?

og jeg vil ha en AMD. synes ikke intel er det beste. har hørt at AMD skal være raskere. og bedre levetid? men vet ikke om det stemmer.

så jeg lurer på hvilken prossesor jeg kan kjøpe?

i tilleg har jeg et Nvidia 7900 GS.

bra nokk skjermkort.

jeg kjører ganske mange heavy spill da.

som gta. far cry. fifa,oblivion,ned for speed carbon. halo. og counter strike. har flere.

men disse spillene bruker jeg å ha instalert samtidig på maskinen. har stor harddisk.

og hvordan er det med bytting av prosessor?

inside.jpg

bildet fant jeg på nettet. men alle ser CPU'en?

det er en svær helvetes kasse. kaller jeg det. hehe hvordan bilir det hviss jeg tar den bort? er det det so mer CPU'en?

eller er den innenof den "kassa"/vifta?

takker for hjelp og svar.

helst ikke spam ihjel

takker =)

Endret av tfw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, i og med at du har s 775 er det Intel som gjelder... da ville jeg ha funnet ut hva slags hk du har (bruk everest el) og google etter det for å se om det støtter core 2 duo prosessorer, isåfall er nok 6400 det mest naturlige valget, eller kanskje 6300... hvis du finner info om hket står det samtidig om hvor mye ram du kan ha ;) lykke til

Lenke til kommentar
hei, i og med at du har s 775 er det Intel som gjelder... da ville jeg ha funnet ut hva slags hk du har (bruk everest el) og google etter det for å se om det støtter core 2 duo prosessorer, isåfall er nok 6400 det mest naturlige valget, eller kanskje 6300... hvis du finner info om hket står det samtidig om hvor mye ram du kan ha ;) lykke til

7675442[/snapback]

Sier dette deg noe mere? :blush:

CPUz

post-114170-1168284838_thumb.jpg

post-114170-1168284868_thumb.jpg

post-114170-1168284879_thumb.jpg

post-114170-1168284894_thumb.jpg

post-114170-1168284911_thumb.jpg

post-114170-1168284932_thumb.jpg

post-114170-1168284962_thumb.jpg

Endret av tfw
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

7675442[/snapback]

Sier dette deg noe mere? :blush:

CPUz

7675587[/snapback]

Det sier ganske mye, og ifølge intel selv så skal chipsettet støtte C2D (core 2 duo) :)link til chipset

(scroll ned til du ser stedet der det står: "1066/800/533 MHz System Bus" og se til høyre for den)

Men jeg lurer på en ting: hvis du ikke vil miste garantien, hvorfor bytter du da cpu? Du mister garantien da...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på garantien til den NYE cpu'er jeg kjøper

garantien på maskinen har jeg mistet for lenge siden.

har satt i ny harddisk bytta til en bedre kortleser.

kjøøp nytt nettverkskort(det som er på hovedkortet røska jeg ut ledninga og ødela inmaten på)

kjøpte nytt lydkort og kjøpte trådløs kort.

sååeh jeg tipper garantien er borte. pg det er for lite vifter i maskinen. den går varm.

så jeg har av sidedøra.

skjermkortet lå en gang på 80 grander :S :O :O

da slo pc'n seg av :roll:

må få satt mere vifter :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis ikke maskina er veldig ny, kjøpt i den postconorianske tiden, er det liten sjanse for at hovedkortet ditt støtter Core 2. I og med at du har en ferdigbyfgd maskin, atpåtil Dell, er det liten sjanse for at den har et hippt brikkesett som støtter Core 2 med mindre den allereda har en installert.

Det er ikke mulig å bruke AMDer på LGA775, ikke er de noe særlig bedre enn Intel heller. Forskjellene er marignale. Ytelsestronen har Intel med Core 2, men den blir nok snart tatt over av AMD igjen med K8L. så komemr Intel med Kentsfield for alvor, og så er det de som leder igjen... sånn fortsetter det bare. når det gjelder levetid hvil prosessoren holde lenge, veldig lenge, etter at den er helt utdatert, med mindre du overvolder og/eller underkjøler den.

Sjekk med programmet CPUz hvilket brikkesett du har. Jeg tipper i945 eller i955. I begge tilfeller er ikke Core 2 noe alternativ, og da må du nok gå for en Pentium, da helst en kraftidere Pentium D. Tenker meg noe i 900-serien, kanskje 945 eller 950. 960 hvis du vil fleske til litt.

Normalt ville jeg sagt at du kunne bytta ovedkort også for å kunne bruke core 2 som er bedre og ikke så mye dyrere. Men siden du har en føkk ATX-Dell så er det tydeligvis umulig. Å bytte prosessor i den der ser ikke så veldig lett ut. Prøv å demontere ducten over CPU-kjøleren (det er den store svarte plastjævelskapen som det er ruta en IDE-kabel på. Se så hva du finner under. Antakeligvis finner du masse aluminium, og under der igjen er prosessoren (tattarata). Finn ut hvordan kjøleren er festa, og prøv å se om den kan demonteres. Hvis den kan det kan du kjøpe en ny CPU, ta av kjøleribba, og så åpne det dekselet som holder den gamle prosessorn på plass. Det gjør du ved å ta tak i den håndtaksdingsen og dytte forsiktig ned mens du vrir den nedover mod bunnen av kassa. Slipp den etter å ha rotert den omtreng 40 grader, da skal lokket rundt PCUen være løst. løft den gamle prosessoren opp og monter den nye etter instruksjonene som følger med. Pass på å ta på kjøpelasta, denne må kjøpes separat. Rens bunnen på kjøleren, og sett den på igjen. Det burde være det.

-G.G.

PS: ignorer eventuelle skrivefeil, jeg er trøtt

EDIT: å faen, her var det mange før meg gitt....

Ny EDIT: noen 945-brikkesett KAN støtte Core 2, når jeg får tenkt meg om. Men dobbelsjekk det grundig.

Gir meg ikke, nok en EDIT: du kan nok bytte ut en 512-brukke, men om det er verdt det tviler jeg på. Koster penger, dessuten mister du Dual-channel på en kanal og da veier neppe 512MB ekstra ram opp for det siden 2GB skal holde til det aller meste og du risikerer at RAMen blir liggende ubrukt.

Hva frekvens angår kan du ha så høy frekvens som du får kjøpt, med mindre Dell har lagt en antioppgraderingssperre i BIOSen.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar
hvis det stemmer at det klarer conroe, så go for it.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?mod...2=476&chart=170

her kan du se litt hvordan ulike prosessor yter.

4x512mb ram, holder faktisk, windows 300mb inkl spillet du spiller ligger som regel på max 1400mb totalt. så mer ram er det lite behov for.

7676702[/snapback]

hva anbefaler du/dere at jeg kjøper av ny prosesor da? en bedre enn den jeg har selvfølgelig.

finnes det over 3.2 GHz?

og hva kan jeg få hvis jeg selger den jeg har? 2.8 GHz

Lenke til kommentar
Når det gjelder Pentium D mot Core 2 Duo, så gjelder ikke klokkefrekvenser der.  En 1.86 GHz Core 2 Duo er over dobbelt så rask som en Pentium D 2.8 GHz.

7677048[/snapback]

Men hovedkortet mitt tar det ikke?! :cry:

eller?

maskinen er kjøpt i Mai 2006.

Endret av tfw
Lenke til kommentar
Når det gjelder Pentium D mot Core 2 Duo, så gjelder ikke klokkefrekvenser der.  En 1.86 GHz Core 2 Duo er over dobbelt så rask som en Pentium D 2.8 GHz.

7677048[/snapback]

eller?

7677073[/snapback]

Var ikke sikker på om du mente Core 2 Duo eller Pentium D. Men hvis du mente sistnevnte så finnes de i hastigheter opptil 3.6 GHz (eller 3.73 for Extreme Edition). Pentium D 960 (3.6 GHz) koster ca. 2600,-

Og om maskinen er fra mai '06, så ville jeg ikke satset på at den tok Core 2 Duo nei. Dette var før denne prosessoren ble lansert, så da er det nok uaktuelt.

Lenke til kommentar

7677048[/snapback]

eller?

7677073[/snapback]

Var ikke sikker på om du mente Core 2 Duo eller Pentium D. Men hvis du mente sistnevnte så finnes de i hastigheter opptil 3.6 GHz (eller 3.73 for Extreme Edition). Pentium D 960 (3.6 GHz) koster ca. 2600,-

Og om maskinen er fra mai '06, så ville jeg ikke satset på at den tok Core 2 Duo nei. Dette var før denne prosessoren ble lansert, så da er det nok uaktuelt.

7677823[/snapback]

SÅ billig for en 3.6 GHz?

den skal jeg kjøpe etter bursdag tipper jeg :innocent:

hvor er den billigst?

oijoij takk takk

Endret av tfw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...