Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor ikke gratis prevensjon når man er 15?


Anbefalte innlegg

Bazukh: Ikke la dette bli personlig, som sagt. Jeg har ikke et problem med at det er slik, jeg bare lurer på hvorfor.

Jeg mener bare at det er dumt at man ikke får billigere p-piller når man er under 16, når man får tak i det uansett. Og for 1000. gang, den seksuelle lavalderen er ikke til for å nekte alle under 16 å ha sex! Den er der for å hindre at de blir utnyttet av eldre...

Hvorfor skal foreldrene vite at datra har sex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra start på tråden, men så ble det bare kasting av argumenter som er brukt tidligere og folk er usannsynlig kverrulante.

 

Det er en seksuell lavalder i Norge. Den er på 16 år. Det vil gis gale signaler om det ble gitt ut P-piller gratis til jenter under 16 år. Synes det er fint at det koster penger, for da tenker de som om en gang ekstra. Gratis kondomer deles ut på alle alderstrinn, så denne diskusjonen er egentlig ikke-eksisterende.

 

Fortsatt blir det ikke gitt 101% klart hva problemstillinga er. Bare litt syting her og der...

Lenke til kommentar
Bra start på tråden, men så ble det bare kasting av argumenter som er brukt tidligere og folk er usannsynlig kverrulante.

 

Det er en seksuell lavalder i Norge. Den er på 16 år. Det vil gis gale signaler om det ble gitt ut P-piller gratis til jenter under 16 år. Synes det er fint at det koster penger, for da tenker de som om en gang ekstra. Gratis kondomer deles ut på alle alderstrinn, så denne diskusjonen er egentlig ikke-eksisterende.

 

Fortsatt blir det ikke gitt 101% klart hva problemstillinga er. Bare litt syting her og der...

7679707[/snapback]

Da tror jeg du missforstår.

 

Problemstillingen er helt klar og åpen ifra Herr Bruns side.

 

Hvorfor får 16 åringer gratis p-piller, men ikke 15 åringer.

 

Svaret er avgitt mange ganger, av forskjellige personer. Jeg synes at svaret som er kommet fra de forskjellige partene er godt nok. Eneste du presterer er å repitere det som er sagt flere ganger av flere personer.

Lenke til kommentar
Får jeg spøre trådstarter hvorfor han i all verden stiller et slikt spørsmål i hele tatt ?

7675978[/snapback]

På generelt grunnlag: Dette er eksempel på en tråd hvor tråstarters motiver ikke påvirker problemstillingen. Da skal man heller ikke spørre. Det vrir bare en prinsipiell diskusjon over på det private.

 

Geir :)

7676128[/snapback]

 

 

Takk TWFA.

 

Jeg har ingen problemer med å betale 250 kroner for prevensjon. Ikke er det et problem å skaffe resept heller, og der er poenget mitt. Når man uansett får resept, hvorfor ikke få subsidiering slik som de mellom 16 og 19 år?

7676376[/snapback]

Jeg krevde langt ifra et svar. Man er ikke bundet til å svare på et spørsmål, og la ingen antydning til at trådstarter måtte svare heller, men ellers er jeg enig.

 

Men når man tenker over det, så spør Bundy hvorfor 15åringer ikke kan få P-Piller, og jeg har egentlig ikke noe godt argument for at ingen skal få det hvis de vil ha det.

 

Bundy spør ikke hvor mye en eske med yasmin koster, heller ikke hvor han kan få kjøpt det som jeg legger merke til mange , mange svarer til her, inkludert meg selv.

Lenke til kommentar

Synes trådstarter har et ganske reelt spørsmål.

 

Her hyler vi ut om verdens undergang dersom man har ubeskyttet sex og har tilogmed en AIDS dag for virkelig å understreke viktigheten. Popstjerner og all verdens hollywood kjendiser står gjentatte ganger frem og forteller ungdommen hvor viktig det er med beskyttelse og støtter på rekke og rad tiltak som forhindrer spredning av AIDS og andre kjønnssykdommer.

 

Personlig så synes jeg tenåring burde få velge selv om dem vil ha sex eller ei. Det er ikke en dritt man kan gjøre for å hindre det allikevel. Når dem først har kommet til det steget at dem vil ha sex så synes jeg egentlig det er ganske ansvarsfullt og voksent av dem å sørge for beskyttelse mot graviditet og sykdommer. At man da skal gjøre dette vanskelig eller være et spørsmål om penger virker litt urettferdig. Man kan jo spørre foreldrene, som sikkert vil gi støtte, men det er vel ikke alt man vil fortelle dem heller?

 

Jeg er også konservativ og helst ser at ungdommen venter med sex men jeg er også realist, og realisten i meg sier at det rette å gjøre er gi ut p-piller og kondommer gratis til tenåringene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Skjønner ikke det veldig store problemet for å være ærlig. En del av de billigste p-pilletypene selges for rundt en hundrelapp for 3 mnds forbruk, og dersom jenten ikke klarer å hoste opp i overkant av 30 kroner i måneden for ikke å bli gravid tror jeg man har et større problem. Hun får heller gi opp lørdagsgodt eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Men.

P-piller inneholder som kjent en del hormoner, av forskjellige slag. Faren er at disse kan ødelegge den naturlige hormonbalansen i tidlig pubertal alder. Det ble ihvertfall sagt av helsesøster da jeg og min kjære var på den alderen.

 

EDIT: Synes det er positivt at det legges vekt på kondom som prevansjonsmiddel, da dette også hindrer seksuelt overførbare sykdommer. Mange som kunne trengt et kurs i viktigheten av dette.

Jeg ser med skepsis på denne pillementaliteten; ta ei så orn'ere sei.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Så, konklusjon er egentlig; Mener man at man er gammel nok til å ha sex, har man også råd til å ta konsekvensene selv. Og grunnen til at man får subsidert p-piller fra man er 16år er fordi den sexuelle lavalder i Norge er 16år.

 

Eller?

 

Hvis vi fortsetter diskusjonen nå, så gjentar vi bare oss selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...