Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor ikke gratis prevensjon når man er 15?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neppe: den seksuelle lavalderen er som sagt ikke der for å nekte alle under 16 år å ha sex. Og hvem snakker om den seksuelle lavalderen?

 

Datating: Gjør det vanskeligere å få resept på p-pillen da! Krev legetime, hvor legen faktisk sier nei om han mener det er uforsvarlig. Og er det ikke like mye å oppfordre til å ha sex når man deler ut gratis kondomer på skolen osv.?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Neppe: den seksuelle lavalderen er som sagt ikke der for å nekte alle under 16 år å ha sex. Og hvem snakker om den seksuelle lavalderen?

 

Datating: Gjør det vanskeligere å få resept på p-pillen da! Krev legetime, hvor legen faktisk sier nei om han mener det er uforsvarlig.

7679197[/snapback]

Man kanne ikke unnlate seg å ikke nevne den sexuelle lavalderen i dette. Som sagt, det vil bare bli mer godtatt. Å det vil bli gang på gang presset ned til yngre garder. På samme måte som alkohol, de som drikker blir mindre og mindre.

 

Om idioter under 16 har bestemt seg for å ha sex, har de det med eller uten p-piller. Men her synes jeg det såfall må være en feil i oppdragelsen. At sånnt bør man ikke gjøre. Jeg sier ikke at man ikke kan eller skal, men man bør ikke.

Lenke til kommentar

Neppe: Dine meninger om hva folk bør og ikke bør er vel ganske irrelevante, du er tydeligvis en del mer konservativ enn gjennomsnittet. Folk blir psykisk/følelsesmessig modne tidligere nå enn før, det er et faktum. Hvis du mener at alle som har sex før fylte 16 år er idioter, er det ingen tvil om hvem som egentlig er idioten...

Lenke til kommentar
Datating: Gjør det vanskeligere å få resept på p-pillen da! Krev legetime, hvor legen faktisk sier nei om han mener det er uforsvarlig. Og er det ikke like mye å oppfordre til å ha sex når man deler ut gratis kondomer på skolen osv.?

7679197[/snapback]

Vet såklart ikke hvordan de gjør det i resten av landet, men her jeg bor var det kun kondomer på vidregående og et tilbud at man i 10. kunne gå til helsesøster og få det.

Er ikke snakk om å forby dem i å få tak i det, men man trenger ikke gjøre det til en så enkel sak at det blir nærmest vanlig for barn også.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at alle er det. Jeg sier bare at det er av de som er det, å ikke helt forstår hva de driver med. Du forstår jo ikke engang poenget med dette, det sier jo sitt. Da burde kanskje ikke du heller ha sex ?

 

Jeg er ganske sikker på at mange har samme mening som meg på dette. Men de som er 16 har kanskje ikke samme oppfatning av saken.

Lenke til kommentar
Neppe: Dine meninger om hva folk bør og ikke bør er vel ganske irrelevante, du er tydeligvis en del mer konservativ enn gjennomsnittet. Folk blir psykisk/følelsesmessig modne tidligere nå enn før, det er et faktum. Hvis du mener at alle som har sex før fylte 16 år er idioter, er det ingen tvil om hvem som egentlig er idioten...

7679226[/snapback]

Om folk utvikler seg fortete psykisk nå enn før, betyr ikke det at kroppen følger med. Kroppen skal gjerne også være klar for sex. Neppe har aldri sagt at alle som har sex før fylte 16 er idioter, hvor fikk du det fra?

 

Grensa på 16 år er der sannsynligvis fordi det er den seksuelle lavalderen her i Norge. Som nevnt ca en million ganger før: De vil ikke oppfordre og gjøre det enklere for folk under 16 å ha sex, men de vil heller ikke nekte de sex og prevansjon (mange hadde jo sannsynligvis hatt sex uansett).

DERFOR kan også jenter under 16 få p-piller, sjøl om jeg tror helsesøster/lege hadde vært skeptisk om en 11åring hadde kommet inn.

 

Og om p-piller er for dyrt, kan man da få gratis kondomer der :)

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Synfase er gratis, for de som er over 16. Desuten får en p-pille resept hos helsesøsteren, og hun spør ikke mer enn hun må. En trenger ikke legetime for det.

7679246[/snapback]

Om man får eller ikke er jo allerede avklart. Spørsmålet er vel hvorfor det ikke er gratis.

 

Det er jo svart på dette 5 ganger nå. Jeg skjønner ikke hvor du vil med det Herr Brun. Tenk deg selv når du får barn. Vil du at ungene dine på 15 år skal ha gratis adgang til p-piller ? Du setter deg kunn i din egen posisjon her.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Hmm, jeg missforsto visst litt. Men, ungdommer på 16+ har vel råd til å betale noen kroner for p piller om de velger en type som koster mer enn 100? Det er jo uansett billigere enn kondomer (RFSU kondomer er gratis, men de er ikke trygge). Jeg synes likevel at det er en prinsippsak at prevangsjon burde være gratis, staten bruker penger på så mye tull, at noen ekstra millioner til prevangsjon burde være en selvfølge. Abort er jo gratis, jeg vil tro at p piller er en smule billigere.

Lenke til kommentar

Bazukh: Kroppen må følge med, nettopp derfor bør en kreve legetime for å få p-piller.

datating: Her kan hvem som helst få gratis p-piller, og det blir delt ut på skolen til alle som vil ha og ikke minst alle som ikke vil ha.

Å gi billigere p-piller er ikke det samme som å oppfordre til å ha sex, iallfall ikke hvis en faktisk trenger legetime og resept derifra for å få det, hvis legen faktisk gjorde noe annet enn å si "OK, ikke noe problem" når du ber om resept på p-piller.

 

Neppe:. Jeg mener ikke at alle under 16 er klare til å ha sex, jeg vet om ganske mange som ikke er det. Poenget er bare at det er en ganske stor andel 15åringer som ikke tar skade av det, verken nå eller senere. Det er ganske mange leger, psykologer og helsesøstre som er enige med meg i det.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Hmm, jeg missforsto visst litt. Men, ungdommer på 16+ har vel råd til å betale noen kroner for p piller om de velger en type som koster mer enn 100? Det er jo uansett billigere enn kondomer (RFSU kondomer er gratis, men de er ikke trygge). Jeg synes likevel at det er en prinsippsak at prevangsjon burde være gratis, staten bruker penger på så mye tull, at noen ekstra millioner til prevangsjon burde være en selvfølge. Abort er jo gratis, jeg vil tro at p piller er en smule billigere.

7679289[/snapback]

Hva mener du med at RFSU-kondomer er gratis, men ikke trygge? RFSU produserer veldig, veldig mange forskjellige kondomer. De er det mest brukte merket i norden. Mener du at alle kondomene de lager er usikre?

Lenke til kommentar
Poenget er bare at det er en ganske stor andel 15åringer som ikke tar skade av det, verken nå eller senere. Det er ganske mange leger, psykologer og helsesøstre som er enige med meg i det.

7679291[/snapback]

Så må du slappe av. Å ikke hiss deg opp, da høres du bare teit ut.

 

Som jeg har sagt tidligere. Om man presser det ned ett år. Vil en diskusjon før eller siden komme om å presse det ned enda ett år. En hver person som tenker logisk og skjønner en brøkdel av samfunnet skjønner dette.

 

Hvorfor kan jeg ikke bli pensjonist nå liksom ? Hvor teit er det ? Hvorfor kunne jeg ikke kjøpe sprit når jeg var 17 ?

 

FORDI DET FÅR KONSEKVENSER SOM MAN TROR MAN ER KLAR FOR Å TA. Fordi det vil påvirke deg til hvem du blir. Da er det ikke lengre snakk om du er moden nok. Det påvirker deg, det forrandrer deg, det du gjør nå lager ekko i evigheten.

 

Man oppfordrer ikke til sex i yngre alder ved å gjøre det gratis, man tillater det mer. Å det vil som sagt gå nedover. Skjønner du ?

Lenke til kommentar

@ Herr Brun: Hva mener du legen skal si da? Om vedkommende begynner stille en rekke ubehagelige spørsmål tror jeg flere jenter vil vegre seg for å dra dit. Dessuten har legen rett til å si ifra til foreldre om h'n mener de burde vite hva ungen deres var der for når man er under 16 (tror jeg det er? Om det ikke er 18?)

 

Uff, jeg mente de gratiskondomene en får med helsesøsteren. De rosa og grønnblå. Jeg kjenner mange som har opplevd at de har sprukket, og det har selv skjedd med meg.

7679316[/snapback]

Har også opplevd at de har vært for små, og veit om flere kompiser som har opplevd samma :ermm:

Lenke til kommentar

Poenget er at det er tillatt fra før av. Jeg hisser meg opp når du begynner å spekulere i mitt privatliv, det vet du godt. Ser at du har redigert det bort nå.

Det å ha sex, det å pensjonere seg og det å kunne kjøpe sprit er 3 forskjellige ting. En ting er å ha sex med den første og beste i fylla på et bøttekott på fest, men det finnes mange par som har vært sammen siden de var 13-14 år gamle, og er 100% trygge på hverandre.

 

Neppe: Ja, jeg kan med hånda på hjertet si at mine barn godt kan få ha sex når de er 15 år gamle, hvis de er modne for det. Dette er individuelt, og det vet du godt.

Lenke til kommentar
@ Herr Brun: Hva mener du legen skal si da? Om vedkommende begynner stille en rekke ubehagelige spørsmål tror jeg flere jenter vil vegre seg for å dra dit. Dessuten har legen rett til å si ifra til foreldre om h'n mener de burde vite hva ungen deres var der for når man er under 16 (tror jeg det er? Om det ikke er 18?)

7679347[/snapback]

Legen velger selv om han vil fortelle det til foreldrene ja. Ber du ham om å holde kjeft, gjør han nok det.

Nettopp det at en legetime kreves ville jo gjøre at en ikke oppfordret til å ha sex, men gjorde det mulig, slik som i dag. Hvis du føler at du trenger p-piller, er ikke et legebesøk all verdens.

Lenke til kommentar
Neppe: Ja, jeg kan med hånda på hjertet si at mine barn godt kan få ha sex når de er 15 år gamle, hvis de er modne for det. Dette er individuelt, og det vet du godt.

7679357[/snapback]

Ja, jeg nekter ikke på at det er individuelt. Men det er da ikke rett å tillate noen å gjøre det og andre ikke.

 

"Nei, du er ikke moden nok til gratis p-piller. Grow up"

"Du virker som en stødig person, her har du gratis p-piller"

 

Fordi om dette hadde passet deg og er rett for deg. Vil det være feil for alt for mange. Derfor man må ha det slikt. For å ikke godta at tulleduster ikke har sex i for lav alder. For man gjør det lettere å ha det, ved å gi dem gratis p-piller.

Lenke til kommentar
Legen velger selv om han vil fortelle det til foreldrene ja. Ber du ham om å holde kjeft, gjør han nok det.

Nettopp det at en legetime kreves ville jo gjøre at en ikke oppfordret til å ha sex, men gjorde det mulig, slik som i dag. Hvis du føler at du trenger p-piller, er ikke et legebesøk all verdens.

7679378[/snapback]

Hva om legen vil at foreldrene skal vite at dattera deres har sex? Om han syns de har rett til det?

En legetime koster også penger, noe jeg veit -jeg- har mangel på store deler av tia. Da må en også bestille time, og ikke bare droppe innom når en legger merke til at man burde ha ny resept.

 

Det er ingen som oppfordrer til sex i dag heller. Og grensa er der fordi den seksuelle lavalderen er 16 år.

Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være så vanskelig å fatte?

Kan du forklare akkurat hva du syns er uklart? Du sier at penger ikke er noe problem, hvorfor da krangle så sinnsykt med at grensa er der?

Jeg veit ikke hvor gammal kjæresten din er, men.. det virker kanksje som om hu er 15? Da er det bare ett år igjen. Vær tålmodig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...