Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor ikke gratis prevensjon når man er 15?


Anbefalte innlegg

Hvorfor får man ikke gratis (eller subsidiert) prevensjon når man er under 16? Er det fordi den seksuelle lavalder er på 16 år? Eller har det andre grunner? Jenter kan få p-piller når de er under 16, men da må de betale alt selv. Hva er poenget med det?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det er litt av det samme prinsippet som det med alkohol.

 

Altså, man har 18års grense på øl og rusbrus. Det er mange under den grensen som drikker alkohol. Om man setter ned aldersgrensen på det vil man bare puffe den grensen nedover, helt til 9åring nyter alkohol.

 

La oss si at 13 åringer har sex, noe som er alt for tidlig. Dette med er grense på 16 år. Skulle man senke det til 15, blir det på en måte mer godtatt at 12 åringer har sex. Om du skjønner. Man skyver hele bølgen nedover.

 

EDIT: Folk som har sex for tidlig, tror jeg ikke helt forstår greia med det.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Neppe: Hvorfor får man da kjøpt p-piller uansett?

Folk er forskjellig. Vil en hvilken som helst 16-åring være moden nok til å ha sex, men ingen 15-åringer?

7675775[/snapback]

Folk har sex uansett, vis de vil. Men ser vel for meg at vis 14-15 åringer kunne henta det de trengte av p-piller (gratis) ville vel flere 14-15 åringer hatt sex. Mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar

Man kan få gratis prevensjon, kondomer :p

Lavalderen er der for en grunn. Hvis de skal begynne å dele ut p-piller til 14-15 åringer så er det selvmotsigende. Og p-piller koster ikke så mye. 100-200 kroner på tre måneder. Hvis man absolutt skal på p-piller og man er under 16 så syns jeg virkelig det går an å betale såppas.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg lurer er på ingen måte dine anliggende Hurt.

Og som sagt, unge jenter har ingen problemer med å få tak i p-piller, LOVLIG. En trenger resept uansett, forskjellen er at det koster mindre om man er mellom 16 og 19.

 

Nesten 250 (230 ca.) for en pakke Yasmin sist jeg sjekka. Det er ganske dyrt

Lenke til kommentar
Hvorfor jeg lurer er på ingen måte dine anliggende Hurt.

Og som sagt, unge jenter har ingen problemer med å få tak i p-piller, LOVLIG. En trenger resept uansett, forskjellen er at det koster mindre om man er mellom 16 og 19.

 

Nesten 250 (230 ca.) for en pakke Yasmin sist jeg sjekka. Det er ganske dyrt

7676009[/snapback]

75 kroner i måneden er ikke veldig mye hvis man vil pule og være barnefri. Jeg hadde lett betalt det. Og hvis man da insisterer på å starte på p-pillen, og ikke har råd så er det ikke vanskelig å spørre foreldre/mor om hjelp. Hadde jeg vært mor og min 15 år gamle datter ville starte på pillen, og ikke hadde hatt råd så hadde jeg hjulpet til. Heller det enn at man ikke bruker prevensjon. Og fra den dagen man er 16 så slipper man å betale no mer. Bare tenk på utgiftene hvis man skulle blitt gravid.

Lenke til kommentar

Det er som nevnt gratis kondomer til helsesøster, og på helsestasjonen for ungdom. Så prevensjon får du gratis om du vil.

 

Tror kanskje du har råd til å betale for p-pillene dine selv, om ikke så stiller vel mamma / pappa opp med 100-300,- mnd for å unngå at datteren blir gravid.

 

Edit:

Resept får du ved å gå til legen, så det er null problem.

De 230,- får du også lett tak i om du vil. Om du har kjæreste, og dere har tenkt til å ha sex uten kondom etter at du har startet på p-pillen, så kan kanskje han betale 1/2 av prisen. Da er det igjen 115,- til deg. Det klarer du skaffe i løpet av tre mnd. Bare å spare inn de få kronene.

Endret av Andreas-J
Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å betale 250 kroner for prevensjon. Ikke er det et problem å skaffe resept heller, og der er poenget mitt. Når man uansett får resept, hvorfor ikke få subsidiering slik som de mellom 16 og 19 år?

7676376[/snapback]

 

Jeg tror det er fordi staten ikke vil betale p-pillen til "mindreårige". Jeg synes det blir på samme måte som å oppfordre til sex.

 

Hm? Jeg trodde man måtte være over 16 for å kunne starte på p-piller.

Jeg måtte i alle fall vente til jeg var 16 før jeg kunne få resept av helsesøster. Mulig helsesøster er tard.

7676412[/snapback]

 

Jeg tror ikke helstsøster kan gjøre dette uten en lege til stede. Kjæresten min fikk ikke p-pillen uten å ha vært til en lege først. Dette er vel noe alle må. Men du kan få den før du er 16 ja :)

Endret av Andreas-J
Lenke til kommentar
Hm? Jeg trodde man måtte være over 16 for å kunne starte på p-piller.

Jeg måtte i alle fall vente til jeg var 16 før jeg kunne få resept av helsesøster. Mulig helsesøster er tard.

7676412[/snapback]

 

Jeg tror ikke helstsøster kan gjøre dette uten en lege til stede. Kjæresten min fikk ikke p-pillen uten å ha vært til en lege først. Dette er vel noe alle må. Men du kan få den før du er 16 ja :)

7676556[/snapback]

Jeg måtte ikke til lege først, helsesøster nevnte ikke noe om det heller, selv om jeg vet at jeg burde det. Nå er ikke jeg den som går til legen hvis ingen ber meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...