Gå til innhold

Objektiver til Canon

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS 300 og har kjøpt et par ekstra objektiver til dette. Det er Canon EF 75-300 og Tamron 90mm F/2.8 makrolinse.

Nå har jeg lurt på om jeg skal kjøpe f.eks Canon 400D og lurer på om de kan brukes her.

Skal sannsynligvis til Tibet :D til sommeren og lurer på om jeg burde investere i en vidvinkel linse for å få bra landskapsbilder. Noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer. Begge kan du bruke uten problemer. Canons objektiver som heter EF kan du bruke på alle Canon kameraer fra nyere tid. De av Canons objektiver som heter EF-S kan du kun bruke på crop-husene EOS 300D, EOS 350D, EOS 400D, EOS 20D og EOS 30D.

Når det kommer til vidvinkel er det mange og velge mellom, ville selv valgt Canon EF 17-40 f/4 L, svært god kvalitet og skarpt. Men det finnes mange andre, blant annet fra Sigma og Tamron.

God tur!

Vh LM

Lenke til kommentar

Fymoose:

Som du ser av signaturen min har jeg selv en 75-300. Den har ikke USM, men autofokusen fungerer. Jeg bruker den nesten aldri fordi fokusen er treiig.

Dersom du fra før har kit-objektivet på 18-55mm vil ikke en 17-40 f/4L (ca 6.000,-) som lma nevner, gi deg nevneverdig mer vidvinkel. Jeg har ikke forsøkt den selv, men den får mye skryt og veier litt mindre enn 17-55 f/2,8 som anbefalt under. Billigere også. Heller ikke Tamron 17-50 gir noe ekstra landskap.

Har du imdlertid ikke kit'en mener jeg du kjøpe et allroundzoomobjektiv ca16mm-ca50mm. Det er i alle fall 5-6 ulike å velge mellom.

Alternativ for panoramabilder av store landskap kan du få ved å bruke stativ, låse kameraets innstilinger og ta flere bilder med utsnitt ved siden av hverandre. Da er det viktig at du ikke setter objektivet på maks vidvinkel, men finner en brennvidde hvor forvrengningen ikke er markant. Låsing av innstillingene (M:manuell) er viktig for å få samme eksponering på alle bildene. Blender f/8-f/16 for dybdeskaprhet (og for å redusere kit-objektivets middelmådige egenskaper ved større åpning enn dette).

Etterpå setter du sammen bildene (som har litt overlapp) i PhotoShop e.l.

Jeg har også en Sigma 10-20mm som gir betydelig vidvinkel uten at den koster allverden (litt under 4.000,-), du må nok ned på vidvinkler rundt 12-14mm for å "ta inn hele scenen".

Hvis du har kit'en, men likevel har lyst til å investere i objektiv(er) før turen, vil jeg anbefale deg en eller flere av følgende:

1. Vidvinkel eller vidvinkelzoom ned til ca 12mm. Jeg kjenner bare Sigma sin, den er OK men ikke super. (ca 4.000,-) Tokina sin får mye omtale, men har noen fått tak i den?

Se uansett opp for "barrel distortion". Sigmaen har en del av dette.

2. Erstatte evt. kit-objektivet med et mer lyssterkt og solid allround-objektiv. 17-55 f/2,8 IS USM har fått nesten utelukkende strålende kritikker, men det koster. (8.500,-) (hadde jeg ikke hatt Sigma 18-50 f/2,8 ville jeg siklet veldig etter dette.) Dette vil gi deg muligheten til betydelig bedre portrettbilder og du vil kunne være mer anonym ut i skumringen ved at du slipper blits.

3. Legge til et virkelig lyssterkt fastobjektiv for portretter og for forhold med lite lys hvor du ikke kan bruke blits (forestillinger av ulike slag...?). Jeg bruker 50mm f/1,4 USM veldig mye. (ca 3.000,-), 50mm f/1,8 er også grei, og nesten gratis (ca 800,-)

Anyway, just my 2p...

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...