Gå til innhold

store forskjeller på kjøleblokker for vannkjøling ???

Kozesmurf

Anbefalte innlegg

Sliter idag med vannkjøling av en XP2400.

På idle i kjølig stuetemp er idletempen på 38.

På idle i god peisovn varmet stue er tempen på 42.

etter en omgang Hot Pursuit II er tempen på 48 og i hverstefall slår pc'en seg av.

Denne er litt for dryg når det er snakk om vannkjøling føler jeg.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=KOOLPC901 er linken som viser min pc.

ta helst en titt her før de lure ideene hoper seg opp.

Kjøleflater er rengjort med q-tips/Lynol og en liten dæsj med artic silver 3 er brukt.

For raediatoren er det montert en ekstra vifte under som suger luft der den over blåser luft.

Jekla irriterande når me bruge vannkjøling!

Noen som har noen gode råd ?

Spørsmål 2. Hva brukes en peltier til i vannkjølinga ? har ikke helt forstått dens bruksområde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En XP cpu skal tåle adskillig høyere temperaturer før den slår seg vrang. (Die temp = ca 90 grader)

Har du skjekket i bios om det står på en sak som skal skru av pc'en ved for høy temperatur?

Denne kan vanligvis justeres fra ca 50 til 75 grader. Er iallefall ikke noe poeng i å sette den til under 70 hvis du i det heletatt vil ha den på.

EDIT:

Har du målt vanntemperaturen under disse forskjellige omstendighetene?

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-26 00:01 ]

Lenke til kommentar

Store forskjeller på vannblokker? Nei. En rekke tester viser en temperaturforskjell på max 3-4grader, så problemet ditt ligger nok ikke der.

Jeg gjetter på at kabinettemperaturen din er årsaken til en såvidt høy CPU-temp. Har du forsøkt å kjøre uten sidedør? Prøv det, for å se om du får lavere temperatur da. Sannsynligvis gjør du det.

Et peltierelement er en termoelektrisk innretning som ved riktig montering og bruk, kan gi deg CPU-temperaturer langt ned mot 0grader.

Bruk av et slikt element krever endel forkunnskaper og i tillegg også noe ekstra utstyr.

Et slikt element er ganske kraftkrevende, og ikke sjelden snakker vi om strømmer på 12-20 amp på det meste.

En separat strømforsyning er ofte nødvendig for å drive et slikt element.

I tlllegg må man også isolere utsatte områder mot kondens som gjerne oppstår ved såvidt lave temperaturer.

Om du tenker på å montere en slik løsning, så skaff deg i alle fall nok informasjon før du setter igang!

Lenke til kommentar

føleren som følger med kabinettet dytta jeg oppi radiatoren så den viser tempen der oppi.

Når det gjelder die tempen så har jeg den på 90 grader. Fra tidligere har jeg alltid hatt problemer med AMD over 50 grader uansett hvilket hovedkort jeg bruker.

Kabinett tempen vil nå jeg si blir kaldere om du trekker luft ut av den når kabinettet er "tett" i et varmt rom. (Kjøleskap prinsippet)

Når det gjelder peltier... Her skal det suges informasjon. Ekstra strømforsyner har vi på lager vetdu c",)

[ Denne Melding var redigert av: Kozesmurf på 2002-11-26 00:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-26 00:26, skrev Kozesmurf:

Kabinett tempen vil nå jeg si blir kaldere om du trekker luft ut av den når kabinettet er "tett" i et varmt rom. (Kjøleskap prinsippet)

Nei.

Luften i et tett kabinett vil hele tiden varmes opp av alle komponentene som finnes i dette. Og det finnes massevis av utstyr i kabinettet som bidrar til oppvarming av luften. Skjermkort, disker, Northbridgekjøler/vifter etc, er alle ganske effektkrevende og dermed varmeavgivende.

"Kjøleskap-prinsippet" kan du bare glemme i denne sammenheng!

Det er basert på _helt_ andre forutsetninger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...