Gå til innhold

for Don Rosa fans

Anbefalte innlegg

Jeg satt her og en dag og så over alle de gamle Donald bladene mine og fant mange gode historier fra selveste Don Rosa. Jeg har faktisk møtt Don Rosa på raptus festivalen, fikk autograf med tøff Skrue tegning.

Mens jeg satt og leste de gode historiene hans var det vanskelig og peke ut en favoritt blant alle de gode historiene hans. Tegningene hans er jo også utrolig bra, så mange flotte og morsomme detaljer. Men til slutt kom jeg frem til at mine absolutte favoritter er Gløm Det, Tidstyvene og Tilbake til Xanadu.

Så dette er en thread for alle Don Rosa fans. Si hva dere mener om han, hva deres favoritt historier er og raporter om nye historier som har kommet i det siste eller kommer snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den historien om de firkantede eggene er artig! Ganske sikker på at det var Don Rosa som lagde den, men er ikke helt sikker. Kommer ikke på navnet på denne historien, men de interesserte skjønner sikkert hva jeg snakker om.

Det begynner å bli en stund siden jeg leste Donald, vet ikke hvorfor det sluttet. Leste det hver eneste kveld før, men nå har det blitt mer Harry Potter og Ringenes Herre! Har Donald blitt for "barnslig" ?

Lenke til kommentar
Den historien om de firkantede eggene er artig! Ganske sikker på at det var Don Rosa som lagde den, men er ikke helt sikker. Kommer ikke på navnet på denne historien, men de interesserte skjønner sikkert hva jeg snakker om.

Det er en historie av Carl Barks. Jeg tror den bare ble kalt Firkant Eggene i Norge.

Lenke til kommentar

Don Rosa har også en firkantegg-historie vel og merke. Han bruker mange av Barks historier som grunnlag for sine egne. Mine favoritter:

• Skrues Liv (seff)
  • Skruerike
  • Tilbake til Xanadu
  • Den historien med fortsettelsen av "Gullhjelmen" av Carl Barks
  • Den hvor de leter etter biblioteket i Alexandria
  • Den med anti-friksjonspistolen

Det ble dårlig med navn etter hvert her, kan sikkert lete dem opp hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Outland har den på engelsk. Se på www.outland.no, webshoppen har bare en brøkdel av det butikkene har, så send mail. De sender alt i postordre også.

Fantastisk bok, slettes ikke en barnebok syns jeg. Det er så mange popkulturelle referanser og gode vitser at jeg måtte le høyt mange ganger. Han bruker også små sitater fra kjente forfattere, som f.eks. Mark Twain. F.eks. alle gags'ene om hvor tjuktflytende Mississippi-elva er i historien der Skrue er båtfører.

Og foran hvert kapittel er et langt forord der Rosa snakker om hvordan han lagde det kapittelet, hvilket kildemateriale han brukte osv. Ofte har han spunnet videre på noe Skrue sier i en enkelt rute, eller en bitteliten referanse. Han elsker også å slenge inn skjulte ord og beskjeder i tegningene sine, det blir liksom en liten lek å finne de som går mest igjen i hver historie. F.eks. at et spesiellt navn kan være inngravert i et kosteskaft e.l.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Så fint da! I følge en ansatt på Outland skal det komme flere bøker, men det går opptil flere måneder mellom hver bok. De tar for seg produksjonen til Rosa i kronologisk rekkefølge. De tre første bøkene er spekkfulle med høydepunkter, men jeg gleder meg samtidig stort til de neste bøkene kommer.

Lenke til kommentar

Jepp Don Rosa er fantastisk. Eneste Donald tegneren som faktisk får meg til å le høyt. Spesielt av småting som skjer i bakgrunnen av handlingen. Ofte når jeg leser går det fort, så jeg får det ikke med meg før siste ruten når bakgrunnskomedien kommer fram. Og da er det så sinnsykt kjekt å kikke et par ruter bakover for å få med meg hva som skjedde. Standard ting er at Donald klarer å skade seg på en eller annen måte, eller at han blir sint på Skrue og skal ha hevn. Og Skrue ender opp med å gi ham litt juling.

Lenke til kommentar

Hvis Don Rosa tegnet Donald eksklusivt, hadde jeg fremdeles lest DD idag. Alle andre historier blekner i forhold.

Har selv The Life and Times of Scrooge McDuck (Skrue's Liv), og kan anbefale den på det varmeste. Skal også skaffe meg resten av de samlebøkerne (har allerede nr 1, men på Norsk, vel og merke)

Don Rosa FTMFW! :w00t:

Lenke til kommentar

Fulgt Don Rosa i mange år, lest alle historiene som er utgitt mener jeg, og har veldig sans for karen. Hvis man skal trekke fram favoritter, så kommer man jo ikke utenom Skrues liv, men dette er jo ikke én historie, men et verk, og kan nesten ikke nevnes som én historie heller. Har lest disse mange ganger, og blir aldri lei. Alle historiene han har tegnet og skrevet selv holder et veldig høyt nivå, men det er jo noen jeg har aller mest sans for. Kampen om Sampo er det rart ingen har nevnt ennå, en fantastisk historie. Samme med Jakten på den forsvunnede gruven. Har ikke sett Don Rosa tegne bedre verken før eller siden, og historiene er komplette, faktisk helt nydelige!

Skipperen på Cutty Sark og Fabelaktig dyreliv synes jeg er de aller morsomste, får helt krampe av begge.

Til du, og alle andre, som lurte på kjøp av bøkene, så har Tronsmo alle som er utgitt (Skrues liv på engelsk dog).

Kjempeside om Don Rosa med mye info: Duckburg

Lenke til kommentar

Det som gir Don Rosa og Carl Barks sine historier det "lille ekstra" for min del er alle morsomme tegningene i bakgrunnen.

Som når Onkel Skrue er gullgraver og har en gullklump og en dame på slep, så ser du hvordan mange dyr gjør mye rart i bakgrunnen :) Det er historiene der jeg ser mer på bilder.

Noen som husker Tempelriddernes Skatt?

Der det var kodet inn en hemmelig beskjed på forsiden, det arket skrue holdt i hånden. Om man oversatte det med notatene i hakkespettboka som man så i historien, så ble det en epostadresse, og de som sendte mail dit først, fikk eksklusive tegninger :)

Lenke til kommentar

En annen ting med Rosa som er utrolig kjekt er at han gjemmer bokstavene D.U.C.K i den første ruten, og på coveret hvis han har laget ett, på alle historiene sine. Det står for "Dedicated to Unca Carl from Keno". Carl er såklart Carl Barks, og Keno er mellomnavnet til Don Rosa. Er veldig kjekt å kikke etter dem, og kan være ganske vanskelig for han er flink til å skjule dem.

Så vidt jeg vet finnes det bare én av hans 'nyere' fortellinger som mangler bokstavene, som vistnok var fordi han rett og slett glemte det :p

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...