Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjon og soving.

ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest en plass at hvis man kutter ut søvnen noen ganger så skal dette fungere som en slags antideppresiva, bare på en annen måte. Mange leger anbefalte dette i gamledager helt til det ble erstattet av piller. Noen som vet om dette kan funke bra?

Takk

ArmenMinAU ;)

Endret av ArmenMinAU
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukbil ; litt feil.

Tror det kommer mye ann på menneskene som gjør det.

Jeg manglet søvn de siste dagene, sovnet ikke før kl 4-5 tiden og opp kl7 osv.

Jeg har egentlig hatt litt med bedre humør, kommer meg opp på morgen som bare det, og er ikke omtåket - før kl 3-4 tiden, for da tar søvnen meg igjen.

Prøv ?

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Hei

Har lest en plass at hvis man kutter ut søvnen noen ganger så skal dette fungere som en slags antideppresiva, bare på en annen måte. Mange leger anbefalte dette i gamledager helt til det ble erstattet av piller. Noen som vet om dette kan funke bra?

Takk

ArmenMinAU ;)

7674912[/snapback]

Det kan hende. Men det innebærer faste rutiner. Ikke forskjøvet døgnrytme. Og dagaktivitet.

Lenke til kommentar
Hei

Takk

ArmenMinAU ;)

7674912[/snapback]

Fattigmannsrus kaller man det.

Lenke til kommentar

Hei

Depresjon blir nok ikke bedre av å sove mindre enn en trenger, men depresjon kan lett føre til for lite søvn, grunnet tankekjør. Det er nok bedre med fysisk aktivitet. Vi VET at det hjelper. Annet som vi VET hjelper er å minne seg, selv hver dag, på tre eller fire positive ting som en har gjort eller opplevd. hilsen en psykolog

Lenke til kommentar
Fattigmannsrus kaller man det.

7682271[/snapback]

Så man kan faktisk bli rusa på den måten?

Uansett, så prøvde jeg dette to dager på rad. La meg til å sove sånn i 4 tida. Dagene etterpå var jeg ganske hypa og i godt humør. Ganske våken også. Men det er vel den type rus man får når man er overtrøtt? Jeg TROR hvertfall det var det som skjedde med meg, men det kan godt jeg hende at jeg bare hadde to tilfeldig gode dager.

Natt til idag prøvde jeg å legge med tidlig (23 tida) og sove skikkelig. Var skikkelig trøtt som morgenen og i løpet av hele dagen. Sovna igjen nå på ettermiddagen.

Hvis dette er en type "fattigmannsrus", kan det isåfall ha noen positiv effekt på depresjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et eller annet med at hjernen produserer et stoff for å holde deg våken som også gjør deg lykkelig. Samme stoffet som ecstasy og andre rusmidler henter frem, bare i en veldig mye mindre dose.

Jaja, vi får se hvordan det går med meg i dag da. Har ikke sovet i hele natt. Skulle rekke en buss som gikk kl 0600 om morgenen. Så jeg fant ut at det var like greitt og ikke legge seg i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Det gikk fint i går. Ut på kvelden følte jeg meg faktisk skikkelig rusa. Ikke noe kanon kul følelse, helt ok. La meg i 10 tida og stod opp kl. 10 i dag tidlig. 12 timers søvn and im ready again. Skal på LAN i helga så vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...