Gå til innhold

Toshiba Satellite (Elkjøp tilbud)

Montag

Anbefalte innlegg

Er på leit etter ny bærbar of lurer litt på om jeg skal gå for Toshiba Satellite SATA 100178. ( A100-178)

Jeg skal bruke den til surfing samt en del arbeid i office. I tillegg er det viktig at skjermen er god å se film på.

Specs: Intel Core 2 duo (T5200, 1,6GHz), 1024 MB DDR2, 100 GB harddisk (5400 rpm), nVidia Go7300 (256MB dedikert videominne), integrert stereo lyddkort, 4 USB 2.0 High Speed, 1 FireWire, 1 PCMCIA II, 15,4" TFT Widescreen, 3,68cmx36cmx26,70cm og vekt på 2,7kg.

Elkjøp har den til 9000 kr her. Er det et bra kjøp?

Erfaringer med varmeutvikling, støynivå og byggkvalitet?

Eller er denne 17" Packard Bell ENSW51B016 til samme pris bedre?

Hvordan er forresten AMD Turion 64 X2 prossessoren satt opp imot Intel Core 2 Duo?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som vet noe om denne maskinen?

7683267[/snapback]

lefdal.com hadde jo denne for 1000,- mindre like før jul. Turion 64 X2 er billigere, men yter noe dårligere clock-to-clock, lager mer varme og bruker mer strøm. Du får hva du betaler for ;)

7683346[/snapback]

Interessant å høre. Vel, har på følelsen at det ikke er alt for mange bærbare med Intels siste prosesor i denne priskategorien, eller hva? ( Har satt en øvre limit for på rundt 9000 kr)

Noen erfaringer med byggkvalitet på Toshiba Satellite? Står den for en støyt eller er det kun IBM som gjelder i så måte?

Har liten erfaring med nVidia kort men har forstått at go7300 er brukbart, eller tar jeg feil? (Denne maskinen vil ikke bli brukt mye til spill. Viktigere at den er ok å se film på.)

Jeg fikk forresten høre på Elkjøp at de leverer samtlige av sine laptops med lusne 1,5 timers batterikapasitet. Om jeg kjøper der tenker jeg å oppgradere til batterilevetid på 3-4 timer iallefall. Hva er fornuftig pris for en slik upgrade?

Endret av Montag
Lenke til kommentar

SATA100, erfaringer:

Bra:

- Lav støy

- Meget gode høyttalere

- God service ifølge mine erfaringer

- God garanti(2års internasjonal garanti), kan kjøpes som utvidelse Toshibas 4 årsgaranti

- God tastatur etter min smakk

- Vannbestandig tastatur ifølge spesifikasjonene

Noe blandet:

- God kontrast på skjermen men 2-3 korte stripete linjer med grå pikselfeil, synlige i hvittbakgrunn men ikke synlige ved filmvisning eller i farvet bakgrunn

- Undersiden av kabinettet føles solid, oversiden avgir knirkende lyder

Ikke bra:

- Myk skjermlokk, ved transport anbefales beskyttelses veske

- Høy varmeutvikling på undersiden men kan reduseres noe ved å innstille prosessorene i bios til low voltage slik at maskinen ikke crasher pga dette

- Middels batteritid(noe over 2 timer) men kraftigere batteri kan kjøpes som ekstrautstyr(ca kr 1500)

Konklusjon:

- Gjennomtenkt bærbar på flere måter men det synes å ha spart i byggekvaliteten for å produsere en billig maskin

- Feilene går an å leve med. Ved pikselfeil lever tilbake til Lefdal eller Elkjop innen angretiden.

- Anbefales til dem som vil ha en stillegående maskin med god ytelse og god garanti og service

- Anbefales til dvd filmer

- Anbefales ikke til dem som vil sitte med maskinen i fangen i sengen da den kan være noe ubehagelig varm på undersiden

PS1: Hold deg langt unna Packard Bell, det er maskiner med høy andel konstruksjonsfeil og har kun 1års garanti

PS2: Mye mer solide Toshiba er Tecra serien(Papyrus f.eks. selger slike) som er siktet til Business markedet

Endret av hwarangdo
Lenke til kommentar
SATA100, erfaringer:

Bra:

- Lav støy

- Meget gode høyttalere

- God service ifølge mine erfaringer

- God garanti(2års internasjonal garanti), kan kjøpes som utvidelse Toshibas 4 årsgaranti

- God tastatur etter min smakk

- Vannbestandig tastatur ifølge spesifikasjonene

Noe blandet:

- God kontrast på skjermen men 2-3 korte stripete linjer med grå pikselfeil, synlige i hvittbakgrunn men ikke synlige ved filmvisning eller i farvet bakgrunn

- Undersiden av kabinettet føles solid, oversiden avgir knirkende lyder

Ikke bra:

- Myk skjermlokk, ved transport anbefales beskyttelses veske

- Høy varmeutvikling på undersiden men kan reduseres noe ved å innstille prosessorene i bios til low voltage slik at maskinen ikke crasher pga dette

- Middels batteritid(noe over 2 timer) men kraftigere batteri kan kjøpes som ekstrautstyr(ca kr 1500)

Konklusjon:

- Gjennomtenkt bærbar på flere måter men det synes å ha spart i byggekvaliteten for å produsere en billig maskin

- Feilene går an å leve med. Ved pikselfeil lever tilbake til Lefdal eller Elkjop innen angretiden.

- Anbefales til dem som vil ha en stillegående maskin med god ytelse og god garanti og service

- Anbefales til dvd filmer

- Anbefales ikke til dem som vil sitte med maskinen i fangen i sengen da den kan være noe ubehagelig varm på undersiden

PS1: Hold deg langt unna Packard Bell, det er maskiner med høy andel konstruksjonsfeil og har kun 1års garanti

PS2: Mye mer solide Toshiba er Tecra serien(Papyrus f.eks. selger slike) som er siktet til Business markedet

7687072[/snapback]

Takk for meget godt innlegg,hwarangdo. Det heller mer og mer mot Toshibaen da, men jeg skal undersøke Tecra modellene først.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

For øyeblikket står det mellom 2 Toshiba Satellite modeller,

Toshiba A100-178 eller Toshiba A100-230. Det skiller en tusenlapp mellom de to.

1) Synes dere sistnevnte modell er verdt de ekstra kronene, eller får man mer for penga andre steder?

2) Så vidt jeg har forstått har ingen av modellene støtte for ExpressCard men hvor nødvendig/nyttig er det å ha dette?

3) Begge modellene drar vel forresten Vista Home lett?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
For øyeblikket står det mellom 2 Toshiba Satellite modeller,

Toshiba A100-178 eller Toshiba A100-230. Det skiller en tusenlapp mellom de to.

1) Synes dere sistnevnte modell er verdt de ekstra kronene, eller får man mer for penga andre steder?

2) Så vidt jeg har forstått har ingen av modellene støtte for ExpressCard men hvor nødvendig/nyttig er det å ha dette?

3) Begge modellene drar vel forresten Vista Home lett?

7706964[/snapback]

1)

Du får kjøpe nyere Toshiba modeller fra nettbutikker men jeg ville tro at det er lettere å angre hvis du kjøper fra Elkjøp/Lefdal (må passe på å ikke installere ekstra programmer eller filer i angreperioden-spør dem for sikkerhetsskyld

Du får bedre pris/ytelse andre steder(Toshiba eller andre merker)men hva med håndtering av servicen og garantien? Det er lettere å levere til service hvis du kjøper fra butikk med egne lokaler(samme mulighet som Elkjøp/Lefdal med Papyrus og Datakjeden, mulighet til dette med Stretto ved tlf.avtale hvis du bor i Oslo). Imidlertid du kunne kjøpe Toshiba fra nettbutikk og levere direkte til Infocare for service hvis du bor i Oslo. Postkostnader i slike tilfeller kan bli et irritasjonsmoment når en kjøper fra nettbutikker.

2)

http://en.wikipedia.org/wiki/Expresscard

"The major benefit of ExpressCard technology over the previous PCMCIA CardBus PC card is a dramatic increase in bandwidth, afforded by the fact that the ExpressCard has a direct connection to the system bus over a PCI Express x1 lane or USB 2.0, whereas CardBus utilizes an interface controller that only interfaces with PCI. The ExpressCard has a maximum throughput of 2.5 Gbit/s through PCI Express or 480 Mbit/s through USB 2.0 dedicated for each slot, versus CardBus's shared 1066 Mbit/s bandwidth."

Kanskje det gir mulighet til f.eks. kraftigere dedikert grafikkkort som plugges inn i Expresskort porten.

Trodde at SATA100 serien har som standard støtte for Expresscard, f.eks.:

http://nordic.computers.toshiba-europe.com...shibaShop=false

(sjekk ved fysisk inspeksjon hvis du har mulighet om det står "Ex" med små bokstaver ved siden av kortportene-har selv SATA100-163 med støtte for Expresscard).

3)Ville tro at Vista er'kke noe problem for SATA100.

Sjekk selv:

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/capable.mspx

"What is a Windows Vista Capable PC?

A new PC that carries the Windows Vista Capable PC logo can run Windows Vista. All editions of Windows Vista will deliver core experiences such as innovations in organizing and finding information, security, and reliability. All Windows Vista Capable PCs will run these core experiences at a minimum. Some features available in the premium editions of Windows Vista—like the new Windows Aero user experience—may require advanced or additional hardware.

A Windows Vista Capable PC includes at least:

A modern processor (at least 800MHz1).

512 MB of system memory.

A graphics processor that is DirectX 9 capable.

Windows Vista Premium Ready PCs

To get an even better Windows Vista experience, including the Windows Aero user experience, ask for a Windows Vista Capable PC that is designated Premium Ready, or choose a PC that meets or exceeds the Premium Ready requirements described below. Features available in specific premium editions of Windows Vista, such as the ability to watch and record live TV, may require additional hardware.

A Windows Vista Premium Ready PC includes at least:

1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor1.

1 GB of system memory.

Support for DirectX 9 graphics with a WDDM driver, 128 MB of graphics memory (minimum)2, Pixel Shader 2.0 and 32 bits per pixel.

40 GB of hard drive capacity with 15 GB free space.

DVD-ROM Drive3.

Audio output capability.

Internet access capability."

Endret av hwarangdo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...